اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اتمام تعمیرات تئاتر شهر به تأخیر افتاد/ ابهام در تحویل به موقع

طبق تعهدات دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار این بود که تا انتهای مرداد ماه سالن اصلی تئاتر شهر برای آغاز اجراها تحویل مجموعه شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و هنوز زمان اتمام پروژه بازسازی مشخص نیست.

اتمام تعمیرات تئاتر شهر به تأخیر افتاد/ ابهام در تحویل به موقع

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نخستین مرحله بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سال ۸۶ و در زمان وزارت محمدحسین صفارهرندی و معاونت هنری محمدحسین ایمانی خوشخو و با مدیرکلی حسین پارسائی و مدیریت مهرداد رایانی مخصوص در مجموعه انجام شد.

در همان دوره با پایان یافتن سیزدهمین جشنواره آیینی سنتی، تئاتر شهر تعطیل و وارد فازبازسازی شد. قرار بر این بود که این بازسازی شامل سالن اصلی و نوسازی امکانات فنی، تعویض صندلی و تعمیرات سالن باشد که البته با تأخیرات زیاد دی ماه 86 آغاز شد.

پس از آن دوره مجددا در سال 93 و در دوره مدیریت اتابک نادری بر تئاتر شهر بحث تعمیرات سالن اصلی تئاتر شهر برای تعویض صندلی‌ها، مرمت سالن، سقف و نصب سیستم اطفای حریق و وضعیت کف سالن مطرح شد که پس از آن در دوره مدیریت پریسا مقتدی بر تئاتر شهر نیز مجدد این بحث مطرح و در دوره مدیریت پیمان شریعتی در سال 95 اولویت بازسازی با امکانات ماشینری برای نوسازی، امکانات نور و صدا، آکوستیک سالن، تعویض صندلی‌ها مطرح شد.

حال مجدد در فاز دوم و در دوره مدیریت شهرام کرمی، معاونت سید مجتبی حسینی و با تصدی‌گری سعید اسدی بر تئاتر شهر این بحث سال گذشته مطرح و امسال از پانزدهم اردیبهشت ماه 98 پس از اجرای نمایش ملاقات از پارسا پیروزفر به مرحله اجرایی رسید. 

در این فاز قرار بود تعویض صندلی‌ها، افزودن سیستم ماشینری و بازسازی و آکوستیک فضا صورت بگیرد. طبق گفته دفتر طرح و عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این فاز قرار بود انتهای مرداد ماه یا ابتدای شهریور ماه به بهره برداری برسد که البته هنوز این اتفاق نیافتاده است. 

براساس شنیده‌ها طبق رایزنی‌هایی که با یک گروه نمایشی برای نخستین اجرا پس از بازسازی از سوی تئاتر شهر صورت گرفته بوده، گویا این گروه به دلیل مشخص نبودن شرایط اجرای خود را ملغی کرده‌اند و هنوز وضعیت اجراها بلاتکلیف است.

سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید که در حال مذاکره برای تعیین تکلیف گروه‌های نمایشی و اجراهای پس از بازسازی هستند، منتها چون هنوز شرایط تحویل سالن مشخص نیست، به مشکلاتی برخورده‌اند و اطلاع دقیق هنوز از این روند وجود ندارد.

وی در این باره می‌افزاید: در حال مذاکره با گروه‌ها برای برنامه‌ریزی دقیق هستیم الان تکلیف سالن اصلی تا انتهای سال و حتی نیمه سال آتی مشخص است منتها تکلیف تحویل سالن هنوز مشخص نشده است و ممکن است جابه جایی ها و تغییراتی در برنامه داشته باشیم که البته الان نمی‌توانم درباره جزئیات آن صحبت کنم.

اسدی درباره زمان تحویل سالن می‌گوید: امیدوار هستیم که در شهریور ماه سالن را به ما تحویل بدهند اما احتمالات می‌گوید که تا مهر ماه این اتفاق نمی‌افتد چرا که مشکلاتی فنی وجود دارد. بخشی از کار به عهده دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ما برنامه خود را مدون کرده‌ایم که اگر سالن آماده نشود، ممکن است تغییراتی در آن داده شود.

برنامه معین و مدون مجموعه تئاتر شهر برای آغاز اجراها مشخص است و همه چیز بستگی به زمان تحویل سالن دارد

وی در این باره می‌گوید: ما برنامه‌مان معین و مدون است، مشکل این است که هر چه سالن دیرتر به ما تحویل داده شود، ما با گروه‌ها بیشتر دچار مشکل می‌شویم و ممکن است دچار تأخیراتی شویم.

*تعهد جدید تا انتهای شهریور ماه

در این رابطه زهرا نوروزی ناظر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بخشی از پروژه برعهده آنها است، نیز دلیل این تأخیر در تحویل سالن را بخشی به خاطر اجراهای سالن‌های کوچک در تئاتر شهر به شمار می‌آورد و می‌گوید: دوستان ما در این پروژه گاها تا نیمه‌های شب برای ماشینری در حال کار هستند اما نزدیک به ده روز این اتفاق افتاد که نامه‌ای از مجموعه تئاتر شهر برای اجراهایی در سالن‌های کوچک به ما زده شد که از ساعت چهار اجرا وجود دارد و دوستان عمرانی سروصدا نباید داشته باشند.

بخشی از تعویق تحویل سالن به دلیل 10 شب اجرا در سالن‌های کوچک تئاتر شهر بود که بدون سروصدا نیاز به اجرا داشتند

وی در این باره می‌افزاید: ما هم بر همین حساب مجبور شدیم فعالیت این دوستان را از ساعت 15 عصر نزدیک به ده شب تعطیل کنیم و همین قدری کار را به تأخیر انداخت، چرا که نباید هیچ سروصدایی به خاطر اجراها تولید شود، هر چند بخشی از کارهایی که بدون سروصدا بود را انجام می‌دادند.

نوروزی همچنین درباره زمان تحویل کار می‌گوید: تلاشمان این است که در همین شهریور ماه کار تحویل داده شود قبلا طبق قرارداد قرار بود انتهای مرداد ماه سالن را تحویل دهیم که الان به خاطر همین مسائل قدری عقب افتاد و امیدواریم تا انتهای شهریور کار تحویل داده شود و به مهر ماه نرسد. برخی مسائل هم وجود داشت مثل نصب پرده جدید و ... که خود مجموعه تئاتر شهر باید تصمیم بگیرد پرده جدید خریداری کنند یا اینکه از همان پرده قدیمی استفاده کنند، اینها بر اساس تعهدات ما نبود.

برخی مباحث چون نصب پرده جدید یا قدیم سالن اصلی بر عهده خود مجموعه تئاتر شهر است و ربطی به قرارداد بازسازی سالن ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که چه مراحلی از کار انجام شده و چه مراحلی باقی مانده، می‌گوید:‌ ما طبق قرارداد سیستم ماشینری را نصب کردیم به علاوه آن کلی کار اضافی هم انجام شد که در قرارداد نبوده است وگرنه دوستان ما کار را همان مرداد ماه تحویل می‌دادند، الان دو شیفت در سالن اصلی مشغول کار هستند، حتی بعضاً در بازدید نیمه‌های شب که مسئولان می‌‌آمدند، تا آن زمان در حال کار بودند.

وی می‌افزاید که پایه صندلی‌ها کار گذاشته شده و روکش مخملی آنها باقی مانده که به زودی نصب می‌شود و این اتفاق تا انتهای شهریور ماه خواهد افتاد مگر اینکه باز وقفه‌ای صورت بگیرد و کار مشکلی پیدا کند وگرنه طبق قرار مجدد سالن انتهای شهریور تحویل داده می‌شود.

تعمیرات سالن اصلی تئاتر شهر برعهده دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان بوده که در حال انجام است. بخشی از بودجه برای سال 96 بوده و بخشی نیز در سال 97 تخصیص پیدا کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول