اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

وزیر ارشاد: جشنواره موسیقی جوان مشابهی ندارد/ آینده مبهم جشنواره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان گفت: این جشنواره طولانی‌ترین در کشور است که برگزاری آن به مدت یک ماه کار راحتی نیست و فکر می‌کنم مشابه این جشنواره در دنیا وجود ندارد.

وزیر ارشاد: جشنواره موسیقی جوان مشابهی ندارد/ آینده مبهم جشنواره

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شامگاه سه‌شنبه پنجم شهریورماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین علیزاده آهنگساز و رئیس هیات داوران، محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر ایران، علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، حمید قبادی مشاور معاون امور هنری، مسئولان فرهنگی و هنری، اعضای هیأت داوران سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم بعد از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی، تیزری از روند برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پخش شد.

پس از آن، آراز وجودی از شرکت‌کنندگان بخش موسیقی نواحی جشنواره، روی صحنه حاضر شد و چندین قطعه از موسیقی آذربایجان را اجرا کرد.

سپس سید‌عباس سجادی به عنوان مجری برنامه ضمن خوش آمدگویی گفت: بی‌تردید جشنواره ملی موسیقی جوان یکی از بهترین و معتبرترین جشنواره‌هایی است که در کشور برگزار می‌شود که عمده اعتبار خود را مدیون حضور هنرمندان بزرگی است که هرکدام در عرصه موسیقی وزنه سنگینی بوده که به عنوان داوران این جشنواره هستند.

مبینا یوسفی، آناهیتا خانزاده، سینا کفاشی اصل، محمدرضا بهرامی و محمد جواد بهرامی و هنرمند خردسال هومن بهزادی از هنرمندان شرکت‌کننده بخش کلاسیک در این جشنواره روی صحنه آمدند و به نوازندگی پرداختند.

پس از اجرای نوازنده‌های نوجوان، هومان اسعدی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روی صحنه آمد و ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: در هفت دوره برگزاری این جشنواره، به جرأت می‌گویم که این دوره از جشنواره بسیار نسبت به دوره‌های دیگر متفاوت بود چرا که شاهد حضور و هنرنمایی هنرمندان جوان از تمامی شهرهای ایران در این جشنواره بودیم و بیش از صد ساز در این فستیوال نواخته شد. همچنین شاهد حضور ۱۱۰ داور بودیم، از نظر کیفی این هفت دوره جشنواره شاهد اجراهای فوق‌العاده‌ای بودیم.

 

او افزود: در سال‌های اخیر رده‌های سنی الف اجراهای درخشانی را به نمایش گذاشتند اما در این دوره هر سه رده سنی اجراهای ویژه‌ای از خود را به نمایش گذاشتند و این موضوع تنها به دلیل استمرار جشنواره بوده است. این فستیوال ترکیبی از سه ژانر موسیقی است و هر سه در یک شاخه در کنار یکدیگر به اجرا درآمدند.

دبیر جشنواره جوان در ادامه گفت: قاطعانه می‌توان گفت که در هیچ کجای دنیا چنین جشنواره‌ای وجود نداشته که یک ماه از سال را از ساعات اولیه صبح تا ساعات پایانی شب را به اجرای جشنواره بپردازد. در سال گذشته ما دو اختتامیه برگزار کردیم اما امسال اختتامیه این فستیوال را به صورت فشرده برگزار کردیم، بدون شک ثمره این جشنواره قطعا در سال‌های آینده مشخص خواهد شد. البته از اینجا دلخوری خودم را از مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط اعلام می‌کنم چرا که امسال هیچ حمایتی از جانب آنها صورت نگرفته و با این وجود واقعا نمی‌دانیم که این جشنواره سال آتی برگزار خواهد شد یا خیر.

اسعدی در آخر گفت: به عقیده من باید مرکزی برای آموزش استعدادها ترتیب داده شود و جوانان و نوجوانان با استعداد در این محل آموزش و استعدادیابی شوند. امیدوارم که مسئولان وزارت ارشاد نهایت همکاری را با ما داشته  تا بتوانیم کارگاه های آموزشی را برگزار کنیم. در نهایت از انجمن موسیقی و مدیرعامل بنیاد رودکی و همچنین داوران که بدون هیچ چشم داشتی با ما همکاری داشتند ، تشکر می‌کنم.

 

بعد از اتمام سخنرانی دبیر جشنواره، مراسم تقدیر از هومان اسعدی بخاطر هفت سال همکاری صمیمانه در این جشنواره با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی، حسین علیزاده روی سن با اهدای لوحی صورت گرفت.

 

پس از مراسم تقدیر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی روی صحنه حاضر شد و سخنان خود را اینچنین آغاز کرد: خوشحالم که امسال در اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور دارم و این اتفاق به گردهمایی بزرگ موسیقی تبدیل شده است. همچنین خوشحالم که در اختتامیه این جشنواره از هومان اسعدی تقدیر به عمل آمد. جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق بسیار بزرگ است، گرچه ما جشنواره‌های مختلفی تا به امروز برگزار کردیم اما این جشنواره بسیار متفاوت از سایر جشنواره‌ها محسوب می‌شود چرا که تمامی اقوام را در خود جای داده است.

 

وی در ادامه افزود: این جشنواره طولانی‌ترین در کشور است که برگزاری آن به مدت یک ماه کار راحتی نیست و فکر می‌کنم مشابه این جشنواره در دنیا وجود ندارد. این فستیوال اساتید بزرگ زیادی را به همراه خود داشته است و افتخار این جشنواره به حضور همین اساتید برجسته کشور است. زمانی که به دوره‌های گذشته نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که چه اتفاقی افتاده و خیلی از مسائل را متوجه می‌شویم.

صالحی در پایان گفت: ۶۶۷ اثر نواحی در این جشنواره به اجرا درآمده و بار زیادی بر روی این جشنواره به دلیل حفاظت از موسیقی ایرانی وجود دارد. ارتباط میان نسلی که این جشنواره برقرار کرده یک ارتباط خاص است. این جشنواره همیشه دغدغه این را داشته است و مسئولان این جشنواره نمی‌دانند که بعد از آن چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. دغدغه‌های دبیر جشنواره را درک می‌کنم. این از مسئولیت همه ما و نهادهای دیگر کم نخواهد کرد و این ارتباط میان نسلی را محدود به جشنواره نخواهیم کرد، کاری کنیم که استعدادها شکوفا شوند.

پس از اتمام صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپی از بخش‌های مختلف سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پخش شد.

 

حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز برجسته کشورمان به نمایندگی از هیأت داوران سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در این اختتامیه گفت: به خاطر دارم همیشه می‌گفتند عدد ۱۳ نحس است اما سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان نشان داد که این عدد نحس نیست و این جشنواره بسیار پربار بود. نکته‌ای که می‌خواهم در این مراسم عرض کنم این است که زمانی جشنواره موسیقی جوان موفق است که تداوم داشته باشد و این موضوع باعث پیشرفت نوازندگان جوان می‌شود. سیاست‌ها در وزارت ارشاد مقطعی است و تا به حال هیچ چیزی تداوم پیدا نکرده است، در این سال‌ها اتفاقات با ارزشی در حوزه موسیقی می‌افتد اما به دلیل همین موضوع این اتفاقات تداوم پیدا نمی‌کند.

 

 

خالق نی‌نوا در ادامه افزود: در این جشنواره تمام اقوام شرکت داشتند و این باعث خوشحالی است. این را هم بگویم، هر مدیری که در ۷ سال گذشته در انجمن حضور پیدا کرده که مصادف با دبیری هومان اسعدی بوده، علی‌رغم تغییرات مدیریتی، جشنواره همچنان ثبات و تداوم داشته است. این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خودش اجازه نمی‌دهد در این جشنواره تغییری حاصل کند. آن چیزی که جشنواره را می‌سازد سمبل مردم ایران است و این جشنواره تبدیل به قدرتی شده که اگر کسی بیاید و در این جشنواره تغییری ایجاد کند با مردم مواجه خواهد شد. ما در دانشگاه و هنرستان‌ها همیشه شاهد تغییرات بودیم اما جشنواره تبدیل به موضوعی شده است که نمی‌شود آن را تغییر داد.

 

علیزاده در پایان گفت: این فستیوال نیاز به سازمان مستقل دارد تا استعدادهای خوبی را آموزش دهد. امیدوارم مسئولان و نهادهای مرتبط و همچنان هنرمندان فکر سازنده‌ای کرده که زمان کشف استعدادها امکان پیشرفت داشته باشد. در نهایت از انجمن موسیقی و همکاران فعال این مجموعه که همیشه در پشت صحنه زحمات زیادی را متقبل شده اما کمتر دیده شده‌اند تشکر می‌کنم.

 

 

باربد مشیدی، نگار سوهانی، حسین هلالی، سامیار مطلبی، علی چراغی، آروین رئوفی و کارن احمدی بخش بعدی این مراسم را با اجرای موسیقی ایرانی ادامه دادند.

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اجرای هنرمندان برگزیده موسیقی جوان و نیز معرفی برگزیدگان دوره سیزدهم به پایان رسید.

 

 

 

در پایان فهرست برندگان بخش‌های موسیقی نواحی، موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک به پیوست آمده است:

                     

 

سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول