اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رویای صادرات ۲۰ میلیون دلاری/کهگیلویه و بویراحمد رتبه آخر صادرات محصولات غیرنفتی

کهگیلویه و بویراحمد رتبه آخر صادرات محصولات غیرنفتی کشور را در اختیار دارد و هدف‌گذاری صادرات ۲۰ میلیون دلاری یک رویا شده است.

رویای صادرات ۲۰ میلیون دلاری/کهگیلویه و بویراحمد رتبه آخر صادرات محصولات غیرنفتی

 به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نقش صادرات محصولات غیرنفتی در رشد و توسعه بخش اقتصادی قابل انکار نیست و هدف‌گذاری میزان صادرات علاوه بر رشد بخش اقتصادی و چرخیدن چرخ تولید واحدهای راکد، اشتغال را به همراه دارد.

طی سال‌های اخیر متولیان بخش صنعت استان با برنامه‌ریزی  هدف‌گذاری بخش صادرات را تعیین کردند به گونه‌ای که صادرات استان به رشد ۴ میلیون دلاری در هر سال به رقم ۲۰ میلیون دلار برسد اما به نظر می‌رسد صادرات به این آمار که نزدیک نشده هیچ بلکه در همان ۴ میلیون دلار سال ۹۵ مانده و در جا می‌زند و باید گفت هدف‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری صادرات تنها یک رویا است.

کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های صنعت، صنایع دستی و محصولات درجه یک کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی برای صادرات است.

سیب، گل رز، لیمو، ماهیان سردآبی و چند محصول دیگر بخش کشاورزی قابلیت صادرات به خارج کشور را دارد، از سوی دیگر صنایع دستی و دیگر دست بافت‌های تولیدی زنان ایلی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد قابلیت جهانی شدن را دارد.

اما از میان این همه ظرفیت  تنها پودر و عصاره شیرین بیان، محصولات آرایشی و بهداشتی و موکت به اروپا و کشورهای آسیایی صادر می‌شود و محصولات کشاورزی یا صادر نمی‌شود یا به‌نام و به کام سایر استان‌ها  صادر می‌شود.

البته داشتن محصولات خوب و با کیفیت تنها ظرفیت صادراتی این استان نیست.نزدیکی کهگیلویه و بویراحمد به بنادر جنوبی کشور از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به رشد صادرات کمک کند.

اما طبق آماری که در نشست هفته گذشته گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارائه شد صادرات از گمرک استان طی سال ۹۵ بالغ بر ۴ میلیون دلار بود این آمار در سال ۹۶،  ۴.۳ میلیون دلار  و سال گذشته صادرات محصولات غیرنفتی تا حدودی کاهش یافت و به عدد ۴.۱ میلیون دلار رسید.همین آمار موجب شد تا نسبت صادرات استان به کشور ۰۰۹/. درصد باشد و در همه این سال رتبه آخر صادرات محصولات غیرنفتی باشیم.

وضعیت نامطلوب بخش صادرات استان به گونه‌ای است که صدای استاندار کهگیلویه و بویراحمد را درآورد و کلانتری با ابراز نارضایتی از صادرات محصولات استان، ظرفیت صادراتی استان را بیش از آمار ۴ میلیون دلار ثبت شده سال‌های گذشته دانست.

باز طبق آمار ارائه شده وضعیت صادرات در سال جاری(۹۸) بیش از یک میلیون دلار بوده صادراتی که تنها در بخش صنعت و معدن بوده تا نشان دهد سایر حوزه‌های اقتصادی مانند کشاورزی و صنایع دستی در این بخش عقب بمانند.

اما با همه این تفاسیر آنچه بخش صادرات را با کندی مواجه کرده واحدهای راکد اقتصادی هستند که جلوی چرخ رونق را گرفته‌اند.

طبق آمار مطرح شده از ۲۲۶ واحد فعال در ۱۳ شهرک صنعتی ۹۸ واحد فعال، ۱۴ واحد نیمه فعال و ۱۱۴ واحد راکد هستند از سوی دیگر ۸۶ واحد در خارج از شهرک‌ها قرار دارند که ۵۴ واحد فعال، ۱۵ واحد نیمه فعال و ۱۷ واحد راکد هستند تا در مجموع از ۳۱۲ واحد مستقر در شهرک‌ها و خارج از شهرک‌ها ۱۵۲ واحد فعال، ۲۹ واحد نیمه فعال و ۱۳۱ واحد راکد باشند که بیانگر راکد بودن ۴۲ درصد واحدها است.

حال با این تفاسیر مسوولان استان اگر هنوز صادرات را از محورهای توسعه استان می‌دانند باید به فکر ۱۳۱ واحد راکد باشند.صادرات محصولات با رونق تولید محقق می‌شود مقوله‌ای ارزشمند که امید می‌رود به آن توجه شود چرا که صادرات با رویاپردازی محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول