اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

میانگین امید به زندگی در قزوین 78 سال است

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه میانگین امید به زندگی در قزوین 78 سال است، گفت: رسانه‌ها باید در راستای اجتماعی شدن و گسترش کانون‌های سلامت محلات همکاری کنند.

میانگین امید به زندگی در قزوین 78 سال است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین علی عزیزخانی، قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی، در نشست خبری که ظهر امروز در محل دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در بحث سلامت شاخصی به‌نام امید به زندگی داریم که این یکی از شاخص‌های مهم در دنیا است.

وی ادامه داد: میانگین شاخص امید به زندگی در دنیا 71 سال، در ایران 76 سال و در استان قزوین 78 سال است.

عزیزخانی افزود: متأسفانه عموماً وضعیت به این‌صورت است که 16-17 سال انتهایی زندگی افراد توأم با بیماری است، به این معنا که میزان امید به زندگی توأم با سلامتی در استان قزوین پایین‌تر از میزان امید به زندگی در حالت کلی است.

وی خبر داد: امید به زندگی توأم با سلامتی در استان قزوین 60 سال است.

این مسؤول اظهار کرد: 20 درصد عواملی که بر سلامت تأثیر دارند ارتباط نزدیکی با مسائل ژنتیک و جنسیت دارند، 30 درصد آن نیز به رفتارهای مردمی مانند تغذیه، تحرک‌بدنی، استعمال دخانیات و استرس بازمی‌گردد و 50 درصد آن هم عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت مانند تفریحات، محیط زیست و آب‌وهوا هستند و سهم مردم در همهٔ این عوامل 25 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر برخی بیماری‌ها مانند سرطان، فشارخون، افزایش ‌وزن و دیابت در کشور و استان رو به افزایش بوده است که به این بیماری‌ها، بیماری‌های غیرواگیر می‌گویند.

عزیزخانی ضمن اشاره به وضعیت بهداشت و سلامت در دوران گذشته گفت: پیش از این دورانی در کشور وجود داشت که با تزریق واکسن برخی بیماری‌ها نظیر سرخک ریشه‌کن شدند، این در حالی است که اکنون نمی‌توانیم برای برخی رفتارهای مردمی نظیر کم‌تحرکی، پرخوری در بحث نمک و شکر و رفتارهایی از این قبیل چاره‌ای بیندیشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماری‌های غیرواگیر، ما نیاز به مشارکت مردم در امر سلامت داریم، به‌همین خاطر مدتی است بحث اجتماعی شدن سلامت مطرح شده است.

این مسؤول در ادامه عنوان کرد: برای این مسئله باید ساز و کاری در نظر داشته باشیم که یکی از راهکارهای مشارکت مردم در امر سلامت خود و جامعه، راه اندازی کانون‌های سلامت محلات شهری و روستایی است.

عزیزخانی ضمن بااهمیت خواندن کانون‌های سلامت محلات گفت: کانون سلامت محله، تشکل اجتماع محور محلی است که مردم در آن با هدف ارتقای سلامت خود، محله و جامعه مشارکت می‌کنند؛ این کانون‌ها تشکیلاتی غیردولتی، غیرانتفاعی و داوطلبانه هستند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: هدف از تشکیل این کانون‌ها، استفاده از ظرفیت محلات در ارتقای سلامت عمومی است و از شهریور 97 تاکنون 70 کانون در استان قزوین راه‌اندازی شده‌اند که از این تعداد، 24 کانون در شهرستان قزوین، 20 کانون در شهرستان تاکستان، 9 کانون در شهرستان البرز، 8 کانون در شهرستان بوئین‌زهرا، 3 کانون در شهرستان آبیک و 6 کانون در شهرستان آوج بوده است.

وی اذعان داشت: برنامهٔ دراز مدت ما این است که تا سال 98-99 تعداد 120 کانون در استان قزوین تشکیل شود.

عزیزخانی تأکید کرد: محل استقرار این کانون‌ها، خانهٔ بهداشت، خانهٔ سلامت شهرداری‌ها و هر مکانی در محله در بخش خصوصی و دولتی است.

وی در رابطه با مراحل تشکیل این کانون‌ها گفت: مراحل تشکیل کانون به این صورت است که با مشخص شدن محلهٔ موردنظر، با محوریت مرکز بهداشت و درمان یا خانهٔ بهداشت، هستهٔ اولیهٔ کانون شکل می‌گیرد که در این هسته رابطان سلامت، سفیران سلامت، گروه‌های خودیار و افراد داوطلب فعال محلی قرار دارند.

عزیزخانی ادامه داد: طبق آئین‌نامه با حضور نمایندهٔ شبکهٔ بهداشت و درمان و شهرداری(در مناطق شهری) یا بخشداری(در مناطق روستایی) انتخاباتی برگزار می‌شود و از بین شرکت‌کنندگان، دبیر کانون و جانشین وی مشخص می‌شوند.

وی اشاره کرد: در گام بعدی با همکاری خانهٔ بهداشت و مراکز بهداشت و درمان، مشکلات سلامتی و آسیب‌های محله بررسی شده و با اعلام فراخوان، طبق فرم‌های موجود در آئین‌نامه، از داوطلبان محله جهت عضویت در کانون‌های سلامت ثبت‌نام به‌عمل خواهد آمد و ضمن تقسیم داوطلبان در گروه‌های مختلف، سرگروه‌ها با کمک خانهٔ بهداشت فعالیت‌های سلامت محور را انجام می‌دهند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: از جملهٔ این فعالیت‌ها می‌توان به آموزش، ارائهٔ مشاوره و مداخله‌های محلی در امور سلامت محور با استفاده از توانمندی‌های موجود در محله‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که کانون انجام می‌دهد برگزاری مجمع سلامت محله است؛ مجمع سلامت محله با مشارکت 3 گروه مردم یا سازمان‌های داوطلب، کارمندان دولت و افراد خیر و متمکن تشکیل می‌شود.

عزیزخانی در پایان گفت: اجتماعی شدن این تشکل بدون مشارکت رسانه‌ها میسر نیست، بنابراین لازم است رسانه‌ها از این کانون‌ها حمایت کرده و با رسانه‌ای کردن این موضوع، نسبت به بسط و گسترش آن اقدام کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول