اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

جشنواره «شهروند برگزیده» سطح مشارکت شهری را افزایش می‌دهد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: برگزاری «جشنواره شهروندان برگزیده» از گزینه‌های رسیدن به ارتقای سطح مشارکت شهروندان در امور شهر است.

جشنواره «شهروند برگزیده» سطح مشارکت شهری را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری از فارس از همدان، کامران گردان امشب در آئین «اختتامیه جشنواره شهروند برگزیده» اظهار کرد: اصلی‌ترین عنصر برتری‌بخشی در پیشرفت شهرهای مطرح امروزی، انسان‌هایی هستند که در آن شهرها به عنوان شهروند زندگی می‌کنند و اجتماع را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه همدان به عنوان شهری که پیشینه تمدن و هویت عظیم بر پایه هویت ایرانی-اسلامی در خود نهفته دارد گفت: همدان به شهروندانش و مفاخر و مشاهیرش شناخته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: همدان شهری است که فرزندانش همواره نخبگی و فرهیختگی را در عرصه رشد و پیشرفت سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر همدان بخواهد در چشم‌انداز 1400، نمونه در فرهنگ شهروندی باشد باید شهروندان نمونه داشته باشد افزود: این مهم نیازمند آن است که از میان ساکنان شهر، کسانی که به واقع در راستای رشد شهر و جامعه شهری حرکت می‌کنند به عنوان الگوهایی برای سایر شهروندان، معرفی و تقدیر شود تا راه و رسم فرهیختگی و تلاش برای نمونه و اسوه شدن در بین مردم شهر جایی برای خود باز کند.

گردان تصریح کرد: به‌ منظور توجه ویژه به شهروندان و پاسداشت تلاش‌های داوطلبانه و پویایی آنها در بهبود زندگی شهری، ارج نهادن به فعالیت‌ها و مشارکت شهروندان در اداره امور و سهیم شدن و تأثیرگذاری آنها در تصمیم‌گیری‌ها و اداره شهر لازم است.

وی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری با نگاه به ترویج فرهنگ شهروندی، افزایش احساس تعلق خاطر به شهر و رشد سرمایه‌های اجتماعی در میان مردم، انتخاب «شهروند برگزیده» را در دستور کار خود قرار داده‌ است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: اتاق فکر مدیریت شهری همدان با هدف ارتقای سطح مشارکت شهروندان در امور شهر به عنوان مهمترین گام در مسیر پیشبرد اهداف مدیریت شهری، ایجاد شده که برگزاری «جشنواره شهروندان برگزیده همدان» یکی از گزینه‌های رسیدن به این هدف محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره شهروندان برگزیده، آموزش شهروندی، شورای اجتماعی محله، پیوست‌نگاری اجتماعی از شاخص‌ترین سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود یادآور شد: هر یک از این شاخص‌ها مکمل یکدیگرند تا شاهد مشارکت حداکثری مردم در شهر باشیم و در مجموع اداره امور شهر در دستان مردم شهر باشد.

گردان اظهار کرد: جشنواره «شهروندان برگزیده» این بار هم در چارچوب ایجاد تعاملات اثربخش اجتماعی میان شهروندان عامل به وظایف شهروندی و مدیریت شهری همراه با چشم‌انداز رسیدن به شهر برتر برگزار شد تا حس مسئولیت داوطلبانه شهروندان را برانگیزد.

وی در ادامه گفت: برگزاری این جشنواره یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های هدفمند دور پنجم شورای شهر همدان در راستای جذب مشارکت مردمی است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: معتقدیم بدون مشارکت شهروندان، در پیشبرد امور شهر، توسعه پایدار و توزیع متوازن امکانات شهری موفق نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه مشارکت‌پذیری مردم، صرفاً به پرداخت عوارض شهرداری ختم نمی‌شود، افزود: حضور فعالانه و مسوولانه آنها در تمام امور شهری و از سوی دیگر نگهداری و حفاظت از تجهیزات و اموال عمومی از جمله حمل‌ونقل عمومی، مبلمان شهری، فضای سبز و سایر موارد به عنوان ناظر، به طور قطع هزینه‌های مدیریت شهری را کاهش خواهد داد.

گردان تصریح کرد: در مجموع جشنواره «شهروندان برگزیده» در راستای کمک به ایده «شهر ما خانه ماست» یکی از ابزارها و فعالیت‌های اثربخش محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امسال نیز همچون سال گذشته رویکرد حمایتی رسانه‌ها و صداوسیمای مرکز همدان در راستای تبیین اهداف جشنواره و جذب هرچه بهتر و بیشتر مشارکت‌های شهروندان، ارزشمند بود که در کنار مدیریت شهری و پا به پای آنها حرکت کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان خاطرنشان کرد: امروز در اختتامیه جشنواره به همت مردم و مدیریت شهری شهروندان برگزیده‎ای که فعالیت و خدمات ارزنده‌ای در راستای اشاعه و تحکیم فرهنگ شهروندی داشته‌اند، به عنوان الگو معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره را به صورت دائمی و هر ساله در هفته همدان با محوریت گسترده‌تر داشته باشیم یادآور شد: هر چند سیاست‌گذاری چهار ساله شورای پنجم بر مبنای برگزاری سالانه آن است تا این مهم به عنوان یک رویداد فرهنگی اجتماعی در سطح کشور الگو شود.

در این مراسم از 6 نفر برگزیده و فعال، یک شهروند فداکار، 4 شهروند همکار مدیریت شهری، دو شهروند افتخاری و خیر، دو شهروند کارآفرین، یک شهروند در حوزه توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر، یک موسسه مردم‌نهاد، یک شهروند موثر در ایجاد نشاط اجتماعی، یک خانواده صبور و ایثارگر شهید، و یک شهروند ایثارگر تقدیر شد.

خانواده شهید علی خوش‌لفظ به عنوان خانواده صبور و ایثارگر شهید و سردار سلگی به عنوان شهروند ایثارگر در این مراسم تقدیر شدند؛ کلید طلایی شهر نیز به علیمردان شیبانی مدیرعامل شرکت موکت همدان و رئیس انجمن نساجی ایران اعطا شد.

انتهای پیام/89039/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول