اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

صالحی: اتحادیه اروپا آنگونه که وعده داده بود به تعهداتش عمل نکرد/ برجام جاده‌ای یکطرفه نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی بعد از دیدار «کورنل فروتا» برجام را جاده‌ای یک‌طرفه ندانست و گفت اتحادیه اروپا آنگونه که وعده داده بود به تعهداتش عمل نکرد.

صالحی: اتحادیه اروپا آنگونه که وعده داده بود به تعهداتش عمل نکرد/ برجام جاده‌ای یکطرفه نیست

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (یکشنبه) پس از دیدار با «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده، در اظهاراتی سفر فروتا را به فال نیک گرفت و اظهار داشت:  مذاکرات بسیار مفصلی با یکدیگر داشتیم و فعالیت ها و همکاری‌هایی که تا امروز با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم را مرور کردیم. با توجه به حساسیت زمان در خصوص تحولات و اتفاقاتی که بعد از خروج آمریکا از 1+5 رخ داده و آثار منفی که روی کشورهای 1+5 و تعهدات آنها گذاشته گفتگو کردیم. همچنین بحث اتحادیه اروپا مطرح شد که قرار بود خلأ عدم حضور آمریکا را پر کند و جایگزین این کشور شود. متاسفانه نتوانستند آنگونه که وعده داده بودند، عمل کنند.

وی افزود: حتی بدتر از آن ما شنیدیم سخنگوی اتحادیه اروپا گفته ما به برجام تا زمانی متعهد هستیم که ایران متعهد باشد. من تعجب می‌کنم از این سؤال و از این پاسخ که سخنگو گفته، تعهد اروپا به چه چیزی؟ آیا تعهدشان به عدم پایبندی یا خلف وعده است که ما با آنها هم نظر هستیم.

صالحی خاطرنشان کرد: متأسفانه اروپایی‌ها تا الان این گونه عمل کردند.

 رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: با توجه به حسن نیتی که جمهوری اسلامی ایران نشان داد، در مذاکرات برجام به نتیجه رسید ولی متاسفانه طرف مقابل نتوانست ملتزم به تعهداتش بماند و از برجام خارج شد و ما را در شرایطی بغرنج و بحرانی قرار داد.

*برجام جاده یک طرفه نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه بحث برجام جاده یک طرفه نیست و قرار بود این جاده دو طرفه باشد، تصریح کرد: اگر قرار است یک طرفه باشد، قطعا جمهوری اسلامی ایران هم تصمیمات مقتضی را در زمان مناسب می‌گیرد کما اینکه در سه گام این کار را انجام داده است.

به گزارش فارس، صالحی بار دیگر درگذشت آمانو مدیرکل فقید آژانس را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: امیدوارم همانطور که در گذشته همکاری‌های گسترده ای با آژانس داشتیم، همچنان این همکاری ها ادامه پیدا کند. آقای فروتا شخصیتی با تجربه فراوان هستند که به عنوان معاون و مشاور آقای آمانو در برجام نیز تخصص بسیار بالایی دارند. آشنایی ایشان با برجام در خصوص نحوه همکاری‌ها و ادامه همکاری‌های ایران و آژانس می‌تواند کمک زیادی کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان با اشاره به دیدارهای فروتا با برخی مسؤولان کشورمان ابراز امیدواری کرد فروتا بتواند با نتایج مورد رضایت طرفین به سلامت بازگردد.

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی در تاریخ 18 اردیبهشت ماه سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد و گام‌های اول و دوم این تصمیم اتخاذ شد و گام سوم نیز از روز جمعه (15 شهریور ماه) و با دستور رئیس جمهور مبنی بر توقف تعهدات برجامی در زمینه تحقیق و توسعه کلید خورد.

کورنل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات کشورمان بامداد امروز (یکشنبه) وارد تهران شد و قرار است ظهر امروز نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کند. این اولین سفر فروتا به ایران پس از تصدی به این سمت است. فروتا پس از درگذشت یوکیا آمانو مدیرکل سابق به صورت موقت عهده‌دار این سمت شد و یکی از گزینه‌های تصدی این سمت نیز هست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول