اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

درخواست سازمان حمایت برای آزادسازی صادرات فولاد+ سند

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طی نامه‌ای از وزیر صنعت خواست تا با رفع کلیه موانع و محدودیت‌های صادراتی محصولات فولادی اعم از پیش‌شرط الزام عرضه در بورس کالا، صادرات فولاد آزاد شود.

درخواست سازمان حمایت برای آزادسازی صادرات فولاد+ سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به وزیر صنعت خواستار آزادسازی صادرات فولاد شد.

در این نامه آمده است.

برادر ارجمند جناب آقای دکتر رحمانی

مقام عالی وزارت

موضوع اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار محصولات فولادی

سلام علیکم

احتراماً عطف به نامه شماره 98- 211 مورخ 1398.4.22 رئیس محترم هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار محصولات فولادی، موارد ذیل جهت استحضار ایفاد می‌گردد:

1- نظر به بررسی‌های صورت گرفته و تحلیل پارامترهای موجود در بازار و صنعت فولاد کشور در خصوص میزان تولید، مصرف ظاهری، تأمین مواد اولیه و ... پیش‌بینی می‌گردد طی سال جاری با توجه به افزایش تولید صنایع فولادی و کاهش تقاضای مؤثر داخلی، صنعت مذکور شرایط مطلوبی نداشته و با کاهش قابل توجه قیمت فروش داخلی مواجه گردد که این امر سبب کاهش درآمدهای ریالی شرکت‌های فولادی و در نتیجه توان مالی صنعت را در پرداخت هزینه جاری و هزینه‌های پرسنلی با مخاطره جدی روبه‌رو نموده که یقینا اثرات طی ماه‌های آتی در کاهش تولید و اشتغال واحدهای صنعتی آشکار خواهد گردید.

2- با توجه به پیش‌بینی تشدید تحریم‌های ظالمانه و تحرکات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان به ویژه در منطقه خلیج‌فارس و مشکلات ناشی از محدودیت‌های حمل و نقل دریایی،‌محصولات فولادی و همچنین نظر به الزام صادرات حداقل 35 درصد الی 40 درصد تولیدات داخلی طی سال جاری (در حدود 9 میلیون تن الی 10 میلیون تن)، به منظور ادامه روند رشد تولید و تأمین ارز مورد نیاز صنعت از محل درآمدهای ارزی ناشی از صادرات (حدود 3 میلیون دلار ارز مورد نیاز صنعت فولاد)، ایجاد وقفه و مانع در این خصوص سبب بروز مشکلات عدیده‌ای در صنعت و بازار محصولات خواهد گردید.

3- تغییرات مکرر قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های صادره باعث سردرگمی و ایجاد ضرر و زیان واحدهای تولیدی، سرمایه‌گذاران و متولیان صنعت گردیده است. بررسی اجمالی عدم ثبات سیاست‌گذاری در امر صادرات محصولات فولادی طی سال 1397مطابق فرآیند ذیل به روشنی وضعیت موجود را آشکار می‌سازد: 

از ابتدای سال 1397 صادرات محصولات فولادی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه آزاد بوده و کلیه تولیدکنندگان و تجار بدون محدودیت در این خصوص اقدام می‌نمودند.

با ایجاد تلاطم بازار ارز و ارسال نامه شماره 60.60311  مورخ 1397.3.3 وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت وقت به رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات محصولات فولادی مشروط به گواهی مبدأ ابلاغ گردید.

یک ماه بعد از ابلاغیه شماره 60.84798 مورخ 1397.4.3 معاون امور معادن و صنایع معدنی با موضوع ساماندهی صادرات فلزات هرگونه صادرات محصولات فولادی را منوط به تأمین نیاز بازار داخل نمود.

در تاریخ 1397.5.1 با ابلاغ مصوبه شماره 60.112585 کارگروه تنظیم بازار در خصوص تنظیم بازار محصولات فولادی، حسب تبصره (2) بند (2) بخش الزامات عرضه برای نخستین بار در کشور، خروج محصولات فولادی بدون مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی در حکم قاچاق تلقی گردیده و گمرک جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی موظف به کنترل و برخورد قانونی با تخلفات قاچاق خروجی این کالا گردیدند.

در مرحله بعدی حسب بند (6) بخش یک از دستور اول ابلاغیه شماره 60.258287 مورخ 1397.10.8 (موضوع تصمیمات هجدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور)، تصمیمات کمیته تخصصی فولاد طی نامه شماره 60.256718 مورخ 1397.10.4 معاونت امور معادن و صنایع معدنی به عنوان تصمیمات کارگروه تنظیم بازار جهت اجرا ابلاغ گردیده که بر اساس بند 9 نامه اخیرالذکر مقرر گردید صادرات محصولات فولادی تا اطلاع ثانوی بدون قید و شرط و صرفا برای تولیدکنندگان و یا نماینده رسمی آنها و با نظارت و کنترل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت مجاز گردد.

النهایه در پایان سال نظر به مکاتبه شماره 60.334213 مورخ 1397.12.25 با عنوان رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعلام گردید صادرات محصولات فولادی اعم از آهن اسفنجی، انواع شمش فولادی و انواع محصولات فولادی پس از تأیید وزارتخانه مطبوع امکانپذیر خواهد بود.

در پایان نظر به اینکه صنعت فولاد، بزرگترین و موفق‌ترین بخش از صنایع کشور است که تحت تولیت وزارت مطبوع قرار دارد و طی سالیان متمادی نیز شاهد رشد روزافزون در تولید و صادرات می‌باشد لذا با توجه به توضیحات مشروحه فوق در خصوص پیش‌بینی ایجاد مشکلات متعدد در تولید و صادرات طی ماه‌های آتی، بدین وسیله پیشنهاد می‌گردد به منظور ادامه روند رو به رشد صنعت فولاد کشور طی دوره فعلی خواهشمند است دستور فرمایید در اسرع وقت نسبت به رفع کلیه موانع و محدودیت‌های صادراتی محصولات فولادی اعم از پیش‌شرط الزام عرضه در بورس کالا جهت صدور مجوز صادرات از ناحیه معاونت امور معادن و صنایع معدنی و ... (مشروط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور)، اقلام لازم مبذول گردد.

عباس تابش

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول