اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

فنس‌کشی جنجالی در پارک ارم/ اوقاف: قصد جلوگیری فعالیت باغ‌وحش را نداریم

باغ وحش تهران از جمله مکان‌های تفریحی خانواده‌های پایتخت است که این‌روزها اخبار احتمال تعطیلی این مکان تفریحی خبرساز شده و ماجرا به اختلافات بنیاد مستضعفان و اوقاف استان تهران بر سر مالکیت این مکان تفریحی باز می‌گردد.

فنس‌کشی جنجالی در پارک ارم/ اوقاف: قصد جلوگیری فعالیت باغ‌وحش را نداریم

خبرگزاری فارس از تهران؛ علی‌ اکبر امانی: هفته گذشته اخباری در فضای مجازی درباره حصارکشی بخشی از باغ وحش ارم پخش شد و چیزی که در تصاویر دیده‌ می‌شد فنس‌کشی بخشی از این باغ وحش توسط اوقاف استان تهران بود. تهران با توجه به جمعیت بالا با کمبود فضای تفریحی برای مردم مواجه است و باغ وحش مجموعه ارم که متعلق به بنیاد مستعضفان است از جمله مکان‌هایی است که می‌توان با هزینه‌ای متوسط یک تفریح یک روزه را در شلوغی و هیاهو و استرس پایتخت تجربه کرد و تعطیلی آن قطعا به هر دلیلی به نفع مردم نخواهد بود. با توجه به این اتفاقات با رجوع به مسؤولین اوقاف و باغ وحش روایت ماجرا را از زبان آن‌ها جویا شدیم.

سید محمدرضا پرهیزکار مدیرعامل مجموعه پارک ارم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره حصارکشی بخشی از باغ‌وحش پارک ارم توسط سازمان اوقاف و امور خیریه، با بیان اینکه به دنبال جلب نظر اوقاف هستیم، اظهار کرد: با توجه به جلساتی که بنیاد مستضعفان و سازمان اوقاف برگزار کردند، ممانعتی برای بهره‌برداری و بازدید مردم وجود نداشته و موضوع در حال توافق و حل‌وفصل است.

وی افزود: هفته گذشته در جلسه‌ای بین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، توافقی انجام شد تا وجهی جهت انعقاد اجاره‌بها پرداخت شود و تا سپری شدن روند اقدامات اداری، اداره اوقاف همکاری لازم را با مجموعه خواهد داشت.

مدیرعامل مجموعه پارک ارم درباره حصارکشی اوقاف گفت: به خاطر اینکه اداره اوقاف محدوده خود را مشخص کند اقدام به فنس کشی کرده است که این اقدام ممانعتی برای مجموعه ندارد.

پرهیزکار درباره نظر بنیاد مستضعفان برای توافق خاطرنشان کرد: توافقی اخیراً حاصل‌شده که موارد این توافق مبنی بر پرداخت اجاره‌بها توسط بنیاد و یا خریداری کردن زمین موردنظر و یا معاوضه با املاک اوقاف که دست بنیاد است، می‌باشد و به‌زودی انجام می‌شود.

 

برای اجرای احکام شرع موقوفات را پیگیری می‌کنیم

مجتبی عبداللهی مدیرکل اوقاف استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت باغ‌وحش پارک ارم اظهار کرد: اوقاف به‌هیچ‌وجه قصد جلوگیری از روند فعالیت باغ‌وحش را نداشته ولی در راستای اجرای احکام شرع موقوفات را پیگیری می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: ۲۴ هزار متر از  این مجموعه جزو موقوفات منطقه طرشت بوده و در دادگاه اولیه، تجدیدنظر و دیوان اداری از سال۵۹ تا ۶۳ رأی به نفع اوقاف صادرشده که در ردیف موقوفات غیر متصرفی اوقاف قرار می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف استان تهران درباره تصرفی و غیر تصرفی بودن موقوفات تشریح کرد: درصورتی‌که واقف وصیت به اداره موقوفه توسط وراث داشته باشد غیر تصرفی و در غیر این صورت موقوفه تصرفی گفته می‌شود.

عبداللهی به متصرفی شدن مجموعه در سال ۹۰ اشاره و مطرح کرد: پس از یک وقفه در سال ۹۶ پیگیری پرونده در دستور کار قرار گرفت و اکنون در مرحله اجرای رأی می‌باشد.

وی درباره محدوده اوقافی مجموعه ارم بیان داشت: بخشی از باغ‌وحش، گلخانه و هتل کنار دریاچه طبق نقشه‌برداری در زمین موقوفه ۲.۴ هکتاری واقع‌شده است.

مدیرکل اوقاف استان تهران در ادامه به تعامل اوقاف و بنیاد مستضعفان اشاره و بیان داشت: چون وقی بودن زمین در دادگاه اثبات  اجاره باید پرداخت شود همان‌طور که نظر واقف هزینه کردن در راه سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین بوده است.

عبداللهی درباره تبیین اهداف مجموعه خود تصریح کرد: اوقاف به‌هیچ‌وجه قصد جلوگیری از روند فعالیت باغ‌وحش را نداشته ولی در راستای اجرای احکام شرع موقوفات را پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان به تعامل با دستگاه‌ها و نهادها تأکید و خاطرنشان کرد: ضمن تعامل با دیگر مجموعه‌ها پیگیر مسائل و موضوعات خود برای حل‌وفصل کردن آن‌ها هستیم.

با توجه به صحبت‌های مسؤولان انگار مشکل باغ وحش تهران فعلا حل شده است و ممانعتی برای حضور مردم و استفاده از فضای آن در شهری که با جمعیت زیاد فضای تفریحی زیادی ندارد فراهم است.

انتهای پیام/پ/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول