اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

خطر تبدیل شدن کشمیر به پایگاه صدور تروریسم

کارشناس پاکستان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شاهد گسترش و رشد افراط‌گرایی در منطقه کشمیر هستیم؛ به طوری که با توجه به نزدیکی این منطقه به مناطق تحت نفوذ تندروهای پاکستان، عربستان و گروه‌های وهابی و سلفی فعالیت گسترده‌ای در این منطقه آغاز کرده‌اند.

خطر تبدیل شدن کشمیر به پایگاه صدور تروریسم

حسنعلی ذکریایی کارشناس پاکستان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه «کشمیر» نهال شجره طیبه انقلاب اسلامی است، گفت: منطقه کشمیر بخشی از جهان اسلام و «فلسطین گمنام» جهان اسلام است. این منطقه با ۲۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت، به لحاظ جغرافیایی از ۶۸ کشور عضو سازمان ملل وسیع‌تر و از ۹۰ کشور عضو آن پرجمعیت‌تر است.

وی افزود: سکوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره «ندای آزادیخواهی مسلمانان کشمیر» به هیچ وجه قابل قبول نیست. کشمیر به عنوان عمق استراتژیک انقلاب اسلامی ایران است و دستگاه دیپلماسی باید در برابر سرکوب وحشیانه مسلمانان کشمیر، به طور آشکارا مواضع روشن و قاطع خود را اعلام کند.

ذکریایی بیان داشت: اینکه سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحولات اخیر درباره جامو و کشمیر به این نکته که «جمهوری اسلامی ایران تصمیمات اخیر دولت هند در خصوص جامو و کشمیر را از نزدیک پیگیری می‌کند و توضیحات ارائه شده توسط مقامات هند و پاکستان درباره تحولات اخیر را با دقت دنبال می‌نماید» بسنده کند، پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: مواضع مقام معظم رهبری درباره کشمیر که با استقبال مردم این منطقه روبه رو شده است، برخلاف دستگاه دیپلماسی کشورمان، کاملاً شفاف و روشن است. ایشان، بارها در بیانات خود از مواضع به حق مردم کشمیر دفاع کرده‌اند و خواستار پایان یافتن کشتار بیرحمانه آنان شده‌اند.

این کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در کنفرانس «اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی» فرمودند: «....مسأله‌ کشمیر مطرح شده. توصیه‌ بنده به برادران و خواهران مؤمن و مسلمانان این است که در مسائل اساسی دنیای اسلام، مسائل حیاتی دنیای اسلام باید صریح باشیم؛ اگر صریح بودیم، می‌توانیم در عالم جریان‌سازی کنیم».

کشمیر دارای اهمیت ژئوپلتیک در قلب چند کشور مهم آسیایی است

وی افزود: همچنین معظم‌له مسأله‌ کشمیر را برای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ یک‌ مسأله‌ «انسانی»‌ و «اسلامی»‌ می‌دانند که مردم‌ مسلمان‌ این‌ منطقه‌ به‌‌ طور آشکار تحت‌ ظلم‌ و ستم‌ قرار دارند و می‌فرمایند: «... ما همواره‌ مراتب‌ انزجار خود را نسبت‌ به‌ آنچه‌ که‌ علیه‌ مسلمانان‌ کشمیر اعمال‌ می‌شود به‌ دولت‌ هند و در محافل‌ مختلف‌ ابراز کرده‌ایم‌ و از این‌ پس‌ نیز ابراز خواهیم‌ کرد». مقام معظم رهبری حتی از «مسئولین قضایی ایران» می‌خواهند که با جدیت در داستان کشمیر ورود پیدا کرده و برای حل قانونی آن، اقدام کنند.

ذکریایی ابراز داشت: اگرچه از لحاظ اقتصادی و سیاسی روابط خوبی با کشور هند داریم، اما این دلیل نمی‌شود که چشم‌هایمان را بر روی تحولات کشمیر ببندیم. چرا که از یک سو، کشمیر دارای اهمیت ژئوپلتیک در قلب چند کشور مهم آسیایی از جمله کشورهای هند، چین و پاکستان است. کشمکش‌ها بر سر اعمال قدرت بر این منطقه حساس و تنش‌زا، همیشه وجود داشته و دارد و هر آن احتمال وقوع جنگ و خسارت‌های جبران ناپذیر برای جهان اسلام به همراه خواهد داشت.

مانع تبدیل منطقه کشمیر به یک پایگاه «صدور تروریسم» شویم

وی ادامه داد: از سویی دیگر، شاهد گسترش و رشد افراط‌گرایی در این منطقه هستیم. به طوری که با توجه به نزدیکی این منطقه به مناطق تحت نفوذ تندروهای پاکستان، کشور عربستان سعودی و گروه‌های وهابی و سلفی فعالیت گسترده‌ای در این منطقه آغاز کرده‌اند.

این کارشناس جهان اسلام اظهار داشت: باید با دوراندیشی، مانع تبدیل منطقه کشمیر به یک پایگاه «صدور تروریسم» شویم.  یکی از اولویت‌های امروز ما در سیاست خارجی، ترجیح ملت‌ها و کشورهایی است که با جمهوری اسلامی ایران چه از لحاظ دینی و چه از لحاظ فرهنگی اشتراکاتی دارند. در تنظیم سیاست‌های خارجی‌مان، نمی‌توانیم از تحولات در منطقه کشمیر چشم‌پوشی کرد.

 نفوذ فرهنگ و ادب فارسی در کشمیر/ منطقه‌ای که از آن به عنوان «ایران صغیر» یاد می‌شود

وی گفت: از آنجایی که رویکرد ایران به این تحولات، یک رویکرد تمدنی و فرهنگی است. بنابراین، منطقه کشمیر برای ما بسیار حائز اهمیت است به طوری که از آن به «ایران صغیر» نام برده می‌شود.پس باید با نگاه همه جانبه و سنجش تمام جوانب و با در نظر گرفتن خواسته‌های مردم این منطقه- نه تحت عنوان شیعه و سنی- به سمت «کشمیر مستقل» حرکت کنیم و روی مسایل قانونی، دفاع از حقوق شهروندان و قطعنامه های سازمان ملل تأکید کنیم.

ذکریایی خاطرنشان کرد: عرفا و مبلغان بزرگ اسلامی که شاعرانی فارسی‌ زبان بودند، پس از مهاجرت به کشمیر با نشر علوم و ادبیات ایران، بستر مناسبی را برای گسترش فرهنگ ایران در این منطقه فراهم آوردند. نفوذ فرهنگ و ادب فارسی در کشمیر، ارکان مختلف زندگی مردم را از تاریخ و سیاست بگیر تا شعر و عرفان و هنر را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: افرادی مانند «میر سیدعلی همدانی» ملقب به علی ثانی و «بت شکن کشمیر» که علامه اقبال از او به عنوان «سالار عجم» نام می برد. حتی حافظ شیرازی هم می‌سراید که کشمیریان با اشعار حافظ می‌گویند و می‌رقصند!

کارشناس پاکستان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ظلم‌هایی که علیه مردم مسلمان کشمیر انجام شده است، بیان داشت: جنایات هند در کشمیر در سکوت مغرضانه جوامع جهانی و سازمان‌های بین‌المللی؛ برای سرکوب آزادیخواهان این منطقه، آن قدر گسترده شده که از آن می‌توان به عنوان «عاشورای کشمیر» یاد کرد. باید در منطقه کشمیر یک انتخابات آزاد و همه پرسی سالم برگزار شود و هر چه زودتر تکلیف این منطقه که همان «کشمیر مستقل» است، مشخص شود.

وی ادامه داد: اگرچه سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ میلادی دولت هند را به برگزاری انتخابات و همه پرسی آزادانه در کشمیر ملزم کرده، اما متأسفانه دهلی نو بیش از هفت دهه است که بخش وسیعی از کشمیر را اشغال کرده و حاضر نیست که «حق آزادی» را به مردم این منطقه بدهد و سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپارد. بنابراین، کمترین کاری که می‌توان از طریق دیپلماسی عمومی در این بحران از زمان در خصوص منطقه کشمیر انجام داد، بسیج رسانه‌ها، چه رسانه‌های گروهی و چه رسانه‌های اجتماعی در مقابله با جنایات دهلی‌نو نسبت به مردم کشمیر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول