اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

میلگردهایی که به جای درخت سبز می‌شود/ تاوان خوش‌نشینی بر پیکر مازندران+فیلم و عکس

در گذشته وارد هر گوشه از این طبیعت سرسبز می‌شدیم بکر بود ولی در حال حاضر همه علاقه‌مند این هستند در هر گوشه از این دیار زیبا میلگرد و بتن بکارند و برای‌شان فرقی ندارد با این کار چه بلایی بر سر طبیعت استان می‌آورند.

میلگردهایی که به جای درخت سبز می‌شود/ تاوان خوش‌نشینی بر پیکر مازندران+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس مازندران؛ زهرا طاهری: تقریبا وقتی گذرمان به ییلاق‌ها و طبیعت مازندران می‌افتد از زیبایی‌ها و حال و هوا مناطق مختلف لذت می‌بریم اما دل‌مان برای گذشته‌ها تنگ می‌شود، سال‌هایی که خبری از ویلاهای رنگارنگ نبود زمانی‌که همه چیز در جای خودش بود، تا چشم کار می‌کرد در جنگل درخت و در روستاها خانه‌های کاه‌گلی بود، از دور می‌توانستیم حس خوب روستا را لمس کنیم اما الان چه؟ درحال حاضر شرایط به گونه‌ای رقم خورده که خبری از آن حال و هوای آن روزها نیست از روستاها بگذریم ویلاها در حال جولان حتی در دل جنگل‌ها هستند و اما دریغ از یک برخورد!!

یک‌بار هم کافی است برای اینکه برای تغییر آب و هوا به استانی سفر کنیم که با دارا بودن جذابیت‌های طبیعی و خدادادی از جایگاه خوبی برخوردار است در آن زمان از هر فرصتی استفاده می‌کنیم برای اینکه هرچند برای ساعاتی تغییر آب و هوا دهیم و اینگونه بود مازندران به این روز افتاد.

الان اگر گشت‌وگذاری در طبیعت مازندران داشته باشیم می‌بینیم به‌جای خانه‌های گلی و روستایی آسمان‌خراش‌هایی قد کشیدند که دیگر خبری از روستا نیست، درحالی‌که بومیان منطقه و فرزندان‌شان برای کسب و کار به شهرها مهاجرت کردند و جایشان خوش‌نشین‌هایی آمدند که تنها در زمان تعطیلات یا پایان هفته یا حتی برای ساعات به یاد خانه دوم یا سوم‌شان می‌افتند که حال و هوا عوض کنند البته بعضا تغییر آب و هوایشان با تفریحاتی همراه است که حتی مشکلاتی را برای مردم روستا به همراه دارد.

علاوه بر این مسائل باید گفت ویلاسازی بافت روستایی و چشم‌نواز روستاهای مسیر را دست‌خوش تغییرات نگران‌کننده‌ای کرده و معماری و فرهنگ بومی مازندران را در محاق فراموشی برده است.

از سویی دیگر به‌دلیل نبود برنامه‌ای برای گردشگری شاهد رشد قارچ‌گونه ویلاها و فروش اراضی دلربای دودانگه هستیم که ما را نسبت به آینده نگران می‌کند.

الان اگر گشت‌وگذاری در طبیعت مازندران داشته باشیم می‌بینیم به‌جای خانه‌های گلی و روستایی آسمان‌خراش‌هایی قد کشیدند که دیگر خبری از روستا نیست، درحالی‌که بومیان منطقه و فرزندان‌شان برای کسب و کار به شهرها مهاجرت کردند و جایشان خوش‌نشین‌ها آمدند.

 

اما  روستا از حالت روستایی و صفا و صمیمیت خارج شود دل انسان را به درد می‌آورد ولی باید واقعیت را پذیرفت درحال حاضر بسیاری از روستاها به این حال و روز دچار شدند و نمی‌توانند از این وضعیت خارج شوند تنها فایده‌ای که البته فکرش را می‌کنند که فایده است افزایش قیمت زمین است که آن هم برای روستایی که نیاز دارد و وطنش است سرمایه نمی‌شود؛ باید یا خانه‌ای بسازد و یا کشت و کار کند ولی زمانی‌که کشت و کار برایش به‌صرفه نیست عطای آن را به لقایش می‌بخشد و به جایی سفر می‌کند که هیچ تعلق خاطری به آن ندارد.

با عبور از برخی مسیرهای روستایی می‌بینیم یک سمت روستا را ساختمان‌های قدیمی روستایی تشکیل داده و سمت دیگر متعلق به از ما بهتران است که هر کدام از لحاظ بلندی سعی در پیشی گرفتن هم دارند اما عمق ناراحتی اینجاست شاید درب این ویلاها در طول سال حتی چند روز هم باز نشود و هر گاه صاحبان‌شان برای فرار از مشکلات و خیالی آسوده به یادشان بیفتند از این روستاها گذر کرده و سری به ویلایشان می‌زنند و در مقابل در همین روستا جوانان بومی داریم که در خانه‌های روستایی مستاجر هستند و باید گفت واقعا چقدر اختلاف...

درحالی این آسمان‌خراش‌ها قد کشیدند که یک جوان روستایی باید برای ساخت یک خانه یا به عبارتی آلونک باید در به در دنبال مجوز باشد و اگر به‌دلیل نداشتن سرمایه بخواهد ساخت و ساز کند که باید درد تخریب را به جان بخرد.

وقتی از بالای تپه نگاه می‌کنیم می‌بینیم واقعا این ساخت‌وسازها قسمتی از روستا را از حالت روستایی خارج کرده است، درحالی‌که در گذشته وارد هر گوشه از این طبیعت سرسبز می‌شدیم بکر بود ولی درحال حاضر همه علاقه‌مند این هستند در هر گوشه از این دیار زیبا میله‌گرد و بتون بکارند و برایشان فرقی ندارد با این کار چه بلایی بر سر طبیعت استان می‌آورند.

باید بدانیم که ما این زمین را از گذشتگان به ارث بردیم و مسؤولیت داریم آن را همان‌گونه به آیندگان تحویل دهیم ولی درحال حاضر با یک نگاه می‌بینیم چه بلایی بر سر طبیعت آوردیم و چه زخم‌ها و ترک‌هایی بر پیکره این طبیعت سبز وارد کردیم که ما را نسبت به آینده نگران می‌کند.

البته بحث ساخت‌وسازها تنها به استان مازندران خلاصه نمی‌شود بلکه حتی شاهد جولان خوش‌نشین‌ها در دل کویر هم هستیم اما اینکه در استان مازندران این پدیده بیشتر به چشم می‌خورد دلیل آن جذابیت‌های طبیعی و خدادادی است که نظر همه را جلب کرده است و جالب اینکه مسافرانی که وارد استان می‌شوند خیال خانه دوم بلکه خانه سوم را در ذهن خود می‌پرورانند.

بحث ساخت‌وسازها تنها به استان مازندران خلاصه نمی‌شود بلکه حتی شاهد جولان خوش‌نشین‌ها در دل کویر هم هستیم اما اینکه در استان مازندران این پدیده بیشتر به چشم می‌خورد دلیل آن جذابیت‌های طبیعی و خدادادی است.

 

*جولان خوش‌نشینان در طبیعت مازندران

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بحث ساخت و سازهای غیرمجاز تنها مختص مازندران نیست بلکه در تمامی استان‌ها این پدیده مشاهده شده و به همین دلیل بررسی پدیده تغییر کاربری زراعی کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

 

 

سیدحجت‌الله هادیان افزود: اما موضوع مهم این است مازندران به لحاظ جاذبه گردشگری از نظر آب و هوا، جنگل، رودخانه و دریا مورد هجمه بیشتری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر اعلام شده به‌دلیل پدیده‌های خشکسالی و کم‌آبی بسیاری از مردم به‌دنبال ساخت‌وساز در استان‌های شمالی هستند و حتی گردشگران کشورهای خارجی نیز سکونت‌گاه‌هایی را مناطق غربی و مرکزی استان خریداری می‌کنند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باتوجه به این هجمه‌ها سؤال این است که نحوه برخورد با این مسائل باید چگونه باشد، افزود: پاسخ این است که ساخت‌وسازها باید در شهرها و روستاها در محدوده مشخص، با دارا بودن پروانه ساخت و رعایت همه موارد است که در این صورت اجازه ساخت و ساز دارند.

*عدم همخوانی تعداد ساخت‌وسازها با برخوردها

هادیان با اعلام اینکه تعداد ساخت‌وسازها با برخوردها برابری ندارند، تصریح کرد: کارگروه حفاظت از اراضی کشاورزی با مسوولیت استانداری به‌صورت فعال دارد کار می‌کند دستگاه هایی باید هم‌افزا شوند و همه دستگاه‌ها باید کنار هم باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر افراد ساکن شهر که به این سمت عادت کردند، خیلی‌ها روستازاده هستند و می‌خواهند خانه‌ای در زادگاه خود و برخی حتی تمایل به ساخت خانه سوم در مناطق مختلف دریا و بالادست دارند که موجب ساخت‌وساز غیرمجاز می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی به مشکلات در بحث برخورد اشاره کرد و افزود: علاوه بر گرفتن حکم از طریق دادستانی در بحث تامین ماشین‌آلات برای دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی دچار مشکلاتی هستیم.

هادیان با اعلام اینکه در هر شهرستان مازندران یک خودروی گشت فعال است، اظهار کرد: باتوجه به بعد مسافت و کثرت روستاها مطمئنا تعداد یک گشت کافی نیست درحالی‌که ساخت‌وسازها با سرعت شکل می‌گیرد.

طی سال‌های گذشته درختان بسیاری قطع شدند و فدا شدند تا ویلایی سبز شود و خودی نشان دهند و برخی از انسان‌ها هرچند برای ساعت‌هایی خوش بگذرانند اما این تمام ماجرا نیست، زمانی ماجرا دردناک می‌شود که زمین‌هایی که متعلق به بومیان منطقه می‌شود در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که حتی باورها و اعتقادات اهالی را تحت تاثیر قرار می‌دهند

 

نکته مهم این است طی سال‌های گذشته درختان بسیاری قطع شدند تا ویلایی سبز شود و خودی نشان دهند و برخی از انسان‌ها هرچند برای ساعت‌هایی خوش بگذرانند اما این تمام ماجرا نیست، زمانی ماجرا دردناک می‌شود که زمین‌هایی که متعلق به بومیان منطقه است در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که حتی باورها و اعتقادات اهالی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بومیانی که زمین‌های خود را به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی به فروش رساندند تبدیل به سرایداران این آسمان‌خراش‌ها شدند تازه خوشحال هم هستند کسب و کاری دارند و سرایدار زمین‌های پدری خود شدند.

با یک نگاه می‌توان گفت روستاها در گذشته واقعا روستا بود اما درحال حاضر تبدیل به شهرک‌هایی شدند که ویلاداران تنها به فکر ساخت‌وساز هستند، ساخت‌وسازهایی با هزینه‌های گزاف تنها برای اقامت چند روزه یا چند حتی چند ساعته؛ به‌طوری‌که با گذر از مناطق ییلاقی می‌بینیم کمتر روستایی از این ساخت‌وسازها دور مانده است، در برخی از روستاها حتی تعداد ساخت‌وسازها به حدی افزایش یافته که این موضوع موجب افزایش نجومی قیمت زمین‌ها شده تا روستاییان نیز برای درآمد بیشتر زمین خود را به فروش برسانند ولی تا چه زمانی روستاییان می‌توانند مقاومت کنند،روستاییانی که هیج درآمدی ندارند.

 دلایل اینکه گردشگران به سمت پدیده خانه دوم سوق یافتند متفاوت است برخی به‌دلیل مشکلات کمبود تخت و مکان مناسب در استان، برخی به‌دلیل سرمایه و مکانی مستقل و برخی نیز از سر علاقه به این سمت سوق یافتند.

 

*ضرورت پاسخگویی به ذائقه‌های مختلف گردشگران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دلایل اینکه گردشگران به سمت پدیده خانه دوم سوق یافتند متفاوت است برخی به‌دلیل مشکلات کمبود تخت و مکان مناسب در استان، برخی به‌دلیل سرمایه و مکانی مستقل و برخی نیز از سر علاقه به این سمت سوق یافتند.

مهران حسنی افزود: در این زمینه نظرسنجی خاصی صورت نگرفته ولی آنچه مدنظر بوده این است گردشگرانی که وارد استان می‌شوند عایدی آن به مردم و جوامع محلی می‌رسد.

وی با اعلام اینکه درآمدهای گردشگری صرفا بحث اقامت نیست، تصریح کرد: هرچه تعداد مراکز اقامتی پاسخگوی ذائقه‌های مختلف گردشگری باشد می‌توان جلوی این پدیده را گرفت؛ چراکه گردشگر می‌خواهد چند روزی در استان تغییر آب و هوا دهد.

معاون گردشگری مازندران در پایان گفت: برای پاسخگویی به ذائقه‌های مختلف مسافرانی که وارد استان شدند بحث بوم‌گردی، سامان‌دهی خانه و افزایش ساخت هتل‌ها در دستور کار قرار دارد به‌طوری‌که بیش از ۱۰ هتل چهار و پنج ستاره در استان در حال احداث است.

*متخلفان واقعی حوزه محیط زیست و منابع طبیعی به دستگاه قضایی معرفی نمی‌شوند

رئیس کل دادگستری مازندران نیز با بیان اینکه وضعیت موجود منابع ملی در مازندران به هیچ وجه در شأن جایگاه و موقعیت استان نیست، گفت: عواملی مانند فساد اداری، رشوه‌خواری، تبانی و زد و بندهای اداری از جمله دلایل عدم موفقیت در حفاظت از محیط زیست و منابط طبیعی محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام محمدحسن اکبری با بیان اینکه متخلفان واقعی حوزه محیط زیست و منابع طبیعی به دستگاه قضایی معرفی نمی‌شوند، ادامه داد: در بسیاری از موارد افرادی به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند که یا متخلف نیستند و یا تخلف‌شان عمده نیست؛ دستگاه‌های مرتبط باید متخلفان واقعی و اثرگذار را شناسایی و ضمن ارائه اسناد و مدارک تخلف آنها، جرم را مستند کرده و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وضعیت موجود منابع ملی در مازندران به هیچ وجه در شأن جایگاه و موقعیت استان نیست،عواملی مانند فساد اداری، رشوه‌خواری، تبانی و زد و بندهای اداری از جمله دلایل عدم موفقیت در حفاظت از محیط زیست و منابط طبیعی محسوب می‌شوند.

اکبری علت دیگر عدم موفقیت در مقابله با جنگل‌خواری، کوه‌خواری و تغییر غیرقانونی کاربری‌ها در محدوده شهرها و روستاهای استان را عدم صدور مجازات‌های بازدارنده و تاخیر در اجرای احکام صادره عنوان کرد و گفت: مجازات‌ها باید موثر و بازدارنده باشد.

رئیس شورای قضایی استان همچنین با اشاره به لزوم فعالیت جدی یگان‌های حفاظت اداراتی مانند راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی در تمام ساعات شبانه روز برای صیانت از حوزه تحت مدیریت خود، افزود: با توجه به گستردگی جنگل‌ها در شمال کشور و ضرورت حفاظت از این منابع،کمبود نیروی انسانی و دیگر امکانات از جمله خودرو جهت عدم انجام وظایف محوله و صیانت نکردن از این منابع خدادادی قابل پذیرش نیست.

وی تصریح کرد: وقتی صاحبان زر و زور، محیط زیست و منابع طبیعی استان را به نابودی می‌کشانند و کسی با آنها کوچک‌ترین مقابله‌ای نمی‌کند، معرفی افراد ضعیف به دستگاه قضایی هنر نیست؛ باید استان را از هجوم خوش‌نشین‌ها مصون نگه داشت.

این مقام عالی قضایی با بیان اینکه اجرای قانون کاداستر و تثبیت مالکیت نقش مهمی در پیشگیری از پدیده شوم زمین‌خواری، کوه‌خواری و جنگل‌خواری دارد از مدیران کل ادارات مربوطه خواست نسبت به ثبت مالکیت و اخذ سند تک برگی اقدام کنند و مدیرکل  اداره ثبت اسناد و املاک استان ضمن همکاری لازم موارد مشکوک در مورد تغییر کاربری‌ها و درخواست صدور اسناد بی‌پایه و اساس را به حفاظت و اطلاعات دادگستری استان و دادستان مرکز استان گزارش کند.

موضوعی نگران‌کننده‌ای که پدیده خوش‌نشینی یا خانه دوم با خود به همراه داشته اینکه حتی برای سودجویان با خرید قیمت پایین زمین از روستاییان به فکر پر کردن جیب‌های خود هستند و بازار کار برای خود راه انداختند.

 

اما موضوع نگران‌کننده‌ای که پدیده خوش‌نشینی یا خانه دوم با خود به همراه داشته اینکه حتی برای سودجویان با خرید قیمت پایین زمین از روستاییان به فکر پر کردن جیب‌های خود هستند و بازار کار برای خود راه انداختند، در این راه حتی تلاش می‌کنند این زمین‌ها را که بعضا خارج از بافت بوده داخل بافت قرار دهند تا قیمت‌های بسیار گزافی به فروش برسانند.

به گزارش فارس، با این روند روزی فرا می‌رسد که دیگر دلمان برای روستا تنگ نشود و دیگر تفاوتی بین حال و هوای شهری و روستایی نباشد؛ چراکه درحال حاضر روستاها تبدیل به شهرک شدند و ویلاها و آسمان‌خراش در حال رقابت با یکدیگر از لحاظ بلندی هستند که از یکدیگر پیشی بگیرند و این مناظر زیبا و دیدنی را از آن خود کنند.

 

 

 گفتنی است براساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ هشتم شهریور ماه سال 96 در ارتباط با ساخت‌وسازها، به‌منظور هماهنگی و برخورد موثر و فوری با تخلفات ساخت‌وساز در شهرهای شمالی کشور (استان‌های گیلان، مازندران و گلستان) کارگروه ویژه‌ای با مسؤولیت وزارت کشور و عضویت وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دادستانی مرکز استان مربوط، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، شهرداری‌های شهرهای مربوط تشکیل می‌شود که این مصوبه در سال ۹۷ از از استان‌های شمالی به کل کشور تسری پیدا کرد تا استان‌های دیگر هم به آن عمل کنند.

 

 

انتهای پیام/86034/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول