اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

محرم در بوانات با چاووش‌خوانی/ ندایی برای همراهی با کاروان عشق

هشتمین آیین ملی چاووشی‌خوانی همزمان با فرا رسیدن ایام محرم در شهر سوریان بوانات برگزار شد.

محرم در بوانات با چاووش‌خوانی/ ندایی برای همراهی با کاروان عشق

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چاووشی‌خوانی به عنوان یک میراث ناملموس ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در این مراسم چاووش‌خوانان و هیئت‌های عزاداری یک پرچم قرمز رنگ به عنوان نماد قیام اباعبدالله(ع) و 4 بیرق مشکی به نشان سوگواری حسینی افراشته می‌کنند. در شهر سوریان بوانات در استان فارس هر سال در نخستین روز از ماه محرم، چاووش‌خوانان و پیرغلامان از مسجدهای امام حسین(ع)، صاحب‌الزمان(عج) و جامع به طرف حسینیه امام صادق(ع) حرکت می‌کنند و با سر دادن اشعاری در باب این ماه عزیز به مردم کوچه و بازار فرا رسیدن ماه محرم را خبر می‌دهند.

 

پیشروی قافله

«چاووش» در لغت به  پیشرو لشکر یا قافله است و به فردی اطلاق می‌شود که در جلوی جمعیت حرکت می‌کند و آواز می‌خواند. در گویش محلی بوانات به مراسم چاووش خوانی، «چووشه» گفته می‌شود و این رسم یادآور حرکت زائران کربلا و عتبات عالیات است. برپا شدن پرچم چاووشی نماد مهیا شدن ساز و برگ سفر زیارت در گذشته بود و پیر چاووش صبح روز سفر زودتر از بقیه زائران به محلی که برای تجمع و حرکت زائران در شهر معین شده بود، خود را می‌رساند و هنگام حرکت کاروان، بانگ الوداع چاووشخوان‌ها سر داده می‌شد.

نخستین چاووشی محرم

در گذشته برای اعلام وقایع مهم شهر، جارچیان در مسیرهای مختلف فرا رسیدن مناسبت‌ها را جار می‌زنند تا مردم مطلع شوند. برای اعلام مناسبت‌های مذهبی درویش‌ها با آواز حزین به سبک چاووسی، با حرکت در مزارع فرا رسیدن آن مناسبت را اعلام می‌کردند. اولین مراسم چاووشی‌خوانی به مناسبت ماه محرم در بوانات در فصل برداشت محصول یعنی بهار و تابستان برگزار شد اما با چرخش سال‌ قمری مراسم در پاییز و زمستان نیز ادامه یافت و دیگر به مزارع محدود نبود بلکه با حرکت در کوچه‌های شهر و زدن در خانه‌ها فرا رسیدن ماه محرم به مردم اطلاع داده می‌شد. همین مراسم با تغییر در گذر زمان به مراسم چاووشی‌خوانی توسط تعزیه‌خوان‌ها و چاووش‌خوان‌ها در سوریان بوانات تبدیل شد که تا به امروز ادامه دارد.

پاسخ به ندای چاووشی

امروز که هنوز هم چاووش‌خوانان از ابتدای صبح روز محرم فرا رسیدن این ایام را در سوریان خبر می‌دهند، ساکنان شهر نیز به این ندای حسینی پاسخ می‌دهند و بر فراز خانه خود پرچم مشکی می‌بندند. بسیاری از ساکنان محله نیز همراه با چاووش‌خوانان مسیر حسینیه را در پیش می‌گیرند و زنان به نیت گرفتن حاجت در حسینیه پارچه رنگی به حجله حضرت قاسم (ع) می‌بندند.

 

گفتنی است، پیرچاووشان هر هیات بر بالای بام مسجد می‌رود و طی مراسم خاصی پنج بیرق به نیت پنج تن آل عبا(ع) علم می‌کنند و این پرچم‌ها تا پایان ماه صفر بر فراز مسجد باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول