اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

انتشار 30 شعر منتشر نشده «صدرالدین عینی» در تاجیکستان

محققان تاجیک بیش از 30 شعر استاد «صدرالدین عینی» از بزرگترین نویسندگان و ادیبان زبان فارسی تاجیکی در آغاز قرن بیستم را بازنشر کردند.

انتشار 30 شعر منتشر نشده «صدرالدین عینی» در تاجیکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، محققان تاجیک بیش از 30 شعر از استاد «صدرالدین عینی»، از بزرگترین نویسندگان و ادیبان زبان فارسی تاجیکی در آغاز سده بیستم را بازنشر کردند.

«عبدالخالق نبوی» پژوهشگر آثار عینی در این خصوص گفت: این اشعار زمانی پیدا شد که محققان تصمیم گرفتند برای نشر کلیات آثار این ادیب بزرگ بایگانی وی را دوباره بررسی کنند.

وی افزود: در نتیجه این اقدام در کنار بازنشر رمان‌های عینی همزمان شعر و قصیده و دوبیتی‌های این ادیب بزرگ پیدا شدند که حتی در جلد هشتم کلیات آثار وی قبلا منتشر نشدند.

نبوی گفت: تا به حال بیش از 30 شعر استاد پیدا شده که هنوز در هیچ جا منتشر نشدند و بخش عمده آنها به موضوعات مذهبی و سیاسی مرتبط است.

وی تصریح کرد: استاد عینی که روحیه اسلامی داشتند در زمان شوروی خودسانسوری کرده و از نشر برخی نوشته ‌های خود خودداری می‌کند.

نبوی به عنوان مثال از آثار آشکار شده استاد عینی، دست خط‌های وی را به نمایش گذاشته و اظهار داشت: صدرالدین عینی به جز خط فارسی به هیچ خط دیگری نمی‌نوشت.

صدرالدین عینی 15 آوریل سال 1878 میلادی در روستای «ساکتری» در «بخارا» که در آن زمان تحت‌الحمایه روسیه بود به دنیا آمد و در سن 76 در شهر در «دوشنبه» فوت کرده است.

در تاریخ 8 سپتامبر سال 1997 میلادی با فرمان رئیس جمهور تاجیکستان به صدرالدین عینی عنوان قهرمان این کشور داده شد.

عینی از بزرگ‌ترین نویسندگان و ادیبان زبان فارسی تاجیکی در آغاز قرن بیستم و نخستین رئیس آکادمی علوم این کشور و یکی از نخستین سرایندگان شعر نو فارسی می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول