اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حاشیه‌نشینی 600 هزار نفری و فقر پنهان در تبریز/ آذربایجانی‌ها بیشترین صدقه‌ را در ایران می‌دهند

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی به جمعیت 600 هزار نفری حاشیه‌نشین تبریز اشاره کرد و گفت: قطعاً فقر پنهان در مناطق حاشیه‌شنین تبریز وجود دارد.

حاشیه‌نشینی 600 هزار نفری و فقر پنهان در تبریز/ آذربایجانی‌ها بیشترین صدقه‌ را در ایران می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز محمد کلامی،  امروز در نشست خبری با عنوان " هفته جشن ملی عاطفه‌ها" در جمع خبرنگاران اظهار کرد: معتقدم که خدمت به محرومان صرفا از کانال امداد نیست بلکه اگر فرهنگ احسان و نوعدوستی جاری شود، می‌توان به هدف امداد که مبارزه با فقر است، رسید. 

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران صدای قشر بی‌صدای جامعه است، تصریح کرد: توجه رسانه‌ها در استان به موضوع فقر بی‌نظیر و مثال‌زدنی است.
 

 

رشد 45 درصدی صادقات در 5 ماهه امسال

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با وجود مشکلات اقتصادی در همه سرفصل‌ها ۳۵ درصد رشد مشارکت در استان داریم، افزود: طبق آمار پنج ماهه سال‌جاری ۴۵ درصد رشد در صدقات داشتیم. 

وی افزود: سال گذشته ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان میزان صدقات بود که با این رقم، رتبه اول را کسب کردیم همچنین در ۵ ماهه سال‌جاری ۶ میلیارد تومان را رد کرده‌ایم. 
 

6 هزار حامی کودکان یتیم در استان

کلامی به موضوع رسیدگی به ایتام و کودکان بی‌سرپرست اشاره کرد و  گفت: نزدیک به ۶ هزار حامی امسال سرپرستی کودکان را بر عهده گرفتند و خدا را شاکرم که کودک بدون حامی در استان وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: حضور اجتماعی نماینده ولی‌فقیه در استان یک فرصت و انگیزه را برای همه ما ایجاد کرده است که همیشه در کنار ما بوده‌اند. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی ادامه داد: البته در کمیته امداد همیشه جناح‌های مختلف بدون توجه به جریان فکری در کنار ما بوده و هستند.

وی با تاکید بر اینکه جشن عاطفه‌ها موثرترین کار برای کمیته امداد است، تصریح کرد: دیدگاه سنتی مبارزه با فقر یعنی قابل تحمل کردن فقر برای خانوارها است به‌طوریکه طبق این دیدگاه مدام با دادن ارزاق روزانه آنها را به فقر عادت می‌دهیم. 

کلامی خاطرنشان کرد: فقرزدایی یک دیدگاه جدید برای مبارزه با فقر است که در صدد آموزش و توانمندسازی جامعه فقیر است. 
 

16 هزار و 500 دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد

وی متذکر شد: هیچ جامعه‌ای توسعه نمی‌یابد مگر اینکه نیروی خلاق و فناوری داشته باشد؛  ما ۱۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز و ۲ هزار دانشجو را تحت پوشش کمیته امداد داریم که قطعاً این‌ها یک ظرفیت و سرمایه انسانی  و پیش‌راننده و پیش‌برنده توسعه استان هستند. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه کمیته امداد صندوق صدقات بزرگ نیست بلکه نهاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، گفت: کمیته امداد امروز در نشاط و امنیت جامعه نقش دارد. 
 

76 هزار خانواده در آذربایجان‌شرقی تحت پوشش کمیته امداد است

وی ادامه داد: ۷۶ هزار خانواده  در استان تحت پوشش کمیته امداد است که اگر به آنها توجه نشود قطعا امنیت یک جامعه به خطر می‌افتد.

کلامی یادآور شد:  فاصله بین ثروتمندترین محله تبریز تا فقیرترین محله ۱۰ دقیقه با پای پیاده است و این حمایت خیران است که یک ثروتمند به راحتی می‌تواند خودروی میلیاردی‌اش را صبح تا شب جلوی در خانه‌اش نگه دارد. 

وی اذعان داشت: جشن عاطفه هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای نشاط، امنیت جامعه است. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تهیه پک تحصیلی، واریز هزینه‌های اولیه ثبت‌نام از جمله کارهایی است که کمیته امداد برای شروع سال تحصیلی جدید انجام داده است، تاکید کرد: کودکی در تبریز نیست که لوازم‌التحریر نداشته باشد، چراکه با همکاری یک  موسسه با نصف قیمت این لوازم را تهیه کرده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار خانواده به تعداد کمیته امداد اضافه شده است، ادامه داد: در مقابل به علت مشکلات اقتصادی ۳۰ درصد اعتبارات کمیته امداد کاهش یافته است، از این‌رو توجه و کمک‌های مردمی بسیار موثر خواهد بود. 

کلامی با تاکید بر اینکه برای جشن عاطفه‌ها  به ۷ میلیارد تومان نیاز داریم، افزود: عنصر اصلی آموزش مدرسه نیست بلکه خود کودکان هستند چراکه اگر یک دانش‌آموز با شکم خالی در مدرسه شیک باشد هیچ اثری نخواهد داشت. 

وی تاکید کرد: جشن عاطفه‌ها استفاده بهینه از سرمایه، رمز اصلی عبور از فقر و سرمایه‌گذاری است زیرا فرزندان امداد فرزندان پرافتخار هستند و رتبه‌های زیر هزار کنکور را کسب کرده‌اند به طوریکه حتی برنامه‌ای داریم تا با نخبگان امداد که الان پزشک، مدیرکل و یا فارغ‌التحصیلان شریف هستند، آشنا شوید. 

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی متذکر شد: وسواس من برای هزینه‌کرد بیشتر از مردم است و مردم یقین بدانند که پول و حمایتی که خیران انجام دادند، هدر نرفته است. 
 

امید است هیچ کودکی به خاطر فقر از تحصیل باز نماند

وی خاطرنشان کرد: امید است، هیچ کودکی به خاطر فقر از تحصیل باز نماند و هیچ پدر و مادری نیز به خاطر فقر شرمنده فرزندان خود نشود. 

کلامی با بیان اینکه جشن عاطفه‌ها در دو مرحله قبل از شروع مدارس و در هفتم و هشتم شهریورماه و بعد از شروع سال تحصیلی در ۱۰ مهر برگزار خواهد شد، افزود: از مردم می‌خواهیم تا روزهای شهریور را برای کمک‌رسانی مدنظر بگیرند و یک کودک را قبل از شروع مدرسه با لوازم مدرسه شاد کنند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان‌شرقی ابراز کرد:  در تمامی شهرها پایگاه امداد زده می‌شود و در تبریز نیز دو پایگاه خواهیم داشت ولی  بیشتر به سمت کمک‌های الکترونیکی و غیرحضوری حرکت کرده‌ایم به طوریکه خیران می‌توانند با شماره  *۸۸۷۷*۰۴۱*۵*۳# تماس گرفته و مبلغ مد نطر خود را جهت کمک واریز کنند. 
 

هیچ کودک بدون حامی در استان وجود ندارد

وی با اشاره بر اینکه هیچ کودک بدون حامی در استان وجود ندارد، گفت:  متوسط پرداختی از سوی حامیان به کودکان محسنین ۳۲۰ هزار تومان است و  اولویت نوشت‌افزار کیف و خودکار و مداد و کفش و وجه نقدی می‌باشد، چراکه ما این وجوهات نقدی را به شماره کارت خود کودکان واریز خواهیم کرد. 

کلامی ابراز کرد: میزان کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌های سال قبل ۶میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود ولی الان با توجه به میزان رشد صدقات انتظار بیش از ۱۰ میلیارد تومان را داریم. 

وی خاطرنشان کرد: امسال در جشن قربان ۱۱۰ درصد کمک نقدی و ۱۴۰ درصد کمک غیرنقدی با رشد روبه‌ رو بود.  

کلامی تصریح کرد: سال گذشته مرکز نیکوکاری بازار را تشکیل داده که اعضای آن خود بازاریان هستند که از این طریق به مددجویان خود بن تهیه کفش دادیم تا به تبع آن مشکل یک سایز بودن کمک‌های غیر نقدی از جمله کفش ایجاد نشود بلکه خود دانش‌آموزان با مراجعه به این مغازه‌ها اقدام به تهیه کفش می‌کردند.
 

 

حاشیه‌نشینی 600 هزار نفری  و فقر پنهان 

وی با تاکید بر اینکه استان آذربایجان‌شرقی همیشه جزو پنج استان با بیشترین مشارکت و کمک‌های مردمی است در حالی که از طرف دیگر جزوه استان‌هایی با کمترین مددجو نسبت به سرانه جمعیت است، اذعان داشت:  از این رو استان آذربایجان‌شرقی را می‌توان یکی از استان‌های برخوردار اعلام کرد ولی مشکلی که در این میان مطرح است برخی از افراد و اینکه فقیر نیز باشد را نمی‌توان تحت پوشش کمیته امداد قرار داد، چرا که افراد و جوان‌های ۲۰ یا ۳۰ سال که نیروی کار دارند اگر از کار افتاده نباشد نمی‌توان تحت پوشش کمیته امداد قرار داد، از  این رو وقتی جمعیت ۶۰۰ هزار نفری حاشیه‌نشین در تبریز داریم قطعاً فقر پنهان در بین آنها وجود خواهد داشت.

وی گفت: امیدواریم برخی از نذورات ماه محرم از جمله احسان‌های غذایی به احسان‌های ماندگار از جمله تهیه پک‌های آموزشی برای دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد و یا سایر موسسات خیریه سوق داده شود.

مدیرکل کمیته امداد استان بیان کرد: خاروانا، خداآفرین و هوراند جزو شهرهای کم برخوردار و  تبریز، بستان‌آباد و شبستر نسبت به سرانه جمعیت جزو شهرهای برخوردار می‌باشد ولی نکته جالب این است که چاراویماق با وجود محروم بودن، جزو کم‌برخوردها نیست که به خاطر همت اهالی و چاراویماقی‌های مقیم تهران و قم است. 

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول