اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

هفت‌خوان قرن 21!/کشتن اژدها در مریوان

هفت‌خوان اسفندیار را نوشتم تا نشان دهیم در این دور و زمانه با این مشکلات اقتصادی حتی اگر اسفندیار و روینتن باشی در خوان ازدواج گیر می‌کنی و کم می‌آری!

هفت‌خوان قرن 21!/کشتن اژدها در مریوان

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، حرف از گذر از هفت خوان است، هفت‌خوانی که قرار است اسفندیار به جای رستم برای رسیدن به هدف از آن گذر کند.

نمایش اسفندیار آری در قالب طنز حکایت گذر از هفت‌خوانی دارد که قرار است این بار اسفندیار به جای رستم آن هم در قرن 21 در میان چشم‌های دوخته به صحنه یک نمایش خیابانی در زریوار مریوان برای رسیدن به هدف که مهم‌ترین خوان آن ازدواج است طی کند.

 نبرد اسفندیار با دو گرگ

ظرفیت پذیرش جشنواره تئاتر خیابانی اجازه آوردن دو گرگ را به گروه نداده از این رو خوان اول با شکست تنها گرگ داستان به سرانجام می‌رسد

جنگ رخش با شیر

اسفندیار قصه ما در میان ترس و هراس با شیر رودرو می‌شود شیری که یال و کوپالش وحشت بر اندام این مرد جوان انداخته است رخش را به زمین شیر می‌اندازد تا به جای خود حیوان زبان بسته را طعمه دندان‌های شیر سازد و خیلی شانسی و در قالب طنز از این خوان نیز به سلامت عبور می‌کند.

کشتن اژدهابعد از شکست شیر باید از بیان خشک گذر کند، بیانی که گذر از آن برای رستم شاهنامه سخت و نفس‌گیر است، اما وضع اسفندیار حکایت ما در گذر از این  خوان آن هم در قرن 21 با توجه به سختی‌ها و شرایطی که وجود دارد کار سختی نیست و خیلی راحت از این خوان هم گذر می‌کند..

گذر از بیابان خشک

مردم دور اسفندیار جمع شده‌اند، یکی گفت اژدها را بکش. رستم کمی به این طرف نگاه کرد، کمی به آن طرف نگاه کرد.

جنگ با اژدها آن هم اژدهای دو سر کار راحتی نیست ولی اسفندیار برای رسیدن به هدف و گذر از خوان هفتم باید از این خوان هم بگذرد پیکاری که شوخی‌شوخی در میان کف و صوت مردم مریوان پیروز میدانش شد!

اسفندیار در خوان ششم با سیمرغ هم روبه رو شد خلاصه بدون هیچ تلاش دم سیمرغ را چید این پرنده افسانه‌ای را در قرن 21 به قدقد انداخت و تخمش را داد به راوی تا برای خودش نیمرو درست کند.القصه اسفندیار شاهنامه مریوان از خوان، زن جادوگر و دریا خروشان به کمک اسب سیاهش گذشت، قرار بود اسب اسفندیار به اندازه رفع آتش تشنگی از آب دریا بنوشد، اما چه شد که کل آب را نوش جان کرد تا اسفندیار به سلامت از این خوان هم بگذرد و به خوان جنگ با ارژنگ دیو برسد..

خوان آخر؛ ازدواج

گذر از این خوان آن هم در اوضاع و احوال امروز هفت خوانی سخت‌تر از هفت خوان رستم است را اسفندیار باید یک تنه جلو برود!

دیو سپید ازدواج بیرون آمد تا روزگار این جوان را سیاه کند،‌ مهریه زنجیر نخست را به گردن اسفندیار انداخت و مسکن، ماشین، وام، شغل و...دیگر زنجیرهایی بودند که یکی پس از دیگر به گردن اسفندیار شاهنامه قرن 21 ما افتاد تا مهم‌ترین پیام این اثر را که سنگ‌‌های جلوی ازدواج جوانان را بردارید به زبان هنر به مخاطب انتقال دهد...

خلیل‌نژادی نویسنده و کارگردان نمایش «اسفندیار هم آری» می‌گوید: دومین دوره است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کنم.

نخستین بار تقریبا در دوره‌های سوم و چهارم این جشنواره بود که حضور پیدا کردم اما به دلیل درگیر شدن با درس و تحصیل و کار در عرصه سینما بعد از یک وقفه 10 ساله دوباره به فعالیت در حوزه تئاتر برگشتم و برای دومین بار در این جشنواره شرکت کرده‌ام، طرح این نمایش از چند وقت پیش در ذهنم بود و بعد از عید توانستم دوباره گروه را جمع کنم.

من به عنوان یک جوان 34 ساله و همچنین وجود جوانانی که در همین گروه نمایشی سنشان از 37 سال هم گذشته و تا کنون به دلایل مالی و غیره نتوانسته‌اند ازدواج کنند در حقیقت تلنگری شکل‌گیری این ایده بود.

به عنوان جوان 37 ساله که به دلیل خوان‌های مختلف در قرن حاضر نتوانسته ازدواج کند با نگاه طنز به داستان شاهنامه هفت‌خوان اسفندیار را نوشتم تا نشان بدهیم در این دور و زمانه با این مشکلات اقتصادی حتی اگر اسفندیار و روینتن باشی در خوان ازدواج گیر می‌کنی و کم می‌یاری!

سطح جشنواره الحق و النصاف نسبت به دوره‌های قبلی خیلی ارتقا پیدا کرده است اوضاع و احوال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خیلی خوب است همینکه بچه‌ها توانسته‌اند با وجود شرایط سخت و اوضاع و احوال امروز حاکم بر جامعه که کمترین میزان بودجه به بخش هنر اختصاص پیدا می‌کند خیلی تلاش کردند که توانسته‌اند این جشنواره را چهارده دوره سرپا نگهدارند.

کمبودهایی هست؛ اما باز با تمام نقاط ضعف جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در سطح بسیار خوبی است و باید به بچه‌های دبیرخانه و متولیان اصلی برگزاری این جشنواره دست مریزاد گفت.

مخاطب مریوان را از مخاطبینی که در تئاتر شهر در تهران می‌بینم به مراتب بیشتر و بیشتر دوست دارم چرا که مخاطبین مریوان مخاطبین حرفه‌ای هستند که به همه بچه‌ها در هر سطحی دلگرمی می‌دهند.

و اما....

اینکه این نمایش تا چه میزان در حساس‌سازی جامعه نسبت به کمک به حوزه ازدواج به عنوان یکی از دغدغه‌های جوانان و ایجاد بسترهای لازم برای تسهیل‌‌گیری اجتماعی در روند این مولفه مهم کمک می‌کند بماند حال باید نشست و دید که نمایش «اسفندیار هم آری» آیا با موفقیت از هفت خوان داوری‌ها با موفقیت گذر خواهد کرد!


انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول