اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سبزه‌میدان در خزان

با گذشت یک ماه از تأیید مناقصه طرح سبزه‌میدان هنوز اجرای این طرح آغاز نشده است و این در حالی است که مسؤولان از اجرای آن تا آخر شهریور و قبل از فصل پاییز خبر می‌دهند.

سبزه‌میدان در خزان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، «سبزه‌میدان» منطقه‌ای واقع در بافت مرکزی شهر در جوار بازار تاریخی، مسجد جامع، خانه‌های تاریخی ذوالفقاری است که تقریبا برای همه مردم شهر زنجان آشناست و بخش مهمی از هویت شهر زنجان را شامل می‎شود.

به لحاظ اهمیت سبزه‌میدان و تاریخی بودن این منطقه، 30 سال پیش یعنی در سال 1367  اجرای پروژه سبزه‌میدان با تصمیم مدیران شهری تصویب شد، اما در طول این سال‌ها کاری به جز تملکات سبزه‌میدان در این محل انجام نشد و همه اقدامات تقریبا مربوط به یک کلنگ‌زنی بود تا اینکه عملیات اجرایی آن به طور رسمی شهریور سال 1393 با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

با این حال در طول پنج سال گذشته بازهم عملا اتفاقی در این منطقه رخ نداد تا اینکه در دهه فجر سال قبل عملیات آغاز اجرای این طرح بدون کلنگ‌زنی آغاز شد.

در این مدت نیز سبزه‌میدان بازهم به مشکلات مشابه سنوات قبل دچار شد و همین موجب شد که مناقصه این طرح دوبار باطل شود.

با برگزاری سومین مناقصه مربوط به این طرح، شرکت پیشگامان فن‌اندیش به مبلغ 64 میلیارد تومان برنده این مناقصه شد.

موضوع بررسی صلاحیت این شرکت در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان در 20 مردادماه انجام شد اما امروز با گذشت یک ماه فعلا اقدامی در سبزه‌میدان انجام نشده است.

*نبود پارکینگ ضعف سبزه‌میدان است

عضو شورای اسلامی شهر زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: یکی از طرح‌های بزرگ و مهمی که در روزهای آتی اجرایی خواهد شد، پروژه سبزه‌میدان است.

مسعود مرادخانی با اشاره به اینکه مدتی است اجرای این طرح با مشخصات جدید مصوب شد، اضافه کرد:‌ یکی از انتقادات و ایرادات بنده به این طرح نبود پارکینگ و همچنین عدم استفاده از ظرفیت‌های مالی این پروژه بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد بنده این بود که در اجرای چنین پروژه بزرگی از ظرفیت‌های موجود نیز برای درآمدزایی استفاده شود، تصریح کرد: سوال بنده این است وقتی برای تملک، املاک سبزه‌‎میدان سال‌ها زمان صرف شده و برای آن هزینه بسیاری شده است، چرا نباید از این ظرفیت برای درآمدزایی و همچنین تامین بخشی از هزینه‌های طرح استفاده کرد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه بخش اعظمی از انرژی شهرداری در سنوات گذشته صرف تملکات شده است، افزود: تاکید بنده این است که بخشی از هزینه طرح را باید از دل خود طرح دربیاوریم.

وی همچنین با تاکید بر رعایت مسائل اجتماعی در طرح گفت: یکی از نکاتی که بنده به آن تاکید داشتم تعبیه پارکینگ در اطراف طرح بود که حتی این موضوع نیز محقق نشده است.

مرادخانی افزود: طرح این موضوع که اگر پارکینگی در اطراف سبزه میدان نباشد، مردم در آن تردد نخواهند کرد غلط است، چون ثقل مرکزی اقتصاد شهر زنجان در هسته مرکزی بوده و قطعا مردم در آن تردد خواهند کرد، پس باید برای حل این مشکل تدبیری اندیشیده شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه با کمی صبر و تامل می‌شد، طرح بهتری را ارائه کرد، افزود: عقیده بنده این است که اگر 30 سال برای اجرای طرح انتظار کشیدیم قطعا می‌توانستیم چند ماه بیشتر صبر کنیم و طرح بهتری ارائه دهیم.

*اعضای مخالف به جلسات سبزه‌میدان دعوت نمی‌شوند

وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد پلازای شهری اغلب به صورت تک سطحی اجرا شود و مکان مناسبی برای اجرای جشنواره و یا برنامه‌های عمومی که نیاز به دید افق باز و قابل استفاده برای همه حضار باشد احداث می‌شود، گفت: این در حالی که پروژه سبزه میدان فاقد چنین مختصاتی است.

مرادخانی گفت: حتی با فرض موفقیت طرح در اجرا و خاصیت جذب مسافر و حضور شرکت‌کنندگان در برنامه‌های میدان عدم پیش‌بینی حجم ترافیک و ظرفیت پارکینگ در طرح موجب بروز مشکلات ترافیکی بویژه برای ساکنین و اهالی مجاور طرح خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان افزود: از طرفی به نظر می‌رسد ساده‌سازی طرح و تسریع اجرای پروژه اولویت اول مدافعان طرح است در حالی که اگر چنین دیدگاهی بر طرح متصور بود اجرای آن برای گذشتگان و برای هر کسی آسان و سهل الوصول بود، از همین رو نباید به بهانه کمبود اعتبار و تسریع در اجرا، پروژه را از مسیر طرح اولیه خارج و صرف یک پروژه شهری غیر اقتصادی و سرمایه‌ای به صورت پیمانی اجرا شود.

وی افزود: عرصه موجود از نظر آورده از مرغوب‌ترین عرصه‌های شهری زنجان است که می‌تواند با تجاری‌سازی در بدنه از تبدیل غیر قانونی پلاک کوچه‌های مجاور طرح به واحدهای تجاری و خدماتی و ایجاد معضلات شهرسازی  ناشی از عدم رعایت ضوابط و اصول شهرسازی برای شهروندان و مدیریت شهری جلوگیری کند.

مرادخانی در پایان درباره روال برگزاری جلسات مربوط به طرح سبزه‌میدان نیز گفت: بنده از جلسات هماهنگی برگزار شده با پیمانکار اطلاعی ندارم، چون اصلا اعضای مخالف به این جلسات دعوت نمی شوند اما با این حال تاکید ما بر اجرای طرح برتر است، چرا که نتیجه سالیان سال انتظار مردم را در طرح خواهیم دید.

*پیمانکار از شهرداری مهلت گرفته است

دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: 15 شهریور ماه بحث اجرای طرح سبزه‌میدان به پیمانکار ابلاغ شد و پس از آن پیمانکار 10 تا 15 روز فرصت خواست که کارگاه تجهیز کند.

عباس راشاد افزود: با این حال به علت تقارن با عزاداری‌ها و مسائل ترافیکی که در این شرایط وجود داشت اجرای طرح چند روز به تعویق افتاد.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه با مصوبه شورای ترافیک اینها کار خواهند کرد و پروژه در نهایت دو ساله اجرا می‌شود و تا شهریور سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، تصریح کرد: این پروژه از نظر بودجه‌ای هیچ مشکلی ندارد و البته دو جلسه با کمیسیون سرمایه‌گذاری در ارتباط با بودجه سبزه‌میدان برگزار شده و به همین خاطر گام‌های خوبی در  ارتباط با سبزه‌میدان برداشته شده است.

وی تصریح کرد: با این اوصاف پس از تجهیز کارگاه توسط پیمانکار و حل و فصل مسائل ترافیکی کار ساخت پروژه آغاز خواهد شد.

راشاد همچنین درباره تغییر مبلغ مناقصه سبزه‌میدان در بار دوم و سوم نیز گفت: علت این تفاوت قیمت کنار گذاشتن قیمت عادله است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه یکی از ایرادات سازمان بازرسی نیز همین بالا بودن قیمت عادله بود، تصریح کرد: بر همین اساس پس از برگزاری جلسات مربوط این قیمت عادله کنار گذاشته شده و مناقصه مجددا برگزار شد.

*نذر برای اجرای سبزه‌میدان

 رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر زنجان اما پیش از این در ارتباط با اجرای طرح و اعتراض به مبلغ پیشنهادی آن با اشاره به اینکه در مدت زمان برگزاری مناقصه قبلی و فعلی هیچ تغییری در جامعه رخ نداده اما مبلغ مناقصه 40 میلیارد تومان کمتر شده است، افزود: برای من جای سوال است اگر در آن زمان نواقص نبود، چرا باید 40 میلیارد تومان از جیب مردم می‌رفت.

رحمان احمدی با قرائت صورت جلسه نگاشته شده در ارتباط با تأیید صلاحیت پیمانکار مناقصه سبزه‌میدان اظهار کرد: آنچه که در این مطلب آورده شده است صرفا گفته‌های پیمانکار بوده و نظر کمیته فنی شفاف نیست و اگر با صراحت بنویسند این پیمانکار در عرض دو سال قادر به اجرای کار است بنده موافق هستم.

وی ادامه داد: بند باور نمی‌کنم که یک شرکت عریض و طویل بیاید و با یک سود بسیار کم راضی به اجرای طرح شود، پس احتمالا نذری به حسینیه داشته است که راضی به این کار شده است.

*تاخیر در سبزه‌میدان جریمه دارد

شهردار زنجان نیز با بیان این‌که مدت انجام پروژه در قرارداد ۲۴ ماه قید شده است و پیمانکار به ازای هر ماه تاخیر در تحویل پروژه جریمه خواهد شد، تصریح کرد: میزان جریمه تأخیر بسیار بیشتر از مبلغی است که در آگهی مناقصه عنوان شده بود.

مسیح‌الله معصومی با تأکید بر این‌که پیمانکار به ازای هر ماه تأخیر در تحویل پروژه به میزان یک و نیم میلیارد تومان جریمه می‌شود در حالی که در آگهی مناقصه این میزان ۱۵۰ میلیون تومان بود، گفت: مشوق‌های لازم برای پیمانکار در صورت تحویل زودتر از موعد نیز در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول