اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

افزایش ظرفیت پذیرش در آزمون وکلا/ برنامه‌ای برای ادغام با مرکز وکلا نداریم

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، جزئیات برگزاری آزمون وکالت امسال را تشرح کرد و گفت: این آزمون تفاوت‌های اساسی با آزمون‌های قبلی دارد.

افزایش ظرفیت پذیرش در آزمون وکلا/ برنامه‌ای برای ادغام با مرکز وکلا نداریم

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، علی بهادری جهرمی در نشست خبری در رابطه با جزئیات آزمون وکالت این مرکز،‌ گفت: آزمون‌ها طبق آیین‌نامه باید برگزار شود در نتیجه مقدمات آن انجام شد و جذب وکیل و کارشناس مبتنی بر نیازسنجی صورت گرفته از سوی رئیس قوه قضائیه انجام گرفت.

وی ادامه داد: آزمون امسال تفاوت‌هایی با آزمون دو سال پیش مرکز وکلا دارد به طوری که شرایط اخذ پروانه وکالت در آگهی امسال اعلام نشده و بار احراز داشتن شرایط پروانه بر دوش داوطلبان گذاشته شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین شرط شرکت در آزمون داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از سربازی بود که امسال این شرط برداشته شده است البته برای دریافت پروانه وکالت در مراحل بعدی باید کارت معافیت اخذ شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از ثبت‌نام 70 هزار نفر در آزمون مرکز وکلا، خبر داد و گفت: همچنین ارائه مدرک کارشناسی در سال‌های گذشته ضروری بود اما امسال الزامی در مرحله آزمون ندارد. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های این آزمون منابع آن است که به تفکیک هر درس اعلام شده و آرای وحدت رویه مرتبط با آن خواهد بود. برخی از منابع نیز تکراری عنوان شده به دلیل اینکه منابع مرتبط با دو حوزه بوده است.

وی از دو مرحله‌ای شدن آزمون نیز خبر داد و گفت: قبلاً مصاحبه شفاهی فقط از وکلا و حقوقدانان انجام می‌شد ما این را آزمودیم و دیدیم مورد استقبال قرار گرفت در نتیجه برای آزمون وکالت طراحی شد که دو مرحله داشته باشد. همچنین آزمون امسال به صورت ملی برگزار می‌شود و حتی در شهرستان‌های غیرمرکز استان این آزمون امکان برگزاری دارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: داوطلبان می‌توانند تعدادی از حوزه‌های قضایی را به ترتیب اولویت خود انتخاب کنند در حالی که در سال‌های گذشته این بی‌عدالتی وجود داشت و امکان انتخاب نبود. در کانون وکلا حدود 200 میلیون تومان برای نقل و انتقالات پرداخت می‌شد ما برای رفع این ناعدالتی بحث ملی بودن آزمون را مطرح کردیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: آزمون وکالت مرکز وکلا 29 آذر رأس ساعت 9 صبح برگزار می‌شود، زمان ثبت‌نام از یکم تا 8 آبان ماه و از طریق سایت همین مرکز انجام می‌شود و کارت ورود به جلسه نیز از 15 آذر ماه و از طریق سایت توزیع خواهد شد.

وی در مورد آزمون کارشناسان رسمی دادگستری نیز گفت: این آزمون امسال حتماً برگزار می‌شود آگهی آن را در پایین منتشر خواهیم کرد و احتمالاً در فصل زمستان برگزار می‌شود.

بهادری جهرمی در مورد ظرفیت آزمون گفت: این ظرفیت مشخص نیست و در مرحله اول کسانی که حد نصاب علمی را به دست می‌آورند به مرحله مصاحبه می‌روند. در نتیجه تعداد پروانه وکالتی که داده می‌شود مشخص نیست. در واقع آزمون تسهیل نشده بلکه بر اساس قانون اجرا می‌شود اگر مرکز به دنبال افزایش تعداد وکلا بود این آزمون سال گذشته نیز برگزار می‌کرد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت:  در سال 96 سقف پذیرش حدود 3500 نفر بود اما به کمتر از 2 هزار نفر پروانه داده شد در حالی که باید بر اساس نیاز جامعه تعداد وکلا بیشتر شود.

وی در مورد تشکیل کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: کمیسیون که به معنی حمایت از حقوق عامه تغییر کرده روزانه مصاحبه‌های زیادی را در این زمینه داریم، فعالیت‌هایش در حال انجام است و مکاتباتی نیز با دیوان عدالت اداری در این خصوص انجام شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال فارس در مورد آرای دیوان عدالت اداری علیه مرکز وکلا گفت: مرکز وکلا تمام آرا و قرارهای دیوان عدالت اداری را اجرا می‌کند و تاکنون بیش از 150 پرونده اجرا شده و مطابق قانون رفتار کرده است، اختلاف‌نظر در مورد صلاحیت دیوان مطرح شده که باید هیأت عمومی و رئیس قوه قضائیه نسبت به آن تصمیم‌گیری کند ولی تا آن زمان رأی‌های صادر شده از سوی دیوان لازم‌الاجراست.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر دیدگاهش نسبت به کانون وکلا گفت: این کانون یک نهاد مدنی و با ریشه است احترام زیادی برای آن قائلم اما همانند مرکز وکلا جایگاه خودش را دارد و باید در این فضا رقابتی سازنده برقرار باشد. برای رفع نیازهای حقوقی مردم باید گام برداریم و جای هیچ کدام از این مراکز برای دیگری تنگ نمی‌‌شود. 

وی در مورد معضل طلاق و نقش مشاوران در این خصوص گفت: سال‌هاست که طلاق به تبع تهاجمات فرهنگی بیشتر شده و قانون‌گذاران برای کاهش آن تلاش کرده‌اند و حتی قانون حمایت از خانواده نیز مصوب شد، در این زمینه یک شورای مشورتی تشکیل شده تا سازوکار مناسبی برای اعطای مجوز به مراکز مشاوره طراحی شود و پروانه‌هایی که صادر می‌شود نیز در کاهش این معضل اثرگذار است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در مورد برنامه مرکز وکلا در خصوص کاهش ورودی پرونده‌ها گفت: وکلا به نحوی آموزش می‌بینند که طرفین دعوا را به صلح و سازش سوق دهند در این زمینه به نهادهای داوری نیاز درایم و این در حالی است که جمعیت وکلا 23 هزار نفر است و مرجع مناسبی برای داوری بین مردم محسوب می‌شود و شورای عالی داوری در مرکز وکلا می‌تواند متولی این امر باشد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در مورد تغییر لوگوی مرکز وکلا و اختلاف‌نظرهای پیش‌آمده با کانون وکلا گفت: متناسب با تغییر نام مرکز وکلا باید آرم و لوگوی مرکز نیز تغییر می‌کرد این مرکز نهادی مستقل است و ریالی از بودجه دولتی دریافت نکرده بنابراین اینکه گفته می‌شود قوه قضائیه به ما کمک‌هایی داشته را تکذیب می‌کنم حدود 2 ماه است که در رابطه با نماد و لوگوی مرکز بحث می‌شود، به تدریج آرم سینه نیز تغییر کرد و این موضوع نیز کاملاً داخلی است و البته تفاوت‌های زیادی هم با لوگوی کانون وکلا دارد.

وی با تأکید بر اینکه اولویت مرکز تقویت وکالت و خدمات حقوقی است، گفت: مهمترین رسالت این است که کار وکلا را به خودشان بسپاریم چرا که مردم اگر قدر نهاد وکالت را ندانند پشتوانه وکالت و حقوقی خود را از دست می‌دهند و از آن طرف اگر وکلا خود را خادم مردم ندانند بی‌اعتبار می‌شوند. بنابراین اعتبار یک وکیل در خدمت به مردم است و با همین جهت‌گیری خدمات را به مردم خواهیم داد و صراحتا اعلام می‌کنم مرکز وکلا متقاضی هیچ نوع ادغام و الحاقی نیست چرا که خدمات حقوقی و نیاز مردم به قدری است که جای کسی تنگ نمی‌شود.

بهادری جهرمی در مورد هیأت مدیره‌های منتخب وکلا و کارشناسان گفت: این مرکز توسط این هیأت مدیره‌ها هدایت می‌شوند در هر استان ایجاد شده و امورات استانی توسط این هیأت‌ها اداره می‌شود. 

وی گفت: متأسفانه یک کج فهمی نسبت به مرکز وکلا وجود دارد در حالی که مرکز توسط هیأت مدیره منتخب وکلا اداره می‌شود البته ضوابط در این زمینه در حال تدوین است و مرکز یک نهاد مستقل و مردمی است. 

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه همچنین در مورد نصب گیت‌های ورودی برای وکلا به مجتمع‌های حقوقی، گفت: طبق آیین‌نامه تکریم در دو مجتمع این گیت‌ها را نصب کرده‌ایم و مسیر را با سرعت پیش می‌رویم اگر جلوی ما گرفته نمی‌شد و آنهایی که باید همدل می‌شدند به ما اجازه می‌دادند در سایر مجتمع‌ها نیز این گیت‌ها نصب می‌شد. ما با کانون وکلا مشکلی نداریم ولی آنها گفتند صبر کنید تا ما نیز دو گیت را نصب کنیم، منتظر شده‌ایم اگر نصب نکنند برای تکریم وکلا مجدداً خودمان اقدام می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول