اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جولان آتش بی‌تدبیری/ تا بحران و توجیهی دیگر بدرود!

وقتی همه خواب بودیم! داغ بر دل قره‌داغ افتاد و آتش بی‌توجهی و بی‌اهتمامی به جنگل‌ها و مراتع بکر ما گسترد! دیروز قلع و قمع درختان و امروز آتش بر جان ارسباران.!

جولان آتش بی‌تدبیری/ تا بحران و توجیهی دیگر بدرود!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، با انتقادهای نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس از سهل‌انگاری وزارت کشور در بحران آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، گویی وزیر کشور پنجشنبه این هفته راهی تبریز می‌شود تا به بهانه هفته دولت، هم در مراسم گرامیداشت هفته‌ دولت شرکت و چند طرح و پروژه را افتتاح کند و هم اگر بتواند فضای استان را تلطیف و موج اعتراض‌ها را کنترل و مدیریت کند. 

عدم توانایی مدیریت استان در پیش‌بینی محدوده، کنترل و مهار آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، موجی از نگرانی و  نارضایتی را در میان آحاد جامعه استان فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته از ناهماهنگی‌ و بی‌برنامگی سازمان مدیریت بحران کشور در کنترل آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران به شدت انتقاد کرد. 

او خطاب به وزیر کشور گفته: آقای رحمانی! ستاد بحران کشور چه وظیفه‌ای هنگام بروز این حوادث دارد؟! چند روز از آتش‌‌سوزی این جنگل‌ها سپری شده اما کسی نمی‌تواند آن را خاموش کند و... 

وحدتی‌هلان، رئیس مجمع نمایندگان استان نیز عدم امحای آتش در مدت سه روز اول را نشان‌دهنده مدیریت ضعیف در مهار آتش‌‌سوزی بیان کرده و گفته است: ناهماهنگی‌ها و ضعف مدیریتی موجب شده از امکانات موجود بهره‌برداری مطلوب نداشته باشیم. 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های ارسباران از مدیریت ضعیف استان در این بحران انتقاد کرده است.

محمدحسین فرهنگی گفته است: مسوولان استان مقصر فاجعه پیش آمده هستند. 

او همچنین از سهل‌انگاری وزارت کشور در بحران آتش‌سوزی نیز انتقاد و تاکید کرده است: عملکرد وزارت کشور و ستاد بحران غیرقابل قبول و خیلی کند بود.

حتی امام جمعه شهرستان اهر نیز در رابطه با آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران از مکه مکرمه پیامی با این مضمون که در اطفاء حریق جنگل‌های ارسباران‌ کوتاهی شده است و مسوولان باید پاسخگو باشند، صادر کرده است.

نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی هم متذکر شده است که موضوع تأخیر در امدادرسانی و مهار آتش‌‌سوزی جنگل‌های قره‌داغ را در مجلس مطرح خواهم کرد.

وی اظهار داشت: جنگل ارسباران در سایه بی‌تدبیری مسوولان در دولت تدبیر و امید سوخت.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و بخش هوراند در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس به آتش‌سوزی هفته گذشته بخشی از جنگل‌های ارسباران اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه هفته گذشته شاهد سوختن گونه‌های بی نظیر گیاهان به لحاظ ژنتیکی بودیم اما کسی به فریاد جنگل نرسید.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: با وجود امکانات و هواپیمای آبپاش و بالگرد مجهز، این امکانات به جنگل‌های درگیر آتش سوزی در روزهای اولیه نرسید و شاهد خسارات زیادی در این زمینه بودیم که لازم است با همکاری دولت در اینگونه حوادث امکانات به سرعت به محل حادثه برسد.

 

آذربایجان تا همین ۸ یا ۹ ماه پیش بود که به جنگل‌های زیبا و بکر ارسباران می‌بالید و اندکی بعد با قلع و قمع درختانش و امروز که آتش نیز بر جانش افتاده و زار زار می‌نالد! 

جالب اینکه از خبرهای ضد و نقیض از مهار آتش‌سوزی و جدال چند روزه با آتش در قره‌داغ تا موج انتقادها که از رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، محیط زیست، هلال احمر و... گرفته تا بیانیه دانشجویان و انتقاد تند علی ضیاء مجری برنامه فرمول یک و آقای استاندار و.... همه و همه نشستیم و نشستیم تا در روز چهارم به یادمان رسید که جلسه ستاد بحران تشکیل دهیم و سری هم بزنیم به منطقه و از نزدیک خاکستر شدن صدها هکتار از چشم‌اندازهای بکر و گونه‌های گیاهی و جانوری را شاهد باشیم!! 

وقتی همه خواب بودیم! داغ بر دل قره‌داغ افتاد و آتش بی‌توجهی و بی‌اهتمامی به جنگل‌ها و مراتع  بکر ما گسترد! دیروز قلع و قمع درختان و امروز آتش بر جان ارسباران.! 

واقعا اگر نبود تماس‌های تلفنی و مجدانه امام جمعه تبریز در به‌کارگیری امکانات و تجهیزات کشوری، شاید امروز نیز با غفلت و بی‌توجهی آقایان، فاجعه‌ای بسیار بزرگتر رقم می‌خورد! 

واقعا مدیریت ارشد بحران استان، کی از خواب بیدار خواهد شد!؟

البته احتمال دارد با حضور وزیر کشور و اعلام همدردی، قول و وعیدها، تذکرهای همیشگی،توجیه‌ها و.... باز تمام مسائل به ورطه فراموشی سپرده شود.

تا بحرانی دیگر و توجیه‌های دیگر بدرود!!
 


انتهای پیام/۶۰۰۰۲/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول