اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

پاس‌کاری در «بازار سینا»/ بالاخره مقصر کیست؟!

«بازار سینا» پروژه تجاری شهرداری همدان که 12 سال پیش آغاز شده و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده با مشکلات بسیاری مواجه است، علاوه بر تملک و عدم نقدینگی اختلافات کارفرما و پیمانکار هم گریبان‌گر آن شده است.

پاس‌کاری در «بازار سینا»/ بالاخره مقصر کیست؟!

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عملیات عمرانی پروژه بازارسینا در همدان در سال‌ 1386 حدود 12 سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. مراحل ابتدایی پروژه با مشکل تملک سرقفلی مغازه‌های اطراف مواجه و پس از مدتی نیز عدم نقدینگی در شهرداری منجر به طولانی شدن آن شد.

به گفته اعضای شورای شهر همدان در سال 96، اگر نقدینگی لازم در شهرداری تامین شود این پروژه تا پایان سال به اتمام و بهره‌برداری می‌رسد اما تاکنون روند ارائه نقدینگی بانک عامل برای تکمیل پروژه انجام نشده است.

بنابر اظهارات اعضای شورای شهر در دو سال گذشته وجود نقدینگی شهرداری برای به اتمام رساندن پروژه تجاری با 10 هزار و 800 متر مربع زیربنا تعیین‌کننده است.

 اگرچه شهرداری در سال‌های گذشته بارها قول پیگیری و بهره‌برداری از آن را داده اما تاکنون این پروژه افتتاح نشده و با مشکلات متعدد دیگری از جمله نوسانات دلار و افزایش قیمت مصالح نیز مواجه شده است. ضمن اینکه در سال‌های گذشته تعدادی از واحدهای تجاری در این بازار واگذار و قسمت‌های واگذار شده تاکنون تحویل مالکان نشده است.

متاسفانه در حال حاضر علاوه بر مشکلات موجود پروژه اختلافات شهرداری و پیمانکار نیز بر طولانی شدن و شکست پروژه افزوده است در این راستا اظهارات مسوولان شهری و پاسخ پیمانکار پروژه را با هم می‌خوانیم.

حجم مطالبات پیمانکار از کارفرما چشمگیر نیست

سرپرست سازمان عمران شهرداری همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه حدود 6 سال قرارداد پروژه بازار سینا با پیمانکار فعلی بسته شده است اظهار کرد: یکی از مشکلات پروژه تفاوت قیمت مصالح و نوسانات ارز است.

وی تصریح کرد: البته در صورت وضعیتی که با پیمانکار پروژه تنظیم شده طبق دستورالعمل سازمان برنامه و بودجه ضریب تعدیل برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

صباغ با اشاره به اینکه بحث‌های متفاوتی در طول این پروژه در جریان بوده که منجر به طولانی شدن آن شده که برای مخاطبان خوشایند نیست افزود: در حال‌ حاضر به دنبال تعیین تکلیف این پروژه با پیمانکار هستیم.

سرپرست سازمان عمران شهرداری همدان با بیان اینکه پیمانکار باید طبق قراردادهای قانونی و فی‌مابین اقدام به انجام تعهد کاری برای اتمام پروژه در زمان مقرر کند خاطرنشان کرد: در غیر این صورت وارد مراحل قانونی شده و پیمانکار دیگری این پیمان را به اتمام می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه حجم مطالبات پیمانکار از کارفرما چشمگیر نیست ادامه داد: محاسبات غیرکارشناسی منجر به اختلافات و طولانی شدن این پروژه شده است.

صباغ با بیان اینکه کارفرما طی چند جلسه با پیمانکار پروژه، شرایط سازمان عمران را  اعلام کرده است ادامه داد: در حال حاضر منتظر هستیم پیمانکار شرایط کارفرما را تامین کند و همکاری در این زمینه ادامه یابد.

فسخ قرارداد پیمانکار پروژه سینا

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه طرح بازار سینا یک پروژه تجاری است اظهار کرد: این طرح در دو فاز تعریف شده که فاز نخست آن در دوره چهارم شورا به پایان رسید و در ادامه بخشی به آن الحاق ‌شد.

علی‌رحیمی‌فر با اشاره به اینکه تملک‌های لازم انجام و قرارداد اول پیمانکار به اتمام رسید افزود: قرارداد دوم نیز منعقد و حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه پیمانکار بخشی از هزینه پروژه را نقد دریافت کرده و بخشی دیگر از واحدهای تجاری تهاتر شده است بیان کرد: پیمانکار این پروژه شامل ماده 46 شده، یعنی فسخ قرارداد، پیمانکار خلع ید و پروژه صورتجلسه شده و ادامه کار باید به پیمانکار دیگری واگذار شود.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه ضمانت‌نامه پیمانکار در ماده 46 ضبط می‌شود ادامه داد: وقتی پیمانکار شامل ماده 46 می‌شود، یعنی کاستی و کوتاهی از سوی او بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان عمران که متولی پروژه است، به تعهد خود عمل کرده اما پیمانکار نتوانسته تعهدات خود را عملی کند خاطرنشان کرد: البته پیمانکار می‌تواند به مراجع قانونی رجوع کرده و پیگیری لازم را انجام دهد.

رحیمی‌فر با اشاره به اینکه طولانی شدن این پروژه به موارد متعددی باز می‌گردد گفت: گودبرداری، امور تملک، تأمین اعتبار و موارد دیگر هر یک تاثیر بسزایی در طولانی شدن آن داشتند.

وی با بیان اینکه پروژه بازار سینا سرمایه‌گذاری است که هزینه خود را تأمین می‌کند اظهار کرد: بخشی از واحدهای تجاری این پروژه به فروش رفته و در ادامه شورا به دلیل بروز برخی از تبعات اجتماعی از واگذاری بیشتر آن جلوگیری کرده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در ادامه مجدد شورای شهر مجوز واگذاری تعدادی از واحدها را صادر کرد افزود: البته مشکل دیگر بازار ملک است که از ثبات لازم برخوردار نبوده و هر از گاهی رکود و یا هجوم برای خرید ایجاد می‎شود.

وی با بیان اینکه وقتی پروژه نیاز به نقدینگی داشت، رکود در بازار ملک ایجاد شد تصریح کرد: در حال حاضر مجوز لازم بر اساس قیمت کارشناسی و مزایده برای فروش  تعدادی از واحدها صادر شده است.

مطالبات شرکت پرداخت نشود، توان ادامه کار را نداریم

پیمانکار پروژه بازار سینا نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه هفت سال است به عنوان پیمانکار این پروژه  فعالیت می‌کند اظهار کرد: قرارداد این پروژه به صورت نقدی بود و شهرداری نتوانست هزینه آن را تأمین کند.

احمد الیاسی افزود: تا زمانی که شهرداری تأمین اعتبار کند، کار ادامه می‌یابد در غیر این صورت طرح متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه 75 درصد پیشرفت دارد تصریح کرد: تغییراتی که در طول انجام پروژه ایجاد شد نیاز به بودجه بیشتری داشت در حالی که بودجه اولیه آن نیز تأمین نشد.

پیمانکار پروژه بازار سینا با بیان اینکه نگاه شهرداری برای تأمین هزینه‌های این پروژه از محل فروش واحدهای تجاری بود ادامه داد: شهرداری حاضر به ضرر نیست و قیمت‌هایی بالایی را برای فروش واحدهای تجاری در نظر گرفته بنابراین خریداری نیز وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه به عبارت دیگر اگر قیمت منطقی در نظر می‌گرفتند، امکان تأمین نقدینگی وجود داشت خاطرنشان کرد: در این هفت سال حدود هشت واحد تجاری به فروش رفته است.

الیاسی با بیان اینکه تنها سه واحد را به عنوان مطالبه به ما واگذار کردند گفت: طی نامه‌ای به شورای شهر اعلام کردیم قیمت‌ها منطقی نیست و به همین دلیل خریداری نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه هیچ فردی نیز به صورت مستقیم مسؤولیت را نمی‌پذیرد اظهار کرد: حدود 15 تا 25 میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه نیاز است.

پیمانکار پروژه بازار سینا با بیان اینکه تاکنون 12 میلیارد تومان هزینه کردیم افزود: در حال حاضر 2 میلیارد و 800 میلیون تومان مطالبه ماست که این مبلغ مورد تایید شهرداری نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر مطالبات شرکت پرداخت نشود، توان ادامه کار را نداریم تصریح کرد: تغییر مدیرعامل سازمان عمران شهرداری نیز باعث توقف طرح شد و هنوز به روال پیشین نیز بازنگشتیم.

الیاسی با بیان اینکه اختلافات بین ما و کارفرما یعنی شهرداری بر سر تأخیرهاست ادامه داد: این تأخیرها ناشی از عدم تأمین منابع مالی از سوی کارفرماست که این مسأله در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه اگر در زمان مقرر اعتبار لازم برای پروژه در نظر گرفته می‌شد، در موعد تعیین نیز شاهد اتمام آن بودیم خاطرنشان کرد: این قرارداد باید طی سه سال تمام می‌شد که به هفت سال رسیده است.

پیمانکار پروژه بازار سینا با اشاره به اینکه متأسفانه منابع اولیه که در نظر گرفته بودند دیر به پروژه رسید افزود: دو مرحله افزایش قیمت در سال 92 و 97 رخ داد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای این پروژه شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 10 میلیارد تومان توسط شهرداری به پروژه تزریق شده و حدود 13 میلیارد هزینه شده است اظهار کرد: اگر سرعت عمل در تأمین منابع مالی صورت می‌گرفت این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

انتهای پیام/89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول