اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

ساخت نخستین خوابگاه سبز دانشجویی در کشور

نخستین خوابگاه سبز دانشگاه‌های کشور با استانداردهای صرفه جویی انرژی برای سرمایش و گرمایش ساخته می‌شود.

ساخت نخستین خوابگاه سبز دانشجویی در کشور

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مسعود رضایی معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس درخصوص مدل ساخت این خوابگاه گفت: این خوابگاه به عنوان نخستین خوابگاه سبز دانشگاه‌های کشور با پیش بینی استانداردهای لازم در زمینه صرفه جویی انرژی (سرمایش و گرمایش) و مشاوره با صاحبنظران و کارشناسان این حوزه، طراحی شده و می‌تواند پس از ساخت، الگویی برای سایر دانشگاه‌های کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه این خوابگاه در ضلع جنوبی دانشگاه با زیربنای ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع در ۱۱ طبقه برای ۶۰۰ دانشجوی دختر طراحی شده است، افزود: ساختمان شامل زیرزمین (تأسیسات)، همکف (سایت کامپیوتر، سالن مطالعه، اتاق مشاوره، نمازخانه، سالن تماشای تلویزیون) و ۹ طبقه خوابگاه است.
رضایی گفت: همچنین در این خوابگاه پنل‌های خورشیدی روی پشت بام ساختمان قرار می‌گیرد و برق از طریق انرژی خورشیدی تأمین می‌شود. در این ساختمان از زمان طراحی تا زمان اجرای پروژه و حتی بازسازی آن، استانداردهای حفاظت از محیط زیست رعایت شده و ذخیره سازی انرژی و افزایش بازده انرژی گرمایشی، سرمایشی و الکتریکی از جمله اهداف اصلی ساخت آن می‌باشند.
معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه گفت: مکانیزم طراحی ساختمان بر اساس راهکارهایی نظیر استفاده از انرژی خورشیدی فعال یا غیر فعال، انرژی الکتریکی خورشیدی، اجرای بام سبز و استفاده از سیستم‌های هوشمند در ساختمان می‌باشد. علاوه بر آن عایق‌های نانو، شیشه‌های دوجداره و آب گرمکنهای خورشیدی از جمله تجهیزاتی هستند که در طراحی این ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طرف دیگر سیستم تصفیه آب در ساختمان پیش بینی شده و آب پس از مصرف در چرخه بازسازی قرار می‌گیرد و مجدداً برای شست و شوی ثانویه و آبیاری فضای سبز اطراف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پیش بینی می‌شود مراحل ساخت این خوابگاه سبز دو سال و نیم تا ۳ سال به طول انجامد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول