اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«مسؤولیت پذیری» نقطه تعالی تعالیم زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه

سخن از «زیارت عاشورا» و «زیارت ناحیه مقدسه» است، زیاراتی که به عنوان زیارت نقل شده از معصومین (ع) و همچنین اشکواره حضرت بقیت الله الاعظم (عج) در رثای جدشان، سندیت دارد و البته مسؤولیت آفرین و حرکت ساز است.

«مسؤولیت پذیری» نقطه تعالی تعالیم زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، روز عاشورا را باید روز اوج اندوه و ماتم همه اهالی زمین ها و آسمان ها و بویژه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست، روزی که صاحب عزای اصلی آن حضرت صاحب الامر، حجت ابن الحسن المهدی (عج) است و باید به محضر آن حضرت تسلیت گفت:

«یا بَقیّتَ الله، عظّم اللُه لکم الأجر بِمُصابِنا بالحسین (ع) و اولاده و اصحابه».

 

اهمیت مداومت بر خواندن زیارت عاشورا در هر روز

در این روز و همان گونه که از نامش پیداست، همگان بر آنند تا با خواندن «زیارت عاشورا» در هر مسجد و حسینیه و تکیه و خانه – به ویژه به صورت کامل و همراه با تکرار 100 مرتبه ای دو فراز از آن – توفیق زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) را از دور و نزدیک به دست آورند. با این حال ذکر این نکته هم ضروری است که مداومت بر خواندن زیارت عاشورا به صورت روزانه، یکی از سنت های حسنه بزرگان دین ماست که ما را به آن سفارش کرده اند و البته بهترین اوقات برای خواندن آن، بعد از نماز صبح و تا پیش از طلوع آفتاب هر روز است.

درباره اهمیت مداومت بر خواندن زیارت عاشورا همین بس که مرحوم آیت الله بهجت به نقل از استادش، مرحوم سید العارفین، آیت الله سید علی آقا قاضی می فرمود که من هرچه دارم از تلاوت قرآن، زیارت عاشورا و توسل به اهل بیت (ع) دارم.

 

زیارت ناحیه مقدسه و تلفیق معرفت، عشق، حماسه و دُعا 

یکی دیگر از زیارت های معتبر حضرت سیدالشهداء (ع)، زیارتی است که از جانب حضرت حجت (عج) روایت شده و با نام «زیارت ناحیه مقدسه» معروف است، همان زیارتی که با درود بر پیامبران الهی و اهل بیت (ع) آغاز می شود و با سلام بر حسین بن علی (ع) و یاران باوفای ایشان ادامه می یابد.

شرح شهادت و مصائب امام حسین (ع) در روز عاشورا و همچنین توسل به ائمه معصومین (ع) در کنار دعا و ثنا به پیشگاه خداوند تبارک و تعالی، بخش های دیگری از این زیارت پُرمغز است که معرفت، عشق، حماسه، توسل و سوز و گداز را در هم می آمیزد و معجونی معنوی به همه طالبان حق و حقیقت تقدیم می دارد.

این زیارت نیز در روز عاشورا در برخی از مکان های متبرّک خوانده می شود که از آن جمله می توان به حرم مطهر حصرت کریمه اهل بیت (س) اشاره کرد، برنامه ای که از ساعت 18 و 30 دقیقه امروز با نوای حجت الاسلام و المسلمین بخشی برگزار می شود. همچنین در مسجد مقدس جمکران هم از ساعت 17 امروز قرائت زیارت ناحیه مقدسه با نوای آیت الله میرباقری، جلابخش قلوب مؤمنین و مؤمنات است.

و اما درباره این زیارت، حجت الاسلام و المسلمین محمد قدوسی به عنوان یکی از محققان حوزه علمیه قم به شرح بیشتر فرازهایی از آن پرداخت و به خبرنگار فارس در قم گفت: یکی از ویژگی های مهم زیارت ناحیه مقدسه که متن آن در برخی کتب معتبر شیعه مانند «اقبال مرحوم سید ابن طاووس» آمده این است که امام زمان (عج) با قلبی دردمند این زیارت را می خوانند و گویی صحنه های عاشورا را در آن و برای مخاطبان مجسّم می کنند که از آن جمله می توان به برخی از سلام های این زیارت مانند «السلام علی الشّیبِ الخَضیب»، «السلام علی الخَدّ التّریب»، «السلام علی الابدان السّلیبه»، «السلام علی مَن بکته ملائکه السماء» و «السلام علی مَن الإجابه تَحت قُبّته» اشاره کرد که تعابیری استثنایی و منحصر به فرد است.

وی افزود: یکی از دردناک ترین فرازهای این زیارت آن جایی است که حضرت صاحب الزمان (عج) دلدادگی قلبی خود را به جدّ مظلومشان ابراز می دارند و می فرمایند که اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مُقدّر نبود که در کربلا با شما باشم، به جای آن هر صبح و شام بر شما گریه می کنم و اگر اشکم خشکید، بر شما خون گریه می کنم.

قدوسی ادامه داد: بخش دیگری از جانسوزترین فرازهای این زیارت به مصائب بعد از عاشورا و دوران اسارت حضرت زینب (س) و اهل بیت امام (ع) اشاره دارد و این که با غل و زنجیر به اسارت برده شدند.

وی سپس با اشاره به تعابیر «لقد قتلوا بقتلک الإسلام و نقضوا السنن و الأحکام» در این زیارت خاطر نشان کرد: این عبارات نشان می دهد که حضرت حجت (عج)، کُشتن امام حسین (ع) را معادل کشته شدن اسلام در آن دوران می شمارد و این که دشمنان با این جنایت، عملا تلاش کردند تا همه سنت ها و احکام را از بین ببرند که البته اراده الهی چیز دیگری بود.

 

پاسخ به إشکال «ناشرات الشعور»

این استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره برخی اشکال های وارد شده بر عبارت «ناشِرات الشُّعور» در این زیارت تصریح کرد: در این زیارت آمده است که زنان پس از شهادت حضرت سیدالشهداء (ع) در حالی از خیمه ها خارج شدند که موهایشان پریشان بود. به هر حال در آن زمان و حتی در زمان حاضر، رسم است که زنان عرب برای اعلام حُزن و عزاداری خود، موهایشان را پریشان می کنند در حالی که این عبارت لزوما به معنای دیده شدن موهای پریشان نیست.

وی در توضیح بیشتر این نکته اضافه کرد: این پریشانی موها نشان از عُمق عزاداری یک زن است که دیگر به فکر مرتب کردن موهایش نیست و موهای خود را در زیر حجاب یا چادر، ژولیده و پریشان باقی می گذارد و از این نمی توان اشکالی از آن گرفت.

کوتاه سخن آن که زیارات مختلف و متعدد امام حسین (ع) به ویژه زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه، هدیه هایی از جانب ائمه معصومین (ع) به بشریت است تا همگان بتوانند خود را به کاروان جهانی حسین (ع) در هر زمان و مکان مُلحق کنند و به این همراه بودن، مفتخر باشند.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول