اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

شهری که قطعه‌ای از کربلا می‌شود/ مریانج؛ «به وقت عاشورا»

شهر کوچک مریانج در دهه نخست ماه محرم قطعه‌ای از کربلا می‌شود و تجلی عاشورایی را می‌توان در آن به نظاره نشست، شهری که همه عاشق سینه‌چاک حسین‌(ع) هستند و قلبشان برای سید و سالار شهیدان می‌تپد، آن هم عاشقانه.

شهری که قطعه‌ای از کربلا می‌شود/ مریانج؛ «به وقت عاشورا»

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، لیالی دهه اول محرم است و همه ایران غرق در ماتم عزای شاه کربلا، در جغرافیای عشق به حسین(ع) شهر کوچکی است که جنس عزاداری در آن فرق دارد. شهری که زائران حسین(ع) از روی شانه‌های آن باید به کربلا بروند.

مریانج با جمعیت 10 هزار نفری در نزدیکترین نقطه غربی شهر همدان واقع شده و در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) یکپارچه سیاه‌پوش می‌شود، شهری که رنگی به جز رنگ عزا بر آن غالب نیست.

شهری کوچک با مردانی بزرگ که فرهنگی عاشورایی دارند و ولایتمداری افتخار آنهاست، شهری که در دوران دفاع مقدس با 5 هزار نفر جمعیت، بالغ بر یک‌هزار و 500 ایثارگر داشته و 163 شهید تقدیم انقلاب کرده است.

فرهنگ عاشورایی مردمان این شهر، امروز مدال افتخار آنهاست و برگزاری برنامه‌ دهه اول محرم گواهی بر این مدعاست که جنس عزاداری این شهر فرق دارد.

در این شهر همه ساعت‌ها «به وقت عاشورا» تنظیم می‌شود و همه در هر صنفی و هر طبقه از جامعه در کنار هم شهر را یکپارچه به کربلا تبدیل می‌کنند.

مردم این شهر همه عاشق‌اند و سینه‌چاک حسین(ع) و بی‌حکمت نیست که زائران حسین(ع) از روی شانه‌های همین شهر باید به کربلا بروند، حتی در ایام اربعین هم کمتر زائری است که در این شهر اسکان و پذیرایی نشده باشد.

در این شهر کمتر کوچه‌ای را می‌توان یافت که حسینیه و تکیه نداشته ‌باشد و هر صبح و شام از آن ندای عزای حسین(ع) به سمت آسمان روانه نشود.

در دهه اول محرم، دسته‌های عزاداری هر کدام به فراخور فرهنگ منطقه خود با آیین‌های خاصشان یک مسیر واحد را حرکت می‌کنند و از غم شهادت «دردانه خدا» زنجیر و سینه می‌زنند تا برسند به میدان مرکزی شهر، جایی که شب‌ها و تا پاسی از بامداد قلب تپنده عزای حسین(ع) است.

جالب است بدانید زمانی که مردم دیگر شهرها آماده خوابیدن هستند، چراغ‌های مریانج روشن است و مردم با تجمع در میدان مرکزی شهر آیین‌ خاص خود را برگزار می‌کنند و تا پاسی از بامداد این برنامه‌ها ادامه دارد.

در حالی که دسته‌های عزاداری در حال طی کردن مسیر مشخص خود هستند، موکب‌ها نذورات خود از چای گرفته تا غذا گرم، غذای لقمه‌ای، شیرینی، میوه را بین عزاداران توزیع می‌کنند مبادا کسی از نذر حسین(ع) بی‌نصیب بماند.

جالب است بدانید میدان اصلی این شهر که محل تجمع هیأت‌هاست شب‌ها بعداز اتمام دسته‌های عزاداری، برنامه‌های ویژه‌ای دارد که مهمترین آنها اجتماع بزرگ زنجیرزنان است، عزایی که به همت هیأت حضرت قاسم‌بن الحسن(ع) برپاست تا یکی از پرشورترین صحنه‌ها عزاداری استان و حتی کشور را خلق کنند.

اما شب ششم در این شهر رنگ و بویی دیگر دارد، شب ویژه حضرت قاسم ابن الحسن(ع) که علاوه بر مردمان خود این دیار، میزبان هزاران نفر از مردم شهرها و روستاهای همجوار است.

در این شب نمایشی اجرا می‌شود که شهادت حضرت قاسم(ع) روضه‌ای مجسم است و این نمایش با استفاده از صوت مداحان برجسته کشوری توسط جوانان این هیأت بازی می‌شود، آنچنان در قلوب عزاداران حسینی(ع) نفوذ می‌کند که کمتر کسی را می‌توان دید با چشمان بدون اشک.

اما یکی دیگر از برنامه‌های عزاداری مردم مریانج که زبانزد خاص و عام است، حرکت عظیم عصر تاسوعاست که سال‌هاست رسانه ملی با استفاده از ارتباط مستقیم از شبکه‌های ممتاز خود نظیر شبکه یک، سه، شما و... آن را پوشش تصویری و خبری می‌دهد.

مردم این دیار در واپسین لحظات عصر تاسوعا بدون هیچ بیرق خاصی در میدان مرکزی شهر گرد می‌آیند و ساعت‌ها به صورت یک اجتماع بی‌مثال در کشور به عزاداری می‌پردازند.

اما مشهورترین برنامه این شهر، مراسم ظهر عاشوراست که میهمانان هزار نفری آن بدون صرف نذری این شهر را ترک نمی‌کنند.

ظهر عاشورا و پس از پایان دسته‌های عزاداری و اقامه نماز ظهر، درب همه منازل باز می‌شود سفره‌های میهمان‌نوازی پهن شده و مردمان این شهر نمی‌گذارند کسی بدون میل غذا عازم شهر خود شود.

حلیم مریانج سالهاست در بین مردمان ایران معروف است، اما با تغییر ذائقه عمومی مردم، قیمه نیز به آن اضافه شده و در هر خانه‌ای آماده است تا نذر «شاه کربلا» شود.

اما یکی دیگر از رسوم مریانجی‌ها در محرم، اجرای نمایش سنتی تعزیه است که به عنوان اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده. این نمایش سنتی که سابقه‌ای 150 ساله دارد، نشانگر مصیبت ظهر عاشوراست.

خلاصه؛ مریانج در دهه اول محرم، قطعه‌ای از کربلاست، خطه‌ای که تجلی عاشورا در قالب فرهنگی عاشورایی مردمانش قابل مشاهده است.

انتهای پیام/89042/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول