اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معارض عربستانی: مردم عربستان حق انتخاب می‌خواهند

دبیر کل یک حزب معارض عربستانی سیاست‌های عربستان سعودی در سطوح داخلی و منطقه‌ای و به ویژه مداخله نظامی در یمن را شکست‌خورده خواند و گفت مردم عربستان اصلاح واقعی امور را می‌خواهند.

معارض عربستانی: مردم عربستان حق انتخاب می‌خواهند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «عبدالله السالم» دبیر کل «حزب الأمة الإسلامی»، از احزاب مخالف عربستان سعودی، گفت که کشورش در یمن شکست خورده و فقط رنج مردم یمن را افزایش داده است و هیچ مشارکت واقعی بین عربستان و امارات عربی متحده وجود ندارد.

«حزب الأمة الإسلامی» یک حزب سیاسی سعودی است که تحت تأثیر انقلاب‌های بهار عربی در فوریه ۲۰۱۱ توسط گروهی از فعالان و روشنفکران اسلامی سعودی تأسیس شده و پایان دادن به سلطنت مطلقه در عربستان را در راس دستور کار خود قرار داده است.

السالم در گفت‌وگوی اختصاصی با وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» گفت: شکی نیست که مقامات سعودی در مداخله و جنگ غیرقابل توجیه خود علیه مردم یمن در همه سطوح شکست خورده‌اند. مقامات سعودی و ائتلاف عربی در پشت سر آنها به پیروزی واقعی در یمن نرسیدند و تمام آنچه اتفاق افتاد افزایش دردورنج مردم یمن بود.

وی توضیح داد که دولت عبد ربه منصور هادی صرفا دولتی بی‌اختیار و دکور بود که یمن را به جولانگاه عربستان و امارات تبدیل کرد و سبب کشته و زخمی و آواره شدن یمنی‌ها شد و بر اساس گزارش‌های سازمان ملل اکثر یمنی‌ها زیر خط فقر شدید قرار گرفتند.

دبیرکل حزب الأمة الإسلامی از مقامات سعودی خواست تا به عدم موفقیت خود در عملیات «طوفان قاطع» و «احیای امید» اعتراف کنند و جنگ را فوراً متوقف و وحدت یمن را حفظ کنند.

وی به الخلیج اونلاین گفت که رژیم سعودی در سال‌های گذشته نتوانسته است از باتلاق یمن خارج شود، بنابراین متوقف کردن جنگ امروز به یک ضرورت فوری برای احیای یمن و تجزیه نشدن آن تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: عربستان سعودی ضد انقلاب را رهبری کرد و دشمن همه ملت‌های انقلابی در کشورهای بهار عربی شد و سپس از دنیای اسلامی و عربی خود جدا شده و به حاشیه رانده شد.

اختلاف عربستان و امارات

درباره اختلاف‌های میان عربستان سعودی و امارات و تضاد سیاست‌های آنها در قبال یمن، معارض سعودی به الخلیج اونلاین گفت که «امارات با توجه به حماقت‌های مقامات سعودی شریک خیانتکار است که نمی‌تواند عرصه سیاسی را در سطح محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی درست ارزیابی کند و به ادعای معارض سعودی امارات به ابزاری ناچیز در دست محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی تبدیل شده است».

‏ وی نزدیکی امارات به ایران را نتیجه تغییر سیاست آمریکا در خلیج فارس، اقدامات دریایی اخیر ایران و نزدیکی جغرافیایی ابوظبی به ایران دانست. وی افزود: ائتلاف عربی بر اساس پشتیبانی مالی قابل توجهی از طرف عربستان به کشورهای شرکت کننده در آن تاسیس شد  و از آنجا که شرایط اقتصادی عربستان سعودی برای ادامه حمایت مالی از کشورهای عضو ائتلاف مشارکت دهنده مناسب نیست، ائتلاف عربی محکوم به شکست شد.

‏ وی گفت: هیچ مشارکت واقعی بین عربستان سعودی و امارات وجود ندارد، اما منافع مشترک بسیار اندکی با یکدیگر دارند که هزینه  آن ضربه به وحدت مردم یمن است.

وی فاصله افتادن میان امارات و عربستان سعودی را گامی مثبت  خواند و افزود: اما متأسفانه خیلی دیر اتفاق افتاد پس از اینکه ریاض فهمید که  طی سال‌های گذشته به ابزاری در دست محمدبن زاید تبدیل شده است.

سازش با رژیم صهیونیستی

در مورد روند سازش کشورهای عربی به رهبری ریاض با رژیم اشغالگر اسرائیل، السالم گفت: روابط نزدیک بین رژیم صهیونیستی و مقامات سعودی بر هیچ کسی پوشیده نیست  به ویژه که هر دو دست‌پرورده انگلیسی‌ها هستند.

وی تأکید کرد که مردم عربستان و پشت سر آن همه ملت‌های عربی و مسلمان  قاطعانه هر نوع عادی سازی با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند‌. ‏ قابل توجه است که از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی روابط نزدیک عربستان سعودی با اسرائیل افزایش یافته است و در ماه‌های گذشته صحبت‌های زیادی در مورد جلسات و دیدارهای عادی بین طرفین مطرح بوده است.

عربستانی‌ها به پا خیزند

السالم که در تبعیدخودخواسته در انگلیس زندگی می‌کند، معتقد است، مقامات سعودی بازداشت‌شدگان را آزاد نخواهند کرد تا آنکه مردم برای این خواسته، به خیابان‌ها بریزند، بویژه آنکه به گفته او، شمار کسانی که به ناحق بازداشت شده‌اند، به هزاران نفر رسیده است.

السالم درباره خطر دچار شدن مخالفان سعودی به سرنوشت خاشقچی گفت: هر کاری از عربستان انتظار می‌رود زیرا با عقل یک جوان ناپخته‌ اداره می‌شود و واقعیت اطراف خود را درک نمی‌کند. رژیم حاکم در عربستان سعودی، رژیمی سرکوب‌گر و جانی است که با قتل و شکنجه و خونریزی به حیات خود ادامه می‌دهد.

این معارض عربستانی گفت: حزب الامه الاسلامی روی ملت عربستان حساب کرده و مشروعیت خود را از پذیرش دیدگاه اصلاح طلبانه این حزب و پیش‌نویس قانون اساسی آن برای عربستان توسط مردم این کشور گرفته است.

‏ وی تاکید کرد: آنچه امروز در عربستان سعودی اتفاق می افتد، اصلاحات نیست نیست بلکه گسستن از آداب و رسوم است که پس از جنگ وحشیانه علیه اسلام و مسلمانان، علما  و اصلاح طلبان به وجود آمده است.

‏به گفته السالم مردم عربستان سعودی به دنبال رقصیدن و آواز خواندن و آوردن رقاص نبودند، بلکه به دنبال غرور و عزت و ارتقاء حقوق و آزادی بودند.

وی توضیح داد که این حزب دیدگاه اصلاح طلبانه جدید خود را که بر مبنای تشکیل (دولت عدالت و شورا) ارائه داده  در وب سایت رسمی حزب منتشر کرده است.

این حزب همچنین قانون اساسی را پیشنهاد کرد که شامل 83 ماده است که رابطه بین حاکم با مردم و چگونگی انتخاب حاکم یا برکناری وی را پیشنهاد می‌دهد زیرا حاکمیت از آن مردم است و هیچ کس حق ندارد حق مردم را برای انتخاب افرادی که بر آنها حکومت می‌کنند، مصادره کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول