اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا پامپئو خواستار ملایمت پاسخ حزب الله به تجاوز اسرائیل شد؟

هم‌زمان که دنیا منتظر پاسخ حزب‌الله به تجاوز رژیم صهیونیستی در سوریه و لبنان است، وزیر خارجه آمریکا با عقب‌نشینی از موضعش که گفته بود کنار اسرائیل ایستاده، خواستار ملایمت پاسخ حزب‌الله شد.

چرا پامپئو خواستار  ملایمت پاسخ حزب الله به تجاوز اسرائیل شد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  وبگاه خبری المیادین در یادداشتی با عنوان «چرا پامپئو با التماس خواستار ملایمت پاسخ حزب الله است؟»، نوشت، آمریکا دیگر اعتمادی به اسرائیل برای بازگرداندن نقش پلیس منطقه‌ای به آن، ندارد.

«قاسم عزالدین» تحلیلگر لبنانی در این خصوص نوشت: در حالی که جهان منتظر پاسخ حزب الله به تجاوز اسرائیل در سوریه و لبنان است، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا از حرف خود مبنی بر اینکه واشنگتن از نتانیاهو در نبرد آتی حمایت می‌کند، در حال عقب‌نشینی است و فقط خواهان ملایمت پاسخ حزب الله به اسرائیل شده است.

وی افزود: روایت اسرائیل درباره اینکه  هدف از تجاوز آن به مقر حزب الله در عقربا در جنوب دمشق و همچنین تجاوز به ضاحیه جنوب بیروت، «حمله به ایران» بوده است تنها توسط مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا پذیرفته شد، که قول داد با واشنگتن  همکاری کند و همچنین «خالد بن حمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین که بهانه دفاع اسرائیل از خود را مطرح کرد.

المیادین نوشت: با این حال کشورهای غربی و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) هم که معمولا از اسرائیل دفاع می‌کنند حالا با احتیاط سکوت کردند، اما در حد بعضی از رسانه‌های اسرائیلی هم نبودند که نتانیاهو را مسئول  یک ماجراجویی با عواقب خطرناک دانستند. شاید سکوت ترامپ و کشورهای اروپایی در اجلاس سران گروه جی هفت در بیاریتز در جریان تجاوز اسرائیل و تهدید حزب الله  به انتقام‌گیری خبر از این می‌دهد که ترامپ و کشورهای غربی بر خلاف معمول در این حمله با نتانیاهو ابراز همبستگی نکردند.

به عقیده نویسنده، از تیم جنگ‌طلب «ب» که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را معرفی کرد جز نتانیاهو، پامپئو و بولتون نمانده است.در حالی که اوضاع سیاسی در بیاریتز نشان می‌دهد که ترامپ به جنگ ایالات متحده علیه ایران امیدی ندارد و به اسرائیل هم در بازگرداندن نقش پلیس منطقه‌ای آمریکا اعتماد ندارد. بنابراین سکوت سعودی‌ها هم در این میان بازتاب روحیه سیاسی ترامپ است.

این وبگاه خبری تاکید کرد: اختلاف گسترده بین وحشت شهرک‌های اسرائیلی و اعتماد به نفس مردم در طرف دیگر یعنی در جنوب لبنان نشان می‌دهد که اسرائیل دیگر نمی‌تواند نقش یک پلیس منطقه‌ای آمریکایی را ایفا کند و همچنین قادر نیست آمریکا را طبق محاسبات تیم ب به سمت یک رویارویی بکشاند که منجر به جنگ با ایران شود.

المیادین نوشت: در این زمینه، پس از اقدام محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی در فاصله گرفتن از ائتلاف جنگ علیه یمن و تحریک علیه ایران ممکن است محمد بن سلمان هم وسوسه شود تا از ترامپ برای حل و فصل مخمصه خود در یمن استفاده کند.

نویسنده تصریح کرد: در نتیجه قدرت‌نمایی ایران در معادله وحشت با آمریکا و قدرت‌نمایی حزب الله و محور مقاومت در معادلات بازدارندگی با اسرائیل، کشورهای غربی حامی اسرائیل پس از تهدید دبیر کل حزب الله مبنی بر پاسخ به تجاوز اسرائیل دعوت به آرامش کردند.

«جاناتان آلن» معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل ضمن محکوم کردن تجاوز اسرائیل به حاکمیت لبنان دعوت به آرامش و خویشتنداری کرد. «بان کوبیچ» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان هم در دیدار با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان هم بر همین ضرورت تاکید کرد.

در همین زمینه، مایک پامپئو در گفت‌وگوی تلفنی خود با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان برای حفظ آرامش التماس می‌کند و ابراز امیدواری می‌کند که پاسخ حزب الله منجر به تشدید جدی علیه اسرائیل نشود تا ثابت شود که زمان تشدید گفتمان تحریک آمیز آمریکا در لبنان علیه مقاومت گذشته است.

المیادین نوشت: جبهه سیاسی در لبنان یکپارچه در پشت حزب الله ایستاده است، همانطور که میشل عون، رئیس جمهور لبنان  تجاوز اسرائیل به لبنان را به مثابه اعلام جنگ توصیف و بر حق لبنان برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی خود تاکید کرد. شورای عالی دفاعی لبنان و نخست وزیر این کشور هم بر همین موضوع تاکید کردند.

نویسنده گفت: لبنانی‌ها بر اساس تجربه طولانی به این اعتقاد عمیق دست یافته‌اند که عدم مهار اسرائیل اشتهای نتانیاهو را در محاسبات خود برای ارتکاب جنایات بی‌وقفه باز می‌کند تا به زمانی بازگردد که حزب الله هنوز قواعد درگیری را در موازنه بازدارندگی و وحشت ایجاد نکرده بود.

وی افزود: از طرف دیگر، رسانه‌های اسرائیلی هم تقریباً به اتفاق آرا پاسخ مقاومت را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و امیدوارند حزب الله برای تسکین اعصاب اسرائیلی‌هایی که دقیقه‌ها و ساعت‌ها را تا رسیدن آن لحظه به سختی سپری می‌کنند پاسخ سریعی بدهد.

المیادین نوشت: اما به نظر می‌رسد پاسخ حزب الله فقط برای رفع تکلیف نیست، بلکه به گفته سید حسن نصرالله، حزب الله به گونه‌ای پاسخ می‌دهد که نتانیاهو دیگر به خودش جرأت ندهد همین روند ارتکاب جرم علیه لبنان را تکرار کند در حالی که پاسخی دریافت نمی‌کند. حزب الله می‌خواهد قواعد درگیری پیشرفته‌تر از قواعد درگیری سابق ایجاد کند از همین رو سید مقاومت قواعد درگیری جدید را در یک کلمه خلاصه کرد بگذارید [خودشان را جمع کنند و] شرّشان کم شود (خلّیهم ینضبّوا).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول