اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کاهش محصولات چاپی صادراتی از 20 هزار به 5 هزار تن

نماینده مردم شبستر در مجلس گفت: در دو سال گذشته 20 هزار تن محصولات چاپی صادراتی داشتیم اما به دلیل عدم توجه به بهره‌وری این صنعت و تعطیلی در بخش صنعت و تولید، این رقم به 5 هزار تن رسیده است.

کاهش محصولات چاپی صادراتی از 20 هزار به 5 هزار تن

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه آقاپورعلیشاهی، با انتقاد از بی‌توجهی به صنعت چاپ در کشور، اظهار داشت: متاسفانه این صنعت در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که گردش مالی این صنعت در دنیا سالانه یک‌هزار میلیارد دلار است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در شرایط فعلی ما به ابزارهای اساسی در دو حوزه اطلاعات و تکنولوژی نیاز داریم. در بخش نشر و چاپ، بسته‌بندی قسمت اعظم آن را تشکیل می‌دهد که بسته‌بندی در قرن 21 ویترین یا فروشنده خاموش نامگذاری شده است.
 

ایران همچنان در پیچ و خم انقلاب دوم صنعت چاپ

وی افزود: متاسفانه ما در صنعت چاپ به علت تحریم‌های ناجوانمردانه در شرایط سختی قرار گرفتیم، از این رو به‌دلیل عدم ورود تکنولوژی صنعت چاپ به کشور، ارزش افزوده که به موجب صادرات غیرنفتی برای ما ایجاد می‌شود بسیار کمتر از کشورهایی است که صنعت پیشرفته چاپ دارند.

آقاپور یادآور شد: غفلت از صنعت چاپ در کشور موجب شده تا دنیا به دنبال انقلاب صنعت چهارم پیش رود اما ما همچنان در پیچ و خم انقلاب دوم صنعت چاپ باشیم، «چاپ از قبل تولد تا بعد از فوت با ما سر و کار دارد»، از این رو این نیاز باید بیشتر از گذشته احساس شود و به بازار 400 میلیون نفری که در کشورهای همسایه برای صنعت چاپ ما وجود دارد را دریابیم.
 

کاهش محصولات چاپی صادراتی از 20 هزار تن به 5 هزار تن

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: توسعه صنعت چاپ می‌تواند بدون نفت کشور را در حوزه‌های حوزه بهداشت، درمان، نظامی و حتی کشاورزی، صنعت و گردشگری اداره کند. در دو سال گذشته 20 هزار تن محصولات چاپی صادراتی داشتیم اما به دلیل عدم توجه به بهره‌وری این صنعت و تعطیلی در بخش صنعت و تولید، این رقم به 5 هزار تن رسیده است.
 

لزوم همکاری دولت و مجلس برای توسعه و تکمیل اطلاعات صنعت چاپ در کشور

وی معتقد است: یکی از بدترین موارد و دغدغه افراد مرتبط با این حوزه مربوط به آموزش فراگیر صنعت چاپ است، متاسفانه در دانشگاه‌های ایران تا مقطع کارشناسی ارشد به این حوزه پرداخته شده و دکترای تخصصی این رشته وجود ندارد. آمار دقیقی نیز از گردش مالی، میزان چاپ و اطلاعات لازم در شاخه تکنولوژی و حجم آن در ایران وجود ندارد، از این رو در دولت و مجلس باید تلاش کنیم تا این اطلاعات به صورت کمی و کیفی در اختیار مسوولان قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: معاونت اطلاعات و فناوری رئیس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و آموزش عالی با کمک شرکت‌های دانش بنیان باید تلاش کنند تا صنعت چاپ جایگزین خوبی برای ما در شاخه نفت و مواد پتروشیمی باشد.

انتهای پیام/60001/س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول