اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مراکز مالی را باید به پیرامون شهر سوق دهیم/ تولیدکنندگان باید انگیزه سرمایه‌گذاری در روستاها را داشته باشند

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراکز مالی را به پیرامون شهر سوق دهیم و اقدام به تولید ارزش افزوده کنیم تا نیروی کار و کارآفرینان جذب کانون توسعه شوند.

مراکز مالی را باید به پیرامون شهر سوق دهیم/ تولیدکنندگان باید انگیزه سرمایه‌گذاری در روستاها را داشته باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی امشب در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی، تأسیس مراکز توانمندسازی بانوان در چهارچوب مثلث توسعه اقتصادی خراسان رضوی ورونمایی از سامانه‌های شفافیت و اطلاع‌رسانی شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی شهریتان مشهد که در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد، گفت: اگر به عقبه تاریخی مهاجرت از روستا به شهر نگاه کنیم متوجه می‌شویم حجم عظیمی از این مهاجرت‌ها به سبب خشکسالی و تغییر اقلیم بوده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال اخیر شاهد حجم عظیمی از جابه‌جایی از روستا به شهر هستیم، متذکر شد: مگر چقدر تغییر اقلیم رخ داده که ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت شهری به ۷۰ درصد رسیده است و تبدیل به یک پدیده خاص شده است. 

وی با بیان اینکه باید مسائل را ریشه‌ای حل کرد، ادامه داد: باید مراکز مالی را به پیرامون شهر سوق دهیم و اقدام به تولید ارزش افزوده کنیم تا نیروی کار و کارآفرینان جذب کانون توسعه شوند.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: ریشه مشکلات این است که اکوسیستم و مبدأ اولیه زندگی مردم دچار اختلال شده است و این امر باعث شده که مردم مهاجرت کنند و خودشان را در حاشیه شهر غرق کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حرکت را باید به یک الگو و موضوع فراگیر در تمام کشور تبدیل کنیم و برای هر نقطه جمعیتی یک برنامه مشخصی داشته باشیم، در این راستا کانون توسعه اقتصادی تولید کنیم به این منظور که هرچه مناطق دورتر باشد، سرمایه‌گذاری بیشتری رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه با این راهکار توسعه متوازن اقتصادی رخ می‌دهد، اظهار کرد: همکاران ما در مجلس شورای اسلامی باید این فرهنگ را بازسازی کنند و با آسان‌سازی و افزایش معافیت‌ها مردم را یاری کنند.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: با کنترل پروژه‌ها، پیگیری‌ها و گزارش‌دهی‌های منظم با آثار عملی رو به‌رو می‌شویم و مردم از برکات آن بهره‌مند می‌شوند.

تولیدکنندگان باید انگیزه سرمایه‌گذاری در روستاها را داشته باشند

در ادامه رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: طی ۴۰ سال گذشته اشتباه کرده‌ایم که در زمینه اشتغال اقدام اساسی انجام ندادیم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با بیان اینکه نتیجه این اشتباه مهاجرت پر سرعت از روستا به شهر است، متذکر شد: در نحوه بهتر مدیریت کردن روستاها باید اشتغال را به‌همان سمت هدایت کنیم و اشتغال را برای همه آحاد روستا جدی بگیریم.

وی افزود: در گذشته ۷۵ درصد جامعه ما روستایی بوده که امروزه وضعیت معکوسی پیدا کرده است، به این دلیل که در این حوزه کار نکرده‌ایم و تنها خدمت‌رسانی انجام داده‌ایم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید تولیدکنندگان انگیزه سرمایه‌گذاری در روستاها را داشته باشند، یادآور شد: اگر معافیت تولید در روستاها کم باشد، هم تولیدکننده انگیزه دارد و هم مردم روستا با خدمات بهتری کار را انجام می‌دهند.

پژمانفر عنوان کرد: در مجلس نهم پیگیر این بودیم که اقتصادی بر پایه گردشگری و میراث فرهنگی داشته باشیم و خوشبختانه بعد از ۶ یا ۷ سال وزارتخانه‌ای تحت این عنوان تأسیس شده است که سه‌شنبه آینده اولین وزیر میراث فرهنگی معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش و مراکز آموزش عالی باید در آموزش صنایع‌دستی اقدامات لازم را انجام دهند، تصریح کرد: همه باید همت کنیم و مسئله اشتغال و استقلال اقتصادی در روستاها را جدی بگیریم.

زنان مدیران فرهنگی و سبد دارایی خانواده هستند

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: اعتقاد دارم زنان مدیران فرهنگی و سبد دارایی خانواده هستند و باید به تمدن خانواده‌محور توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

فرشته سلجوقی با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند، اقتصاد و  فرهنگ دو مؤلفه اساسی هستند که باید در تمام برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: زنان ستون و تحکیم بنیان خانواده هستند و باید خیلی از کارهایی را که تا کنون انجام داده‌ایم آسیب‌شناسی کنیم و ببینم کجای کار راه اشتباه رفته‌ایم‌.

وی تصریح کرد: طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید در نظر داشته باشیم، در روستاهای استان که وضعیت رقابتی است، بیشترین ساکنین بانوان هستند که دلایل متفاوتی دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیشتر مشاغل در اقتصاد روستاها در جوار مزرعه است، اظهار کرد: امیدواریم به‌مشاغل خانگی و اصیل که به‌طور عمده به‌رونق تولید کمک می‌کنند، توجه بیشتری شود و به مشاغلی که فراتر از شکل سنتی است، توجه کنیم.

سلجوقی با اشاره به اینکه باید نیازهای جامعه را بشناسیم و تولیدات را منطقی کنیم، گردشگری منطقه، بازاریابی آنلاین، شبکه‌سازی، فروش محصولات جانبی، مزرعه‌داری، احیاء صنایع‌دستی و مناسب‌سازی با سبک زندگی امروزی و تقاضا‌محور و تولید گیاهان دارویی را از نقاط پیشرفت خراسان رضوی دانست.

وی ادامه داد: با انجام این موارد می‌توان گام‌های بسیار محکمی برداشت تا خراسان رضوی در چرخه تولید و مثلث اقتصادی که راهکار برون‌رفت از بن‌بست‌های اقتصادی در حال حاضر است، نقش خودش را به‌خوبی ایفا کند‌.

حفظ اشتغال مهم‌تر از ایجاد اشتغال است

فرماندار مشهد نیز در ادامه گفت: جمعیت مشهد از ۲۴ استان کشور و ۶۳ کشور دنیا بیشتر است و این در حالی است که ۸ درصد جمعیت کل کشور متعلق به خراسان رضوی است.

سید محمدرضا هاشمی با اشاره به اینکه ۵۲.۴ درصد جمعیت استان در مشهد ساکن هستند، ادامه داد: امیدواریم تمام نمایندگان در حوزه ارتباطات مساعدت کنند و بخشی از اعتبارات ملی را به ما اختصاص دهند تا شاهد رشد و تحول چشمگیری باشیم.

وی اظهار کرد: شما باید سرمایه‌گذاران را به‌خوبی شناسایی کنید و آن‌ها را جذب روستاها کنید، چرا که حفظ اشتغال مهم‌تر از ایجاد اشتغال است.

فرماندار مشهد با بیان اینکه در این امر مدیریت اقتصادی نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزود: طی ۵۰ روز ۳۱۶ پروژه را ایجاد کرده‌ایم و امیدوارم با کمک معین‌های اقتصادی و همت و تلاش تمامی شما عزیزان در آینده نزدیک شاهد رونق اقتصادی و تولید ثروت باشیم.

بحث اشتغال و حل مشکلات معیشتی هدف اصلی ما است

در ادامه بخشدار مرکزی شهرستان مشهد گفت: هدف اصلی از تشکل این جلسه رونمایی از سامانه‌های شفافیت و اطلاع‌رسانی شرکت‌های تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی مشهد است.

ابوطالب سرابیان با اشاره به اینکه بحث اشتغال و حل مشکلات معیشتی هدف اصلی ما است، یادآور شد: در این گام از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و از شما خواهش می‌کنم فارغ از نگاه‌های سیاسی با روحیه اتحاد و همدلی دست به‌دست هم دهیم تا میهن خویش را آباد سازیم.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول