اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا حزب‌الله بر پاسخ قاطع به تجاوز اسرائیل تاکید دارد؟

رأی الیوم نوشت، سیل پیشنهادهای میانجی‌های عربی یا اروپایی برای حزب الله و رهبران آن به راه افتاده که خواهان انتقام‌گیری محدود حزب الله هستند، اما حزب الله دست رد به سینه آنها زده است.

چرا حزب‌الله بر پاسخ قاطع به تجاوز اسرائیل تاکید دارد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در سرمقاله خود به تشریح دلایل مخالفت حزب الله با تلاش میانجی‌ها برای بازداشتن حزب الله از پاسخ دندان شکن به تجاوز رژیم صهیونیستی پرداخت.

نویسنده با طرح سه سوال در عنوان یادداشت خود آورده است: «چرا نصرالله پیشنهادهای واسطه‌ها را  که خواستار پاسخی آرام و نمایشی است رد می‌کند؟ چگونه مکر نتانیاهو به خودش برگشت و محبوبیت وی در نظرسنجی‌ها رو به افول گذاشت؟ آیا ما با سومین جنگ لبنان روبه‌رو هستیم؟».

به نوشته رأی الیوم، در حالی که فرماندهی ارتش اسرائیل به منظور پیشگیری از عملیات تلافی‌جویانه وعده داده شده توسط سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، مرخصی سربازانی را که در صفوف نیروهای خود در جبهه شمالی مشغول خدمت هستند، لغو کرده و در شهر الجلیل هم منع آمد و شد وضع شده است؛ سیل پیشنهادهای میانجی‌های عربی یا اروپایی برای حزب الله و رهبران آن به راه افتاده که خواهان انتقام‌گیری محدود حزب الله هستند.

این روزنامه افزود: از جمله پیشنهادها این است که حزب الله یک یا دو پهپاد اسرائیلی را سرنگون کند یا حتی دو یا سه نظامی اسرائیلی را به قتل برساند و در مقابل رهبری اسرائیل به این حمله قریب الوقوع با یک حمله گسترده به لبنان جواب ندهد؛ اما حزب الله به ضرس قاطع دست رد به سینه همه واسطه‌ها و پیشنهادهایشان زده است.

رای الیوم نوشت: حزب الله در مورد برنامه‌های عملیاتی سکوت کرده است و به همه افراد نزدیک به خود دستور داده است که از اظهار نظر یا تحلیل در مورد این موضوع خودداری کنند. آرامش بر منطقه الضاحیه در جنوب بیروت و پایگاه حزب الله حاکم است و مردم زندگی عادی خود را می‌کنند در حالی که نگرانی فزاینده‌ای در بین اسرائیلی‌ها وجود دارد.

به باور نویسنده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اشتباه راهبردی بزرگی مرتکب شد که هواپیماهای بدون سرنشین خود را به الضاحیه فرستاد به امید اینکه یک پیروزی برای او محقق کند و شانس پیروزی او را در انتخابات تقریبا دو هفته آینده کنست بالا ببرد، زیرا نتایج این حمله اسرائیل برعکس و فاجعه بار بود و نظرسنجی‌های اخیر حاکی از کاهش محبوبیت حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در برابر حزب رقیب وی یعنی ائتلاف «آبی و سفید» دارد.

روزنامه اسرائیلی «معاریو» هم ضمن سرزنش کردن نتانیاهو به دلیل تشدید تنش در جبهه شمالی جنگی را برای آینده نزدیک پیش بینی کرد و گفت: شاید نام این جنگ را باید جنگ سوم لبنان گذاشت، زیرا جنگ اول سال ۱۹۸۲ و جنگ دوم سال ۲۰۰۶ بود.

رای الیوم تاکید کرد: اسرائیل همه جنگ‌های خود علیه لبنان را باخته است. بزرگ‌ترین باخت آن مربوط به سال ۲۰۰۰ است هنگامی که به دلیل حملات مقاومت به شکست خود اعتراف کرد و دومی در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ بود که هیبت اسرائیل فرو ریخت و شکست بزرگی را متحمل شد و اگر جنگ سومی درگیرد نتیجه‌ای خلاف قبلی‌ها برای اسرائیل در پی نخواهد داشت.

نویسنده با تاکید بر اینکه حزب الله از هیچ پاسخ اسرائیلی در قبال هر گونه انتقام جویی خود هراسی ندارد، گفت: این حزب دارای زرادخانه‌ای عظیم از موشک‌های هوشمند ، هواپیماهای بدون سرنشین و یک سامانه دفاع موشکی ایرانی قابل مقایسه با موشک‌های S-300 روسیه است که می‌تواند به اکثر شهرهای مهم و استراتژیک در فلسطین اشغالی برسد از فرودگاه ها ، بنادر ، کارخانه‌ها ، نیروگاه‌های برق و آب  و همین قضیه وضعیت فعلی اعتماد به نفس و آرامش حاکم بر صفوف حزب الله  و حامیانش در داخل و خارج از لبنان را تفسیر می‌کند.

وی افزود: اگر آتش جنگ جدیدی  روشن شود همه جبهه‌های زمینی، هوایی و دریایی را فرامی‌گیرد و فقط حزب الله وارد آن نمی‌شود بلکه ارتش لبنان و متحدان جبهه مقاومت و مهم ترین آن گروه‌های فلسطینی در نوار غزه هم به حمایت از حزب الله به آن ورود می‌کنند.

در پایان این یادداشت آمده است: نتانیاهو خود و رژیم خود را در دامی سخت و محکم گرفتار کرد که مطمئنا شکست خورده از آن خارج می‌شود. نظیر ایهود اولمرت که در سال ۲۰۰۶ ارتش اسرائیل را به لبنان فرستاد و با این کار حیات سیاسی خود را پایان داد و سرنوشتش هم پشت میله‌های زندان بود.

بامداد یکشنبه هفته گذشته (سوم شهریورماه) بود که دو پهپاد انتحاری رژیم صهیونیستی همزمان با نقض حریم هوایی لبنان و با هدف بمباران مواضع حزب‌الله، به جنوب بیروت تجاوز و حمله کردند.

پس از آن، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی خود در سالگرد آزادسازی «جرود عرسال» تهدید کرد که رژیم صهیونیستی پاسخ این اقدام خود را خواهد دید.

از سوی دیگر چهارشنبه گذشته ارتش لبنان اقدام به شلیک به سه پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی در مرزهای خود کرد.

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان نیز در تماس تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل به اقدام رژیم صهیونیستی در نقض حریم هوایی لبنان هشدار داد و مسئولیت عواقب این اقدامات را متوجه تل‌آویو دانست.

وبگاه خبری المیادین هم امروز به نقل از منابع میدانی اعلام کرد که ارتش اسرائیل اهداف نظامی سنگینی را به مقاومت پیشنهاد داده تا آنها را در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی هدف بگیرد اما مقاومت این پیشنهاد را رد و تاکید کرده که خودش زمان و مکان پاسخ وعده داده شده را تعیین خواهد کرد.

این منابع گفتند: مقاومت اصرار دارد که این مسئله به خودش مربوط می شود و از جمله اهدافی که به مقاومت پیشنهاد داده تجهیزات سنگین نظامی و حتی اهداف انسانی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول