اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

تشکیل تیم به شرط ایده/ وقتی اینترنت اشیاء پای تحریم را می‌بُرد

بوت کمپ اینترنت اشیاء یک فضای ساده و صمیمی، برای چند ذهن روشن و پر دغدغه است که سودای ایده پروری را در سر دارند و به کمک اساتید توانستند ایده‌های خود را به مرز تولید محصول رسانده و بار دیگر، تحریم‌ها را در موضوعات هوشمندسازی از میان بردارند.

تشکیل تیم به شرط  ایده/ وقتی اینترنت اشیاء پای تحریم را می‌بُرد

گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مریم اویسی، یک فضای ساده و صمیمی، چند میز و صندلی که بهانه ای برای گردهم بودن است و چند ذهن روشن و پر دغدغه که سودای ایده پروری را بر سر دارند و راهنمایی که با دلسوزی تمام، اطلاعاتی که در اختیار دارد، روی دایره می ریزد تا همه از آن بهره ببرند.

این جلسات در طبقه دوم ساختمانی برگزار می‌شود که برای نوآوری و شکوفایی استعدادها تأسیس شده است. صندوق نوآوری و شکوفایی، محل برگزاری بوت کمپ اینترنت اشیاء است که از مرداد ماه در این  محل برگزار شد و در شهریور ماه به نقطه پایان می رسد.

بوت کمپ اینترنت اشیا توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء و با  حمایت و همکاری ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای نخستین بار در ایران اجرا شد، در دنیا متناسب با نیازهای علمی و اجرایی این نوع رویداد،  تا به امروز فقط هشت بوت کمپ اینترنت اشیا برگزار شده که با برگزاری این رویداد، ایران هم به جمع این کشورها اضافه شد.

آموزش در این دوره به شکل کاملا عملیاتی و مهارت محور برنامه ریزی شده و در مدت زمان ۱۶۰ ساعت افراد در قالب کار انفرادی و گروهی اقدام به پیاده سازی مواردی که به آنها آموزش داده می‌شوند. همچنین به منظور کاربردی شدن این دوره جامع آموزشی، به هر تیم یک کاربرد مهم اینترنت اشیاء تفویض شده که  در انتهای دوره بتوانند محصول اولیه داشته باشند.

بوت کمپ اینترنت اشیا توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء و با  حمایت و همکاری ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای نخستین بار در ایران اجرا شد، در دنیا متناسب با نیازهای علمی و اجرایی این نوع رویداد،  تا به امروز فقط هشت بوت کمپ اینترنت اشیا  برگزار شده که با برگزاری این رویداد، ایران هم به جمع این کشورها اضافه شد

 

 

 

 

 

آموزش الفبای ایده پروری

در این دوره جامع ۱۰ استاد بخش های مختلف اینترنت اشیا را آموزش داده و در کنار اساتید، ۸ منتور فنی و تجاری افراد و تیم ها را در جهت اجرای بهتر و موفق‌تر راهنمایی می‌کنند. فیلمی که در ادامه می بینید، گوشه ای از تدریس اساتید به شرکت کنندگان در بوت کمپ اینترنت اشیا است:

 

 

در این فیلم، تایانلو از اساتید بوت کمپ درباره بخش پلت فرم اینترنت اشیاء به شرکت کنندگان ، آموزش های لازم را ارائه می‌دهد.

حضور نیم روزه کنار این تیم‌ها آن‌قدر جذاب بود که نمی‌شد از هیچ کدام از گروه‌ها گذشت. اولین گروهی که برای مصاحبه به سراغشان رفتم، گروهی بود که فعالیتشان در راستای استفاده از اینترنت اشیا در منازل مسکونی بود، خانه هوشمند، هدف این گروه بوت کمپ بود.

بی دردسر خانه خود را هوشمند کنید

با سید محمد سجاد تکیه، نماینده گروه خانه هوشمند گفت‌وگو کردم و از ایده آنان پرسیدم. تکیه توضیح داد: ایده ما مربوط به این موضوع است که در داخل ساختمان، بتوانیم دما و رطوبت هر کدام از اتاق ها را بسنجیم. همچنین بتوانیم  در بیرون از ساختمان نیز، کیفیت هوا را مورد سنجش قرار دهیم. همچنین، ساختمان‌های مجهز به تانکر آب هم می توانند با استفاده از این سنسورها، از میزان آب موجود در تانکر مطلع شوند.

وی ادامه داد: همچنین، طراحی سنسور تشخیص حرکت را برای دزدگیر پیاده سازی کردیم و بر اساس شدت نور و بر اساس تشخیص حرکت، روشن و خاموش شدن لامپ ها را برنامه ریزی کردیم.

عضو تیم خانه هوشمند: سنسورهای هشدار دهنده باز بودن در و پنجره نیز جزء برنامه های ماست.پیش از این سنسورهایی برای داخل ساختمان وجود داشت ولی این موضوع که بتوان سنسورهایی برای بیرون از ساختمان تعبیه کرد، وجود نداشت

 

 

 

نماینده گروه خانه هوشمند تصریح کرد: سنسورهای هشدار دهنده باز بودن در و پنجره نیز جزء برنامه های ماست.پیش از این سنسورهایی برای داخل ساختمان وجود داشت ولی این موضوع که بتوان سنسورهایی برای بیرون از ساختمان تعبیه کرد، وجود نداشت.

وی خاطر نشان کرد: تمامی افراد این گروه از رشته‌های تحصیلی مختلف از مدیریت گرفته تا مهندسی نرم افزار و الکترونیک حضور دارند و توانستیم از تجربه هر کدام از این افراد بهره ببریم.

با خانه هوشمند و  ایده های خلاقانه شان با یک عکس یادگاری خداحافظی می کنم و به سراغ گروهی می روم و تصمیم می‌گیرم که فقط به عکس اکتفا نکنم و مصاحبه تصویری با این گروه داشته باشم.

 

 


پارکینگ هوشمند را با اعضای تیم فوق العاده اش تنها می گذارم و به سراغ تیمی می‌روم که آن قدر در بحث و بررسی غرق بودند که متوجه حضور من نشدند؛ تیم خودروی هوشمند.

کاهش تصادفات جاده‌ای با سنسورهای هوشمند

احسان یاوری، سرگروه تیم خودرو هوشمند برایم درباره فعالیت هایی که در این گروه انجام شد توضیح داد.یاوری گفت: در این گروه قصد داریم تلفات جاده ای و تصادفات ماشین را پایین بیاوریم. به این ترتیب که با استفاده  از یک سنسور دوربین، موانع تشخیص داده شده و قبل از تصادف به راننده هشدار داده شود تا از تصادف جلوگیری شود.

وی ادامه داد: همچنین، در صورتی که تصادف رخ داد، محل تصادف چه از طریق اینترنت و چه از طریق پیامک به مراکز اورژانس اطلاع داده شود تا هر چه سریع تر امدادرسانی انجام شود و کاهش تلفات جاده ای را شاهد باشیم.

سرگروه تیم خودرو هوشمند در ادامه بیان کرد: ایده ما در قسمت سخت افزاری قرار گرفته است تا هرچه زودتر بتوانیم پلت فرم آن را طراحی کنیم.

با توجه به آمار بالای تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن ، این سنسورها می تواند کمک بزرگی به این موضوع کند.البته اگر استفاده از این سنسورها و نصب آن هزینه زیادی برای صاحب خودرو نداشته باشد.

عضو تیم خودرو هوشمند: با استفاده  از یک سنسور دوربین، موانع تشخیص داده شده و قبل از تصادف به راننده هشدار داده شود تا از تصادف جلوگیری شود. همچنین، در صورتی که تصادف رخ داد، محل تصادف چه از طریق اینترنت و چه از طریق پیامک به مراکز اورژانس اطلاع داده شود تا هر چه سریع تر امدادرسانی انجام شود و کاهش تلفات جاده ای را شاهد باشیم

 

 

 

 

 

تیم خودرو هوشمند را با ایده نابشان تنها می‌گذارم و فقط به گرفتن یک عکس یادگاری از این تیم خلاق بسنده می‌کنم وسراغ گروه کشاورزی هوشمند می‌روم. محمد رضایی دانشجوی مهندسی نرم افزار از زاهدان و نماینده گروه کشاورزی هوشمند از ایده ساخت گلخانه‌های هوشمند گفت.


رضایی توضیح داد: گلخانه‌های هوشمند می توانند تعدادی از پارامترهای محیطی گلخانه را گرفته و تعدادی ابزار کنترل نظیر مدیریت آب، مدیریت محیط و گرما و سرما،کنترل اقلیم گلخانه را اضافه کنند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب می توانیم با سیستم یک بیگ دیتا داشته باشیم تا کل داده های گلخانه را جمع آوری و پردازش کنیم. همچنین بر اساس پردازش داده‌ها می‌توانیم، پیشنهاداتی را به کشاورز ارائه دهیم تا کیفیت را بالاتر ببرد.

پای تحریم از گلخانه‌های کشاورزی بریده شد

نماینده گروه کشاورزی هوشمند تصریح کرد: این سیستم در دنیا وجود دارد ولی بومی سازی نشده است و کشاورزان مجبور هستند که این دستگاه‌ها را وارد کنند اما در ادامه کار برای تعمیرات سیستم به دلیل مشکلات تحریمی با چالش مواجه می‌شوند.

یکی از نقاط قوت بوت کمپ اینترنت اشیاء حضور دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از سراسر کشور بود.شرکت کنندگانی از تهران، اصفهان، شیراز، زاهدان، مشهد، همدان، قم، گلستان، قزوین، کردستان، کرمان، کرج،خوزستان ، بوشهر و ارومیه در این دوره حضور پیدا کردند.

 

پس از بازدید کوتاه از تیم ها، برای آشنایی بیشتر با روند فعالیت بوت کمپ اینترنت اشیا با سمیه علایی مدیر داخلی و امور رویدادهای مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء گفت: این مرکز از سال 95 کار خود را شروع کرده است و در زمینه مشاوره واجرا با سازمانها و نهادهای مختلف، ارتباط داریم.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت ها و سابقه آموزشی که داریم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه ای را منعقد کردیم که پیرو این تفاهم‌نامه، برگزاری بوت کمپ را در برنامه‌ها قرار دادیم.

علایی تصریح کرد: در بوت کمپ اینترنت اشیا، آموزش ها به صورت انفرادی بوده و پس از آن در قالب کارهای گروهی فعالیت خود را ادامه دادند.هر فرد به صورت انفرادی به وسیله کیت های سخت افزاری، تمام پروژه های آموزشی را پیاده سازی می کند و در نهایت در قالب کار گروهی روی یک ایده تا بدست آوردن محصول فعالیت می کنند.

 

بودن در کنار دانشجویان خلاق، این انگیزه را به وجود می آورد که به ایده هایی فکر کنیم که بارها به ذهنمان خطور کرده ولی با تداعی جملات نا امید کننده از آن چشم می پوشیم. ایده هایی که شرکت کنندگان در این بوت کمپ، آن ها را رها نکردند و پای آنها تا مرز میوه و ثمر دادن ایستادند

 

 

 

 

وی اضافه کرد: ۱۱ تیم در بوت کمپ اینترنت اشیاء حضور دارند و بیش از ۶۰ نفر در این بوت کمپ ثبت نام کردند. ۱۱ تیم در حوزه های خانه هوشمند، سلامت، معدن،صنعت، کشاورزی، دامپروری، روشنایی،گجت فعالیت می کنند.

مدیر داخلی و امور رویدادهای مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء در پایان خاطر نشان کرد: این بوت کمپ طی ۲۱ روز در روزهای آخر هفته برگزار می شود و ۱۵ شهریورماه مراسم اختتامیه آن برگزار می شود.

بودن در کنار دانشجویان خلاق، این انگیزه را به وجود می آورد که به ایده هایی فکر کنیم که بارها به ذهنمان خطور کرده ولی با تداعی جملات نا امید کننده از آن چشم می پوشیم. ایده هایی که شرکت کنندگان در این بوت کمپ، آن ها را رها نکردند و پای آنها تا مرز میوه و ثمر دادن ایستادند.

 

بدون شک نخستین بوت کمپ اینترنت اشیا فتح بابی می شود برای دیگر افراد خلاق که به هوشمندسازی زندگی امروزی بیشتر فکر کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول