اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

برپایی عزای حسین(ع) از عوامل مهم سعادتمندی است

استاد حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین برکات اقامه عزا برای حضرت سیدالشهداء (ع) و حضور بامعرفت در این عزاداری ها را سعادتمندی و عاقبت به خیر شدن دانست.

برپایی عزای حسین(ع) از عوامل مهم سعادتمندی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزامحمدی در جمع عزاداران هیئت حضرت علی اکبر (ع) قم با بیان این که برپایی محافل عزای حسینی بر اساس روایات، إحیای امر اهل بیت (ع) است خاطرنشان کرد: این احیای امر اهل بیت (ع) در روایات ما برکاتی دارد که رضایت اهل بیت (ع) و از جمله حضرت صاحب الزمان بقیت الله الاعظم (عج) از آن جمله است و البته بالاترین نتیجه این رضایت، جلب خشنودی پروردگار است که آرزوی هر فردی است.

وی در ادامه به آداب مجالس ذکر اهل بیت (ع) و عزاداری بر امام حسین (ع) اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس روایت امام صادق (ع)، پیراهن خونین حضرت سیدالشهداء (ع) در ابتدای محرّم هر سال از عرش آویزان می‌ شود که برخی از بزرگان چنین تعبیر می کنند که اولین کسی که برای امام حسین (ع) کتیبه عزا می زند، خود خداوند تبارک و تعالی است؛ به بیان دیگر اولین  کسی که اقامه عزا بر سالار شهیدان می ‌کند حضرت حق است و پس از آن هم  نظام تکوین اقامه عزا می ‌کند.

میرزامحمدی افزود: یکی از آداب حضور در محافل حسینی، پوشیدن لباس عزا است که بنده فتاوای مراجع گذشته و حال را بررسی و تحقیق کرده و ندیده ام که مرجعی فتوا به کراهت پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین (ع) داده باشد؛ بلکه همه فرموده اند که این امر مستحب مُؤکّد است. بنابراین لباس مشکی پوشیدن برای حضرت اباعبدالله (ع) نه تنها مکروه نیست بلکه از آداب حضور در مجالس عزاداری خامس آل عبا (ع) است.

وی سپس به بیان روایتی درباره تشویق ائمه معصومین (ع) به برپایی مجالس ذکر اهل بیت (ع) پرداخت و گفت: در یکی از این روایات می خوانیم که خدا رحمت کند آن بنده‌ ای را که با دیگری و برای ذکر معارف ما اهل بیت (ع) گِرد هم می آیند که در این صورت، سومین فردی که به این جمع دو نفره اضافه می‌ شود فرشته ای است که از طرف خدا مأموریت استغفار کردن برای آن دو را دارد. سپس در این روایت اشاره می شود که خداوند تبارک و تعالی در برابر فرشتگان ملکوت، به این جلسه مباهات می کند.

میرزامحمدی همچنین اضافه کرد: در روایت دیگری هم اشاره شده که بهترین مردم بعد از اهل بیت (ع) کسانی هستند که امر اهل بیت (ع) را مورد یادآوری و احیاء قرار می ‌دهند که البته برپایی مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهداء (ع) قطعا از والاترین مصادیق احیای امر اهل بیت (ع) است.
وی ادامه داد: طبق روایات شیعه، مجالس عزای حسینی محل رفت و آمد ملائکه است و فرشتگان الهی به این مجالس می آیند و از آن بهره می گیرند و تعبیر «مختلف الملائکه» که در زیارت جامعه کبیره آمده است، اشاره به همین نکته دارد.
استاد حوزه علمیه قم درباره فایده دیگر مجالس حسینی اظهار کرد: روایات نشان می دهد افرادی که در این جلسات یاد و بیان علوم و معارف اهل‌ بیت شرکت می کنند، شقی و بدبخت نمی شوند.

میرزا محمدی ادامه داد: در این فتنه ‌های آخرالزمان که همه نگران عاقبت خود هستند و آرزوی سعادتمندی و عاقبت به خیر شدن دارند، روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نسخه ای برای همه ما دارد که نشان می دهد شرکت در مجالسی که یاد اهل بیت و بیان علوم و معارف آن حضرات در آن است، موجب عاقبت ‌به خیری است که قطعا یکی از برترین این جلسات، جلسات عزای حسین بن علی (ع) و اصحاب و یاران باوفای آن حضرت است.

انتهای پیام/2258/آ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول