اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

تعریفی از ربا در بانکداری اسلامی ارائه نشده است

کارشناس بانکی با بیان این که در قانون بانکداری بدون ربا، حتی تعریفی از ربا ارائه نشده است، تاکید کرد: مشکلات امروز ما فقط از ناحیه بانک‌ها نیست، اما به لحاظ تئوری و نظری هم با چالش روبرو هستیم.

تعریفی از ربا در بانکداری اسلامی ارائه نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صداوسیما، فرشاد حیدری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: ممکن است در همه هزاران شعبه بانک‌ها در سراسر کشور و در گوشه‌ای، قراردادی متفاوت و دارای اشکالاتی باشد که برگزاری همایش‌های بانکداری اسلامی برای رفع همین مشکلات و بهبود فرایندهاست.

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با اشاره به قواعد سپرده پذیری قرض و وکالت بانک‌ها در رابطه با مشتریان افزود: الان ما نرخ سود سپرده را تعیین می‌کنیم، بعد می‌رسیم به نرخ سود تسهیلاتی که به تسهیلات گیرنده و سرمایه گذار باید پرداخت شود و این باید برعکس شود یعنی ما سود واقعی تسهیلات و بازدهی واقعی آن را به دست آوریم و بعد از کسر حق الوکاله و ... بانک‌ها، همان را بین سپرده گذاران تقسیم کنیم.

حیدری با بیان این که اصلاح این فرایند آرام آرام در حال انجام است گفت: رویکرد همایش بانکداری، بهبود فرایند و عملیات بانکداری بدون رباست و باید به این سمت برویم و محاسبه بازدهی واقعی اقتصاد در پرداخت سود حد مطلوب ماست که باید با تعریف و اصلاح ساختار‌ها به این حد مطلوب برسیم.

کامران ندری کارشناس پولی و بانکی نیز گفت: من بعید می‌دانم این حد مطلوبی که آقای حیدری گفتند، به این آسانی‌ها اتفاق بیفتد، برای این که تلقی ما و تصوری که از بانکداری و بانکداری اسلامی داریم و در قالب بانکداری بدون ربا آن را تعریف و مشخص کرده ایم، درست و عملیاتی نیست.

این کارشناس با بیان این که آنچه مانع تحقق بانکداری اسلامی می‌شود، به همین تفسیر و تصور نادرست بر می‌گردد، افزود: این که می‌گویند ما باید بر اساس بازدهی واقعی تسهیلات به سپردگذاران سود پرداخت کنیم، درست نیست چگونه می‌خواهند سود واقعی را مشخص کنند و اصلا در بانکداری متعارف نحوه محاسبه سود این گونه نیست، بلکه بر اساس روابط بین بانکی و میزان ذخایر بانک‌ها نزد بانک‌های مرکزی در آخر هر روز و بر اساس کسری ذخایر مشخص می‌شود.

ندری با انتقاد از این که چرا بانک‌ها باید اصل سپرده سپرده گذاران را تضمین کنند، گفت: همین موضوع موجب شده است بانک‌ها به اضافه برداشت از بانک مرکزی روی بیاورند و خروجی این موضوع می‌شود، تورم و وقتی تورم بالاست نمی‌توان انتظار تسهیلات با سود پایین داشت.

وی با اشاره به تفاوت معنای قرض در فقه و در بانکداری متعارف و مدرن گفت: تعریفی که ما از بانکداری اسلامی کرده‌ایم، بر اساس تصور و ذهنیت ما فقط روی کاغذ قابلیت عملیاتی و اجرا دارد و واقعیت بانکداری درست و مدرن این گونه نیست، و درست به همین علت است که الان با این مشکلات روبرو هستیم.

این کارشناس بانکی و پولی همچنین با بیان این که در قانون بانکداری بدون ربا، حتی تعریفی از ربا ارائه نکرده‌ایم، تاکید کرد: البته مشکلات امروز ما فقط از ناحیه بانک‌ها نیست و فقط به بانک‌ها مربوط نمی‌شود، اما به لحاظ تئوری و نظری هم با چالش روبرو هستیم و من بعید می‌دانم بانکداری اسلامی چنان که تصور کرده ایم و در ذهن داریم، تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول