اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

ورزشگاه آزادی، مهیای شیرخوارگان حسینی

مسؤولان مصلای تهران معتقدند بهتر از مجمع می‌توانند مراسم شیرخوارگان را برگزار کنند و به همین خاطر هم به ما گفتند دیگر به شما جا نمی‌دهیم. ما هم سال گذشته به مشهد رفتیم و امسال هم توانستیم ورزشگاه آزادی را هماهنگ کنیم.

ورزشگاه آزادی، مهیای شیرخوارگان حسینی

گروه خانواده، نعیمه موحد: ماجرا از روضه‌های کوچک خانگی و بچه‌هایی که به یاد حضرت علی اصغر(ع)، کوچکترین شهید کربلا لباس عربی و سربند می‌پوشیدند شروع شد. این حرکت که در ماه محرم در بعضی مراسم‌ها رواج داشت کم‌کم تبدیل به یکی از رسوم عرفی عزاداری در این ایام شد و تعداد مادرانی که دوست داشتند برای مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) و عزاداری بر اباعبدالله در روضه‌ای به یاد ایشان با نوزادانشان شرکت کنند، بیشتر شد.

سال 1383 بود که یک سازمان مردمی این مراسم‌های کوچک را به همایشی با نام «شیرخوارگان حسینی(ع)» تبدیل کرد. همایش شیرخوارگان حسینی هرسال با حضور تعداد بیشتری از مادران و نوزادان برگزار می‌شود و حتی آوازه آن به ارادتمندان خارج از کشور امام حسین(ع) هم رسید. به همین خاطر متولیان این سازمان مردم نهاد، مراسم خود را تحت عنوان «مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)» به ثبت رساندند.

اگرچه این همایش توسط نهادهای دیگر و با همین نام هرساله در مکان‌هایی مثل مهدیه تهران هم برگزار می‌شود اما مراسم شیرخوارگانی که متولی آن مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) است، در شهر تهران و در ذهن همه به مصلی تهران گره خورده بود. اتفاقی که در کمال تعجب سال گذشته  نیفتاد و برای اولین بار این مجمع، مراسم خود را به جای مصلی تهران، در صحن جامع رضوی در حرم امام رضا(ع) برگزار کرد.

امسال اما تبلیغات تلویزیونی این مراسم می‌گفت مجمع قرار است مراسم خود را در ورزشگاه آزادی تهران برگزار کند. تلویزیون درحالی مراسم ورزشگاه آزادی را تبلیغ می‌کند که مصلی هم پوستری با عنوان « شیرخوارگان عاشورایی» با روز و ساعت هم‌زمان منتشر کرده است. از آن طرف بسیاری از کسانی که قصد دارند در مراسم شرکت کنند نمی‌دانند که مراسم با حضور  تعداد بالای مادر و نوزاد در گرمای هوا و در مسیر دور از شهر ورزشگاه آزادی چگونه برگزار خواهد شد.

این موضوع در فضای مجازی و خبری بازتاب زیادی داشت و از گمانه‌زنی‌ها چنین برداشت می‌شد که مسوولین مصلی با هیأت مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) به اختلاف خورده‌اند. از آن طرف تعجب بسیاری از افراد از این بود که فضای ورزشگاه آزادی چه از بعد مسافت و چه از نظر فضای ورزشگاهی که امکان تحرک کمی برای مادران و نوزادان آن هم درفضای روباز دارد، چه طور جوابگوی اجرای این مراسم خواهد بود؟

این سوالات را داوود منافی‌پور، دبیر هیئت امنای مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در گفت و گو با خبرنگار فارس پاسخ داده است.

 

مسئولین مصلی تهران جواب نامه ما را هم ندادند

سال گذشته متولیان مصلی تهران به ما گفتند که خودشان می‌خواهند مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) را برگزار کنند. ما هم چون جایی برای برگزاری در نظر نگرفته بودیم، مراسم را به صحن جامع رضوی در حرم امام رضا(ع) بردیم. بسیاری از گردهمایی‌هایی که در شهرهای دیگر تحت عنوان مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) برگزار می‌شود زیر نظر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) هستند اما هسته مرکزی که هرساله مراسم خود را در مصلی تهران برگزار می‌کرد سال گذشته این امکان را برای برگزاری مراسم خود پیدا نکرد.

مسئولین مصلی تهران معتقدند که بهتر از مجمع می‌توانند مراسم شیرخوارگان را برگزار کنند و به همین خاطر هم به ما گفتند که دیگر به شما جا نمی‌دهیم. ما هم سال گذشته به مشهد رفتیم و امسال هم توانستیم ورزشگاه آزادی را هماهنگ کنیم.

 اگر می‌خواستیم مصلی را ترک کنیم شرایطی بود که دیگر نمی‌توانستیم حرکت را مثل سابق ادامه بدهیم. ما از اینکه دوستان‌مان در مصلی از ما خواستند که دیگر مراسم را آن‌جا برگزار نکنیم ناراحت شدیم. ولی خب به زور هم نمی‌شود مصلی را برای برگزاری مراسم شیرخوارگان بگیریم! در واقع دلیلی که ما برای این قطع همکاری متوجه شدیم این بود که تصور این است که متولیان مصلی خودشان بهتر می‌توانند این مراسم را اداره کنند.

ما حتی نامه‌نگاری کردیم و پرسیدیم چرا می‌خواهید ما را از مصلی بیرون کنید ولی مسوولان مصلی جواب نامه ما را هم ندادند! گلایه‌ها زیاد است اما فعلا در آستانه برگزاری مراسم قصد ندارم چیزی را مطرح کنم.

فقط ورزشگاه آزادی جوابگوی تعداد حاضرین است

اقبال عمومی به مراسم شیرخوارگان حسینی زیاد است. جایی که بتوانیم افراد تحت برآورد یعنی نزدیک 80هزار نفر را میزبانی کنیم نبود، به جز ورزشگاه آزادی. اما از این نظر که برای خیلی از ساکنین تهران دسترسی به ورزشگاه آزادی سخت است 2هزار اتوبوس در 32 مرکز تهران پیش‌بینی شده که خانواده‌ها را به ورزشگاه آزادی برساند. مراسم هم از ساعت هشت و نیم صبح است و سعی می‌کنیم تا ده صبح هم آن را تمام کنیم تا گرما خانواده‌ها و نوزادان را اذیت نکند.

ما در مصلی مشکل حضور مردان را داشتیم اما مراسم امسال ورزشگاه آزادی پذیرای مردان و پدران هم هست. در واقع مراسم یک ‌ساعت و نیم بیشتر نیست و گمان نمی‌کنم این ساعت مشکل زیادی را در فضای ورزشگاه برای مادران و نوزادان ایجاد کند. حتی دمای هوا را هم بررسی کردیم که ظاهرا در روز برگزاری مراسم 25درجه سانتی‌گراد است و دمای مناسبی هست. به علاوه در آن ساعات از روز نصف بیشتر ورزشگاه سایه است و ان‌شاءالله مشکل زیادی برای حاضران ایجاد نخواهد شد.

 

مراسمی جهانی برای بزرگداشت مقام حضرت علی‌اصغر(ع)

«مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)» یک مجموعه مردمی و یک هیئت بین المللی مربوط به شیعیان است که  همایش شیرخوارگان حسینی(ع) زیر نظر آن‌ در بیش از شش هزار و ۲۵۰ نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار می‌شود. متولیان این مجمع می‌گویند که مهندسی توسعه آن‌ها در برگزاری این برنامه دو برنامه ۱۵ ساله بود که در حال حاضر ما در ۱۵ سال دوم آن قرار دارند.

مراسم شیرخوارگان مجمع نه فقط در داخل کشور بلکه از طریق شبکه‌های خارجی هم پوشش خبری داده می‌شود. لباس‌های مربوط به نوزادان هم هرساله قبل از شروع مراسم در کارگاه‌های زیر نظر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) دوخته و توزیع می‌شود.

سال اول شروع به کار مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) هشت جلسه در کربلا، مشهد، قم، تهران، بحرین و کاشان برگزار شد. سال سوم تعداد جلسات به 53 جلسه رسید و از سال 1395 تاکنون 45کشور در دنیا هم به تمام نقاط ایران که مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) را تحت نظر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) برگزار می‌کنند، پیوسته‌اند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول