اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

زارعی: مذاکره برای آمریکا به‌معنای رسیدن به تفاهم نیست

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا در حالی بحث مذاکره را مطرح می‌کند که در همین زمان وزیر خارجه ما را تحریم کرده است، پس مشخص است مذاکره برای آمریکا به معنای رسیدن به تفاهم نیست.

زارعی: مذاکره برای آمریکا به‌معنای رسیدن به تفاهم نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در نشست «مذاکره مجدد با آمریکا، راهگشا یا بن بستی دیگر» که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: در عرف سیاسی برای رسیدن به توافق روشی وجود دارد که اگر بر این اساس رفتار آمریکا را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم آنچه آنها دنبال می‌کنند از نظر معنا و مفهوم با آنچه ما به عنوان مذاکره می شناسیم، بسیار متفاوت است.

وی افزود: برای آمریکا مذاکره ابزاری است برای رسیدن به اهداف دیگر. آمریکا در حالی بحث مذاکره را مطرح می‌کند که در همین زمان وزیر خارجه ما را تحریم کرده است! پس مشخص است مذاکره برای آمریکا به معنای رسیدن به تفاهم نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آمریکایی‌ها برای ما خطوطی را مشخص می‌کنند و بعد اسم آن را مذاکره می‌گذراند! این همان تهاجم نظامی است.

وی ادامه داد: مقامات آمریکایی صراحتاً و تلویحا اعلام کرده‌اند که ایران باید برخی شرایط را برای دستیابی به یک توافق جدید بپذیرد. شروطی مانند اینکه موجودیت رژیم صهیونیستی را بپذیریم، یا اینکه هر گونه اقدام منطقه‌ای ایران باید با توافق قدرت‌های غربی باشد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: آن‌ها حتی انتظار دارند ایران در مورد اقدامات صنعتی خود هم محدودیت‌هایی را در بپذیرد و این خطوط قرمز تنها منحصر به صنعت هسته‌ای نیست بلکه سایر علوم را نیز شامل می‌شود. آمریکا می خواهد استانداردهای زندگی آمریکایی در جامعه ایران نیز رعایت شود و ملت‌ ما، جوانان، بانوان و اقشار دیگر همه مبتنی بر این سبک رفتار کنند. بر اساس همین هم پذیرش کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند ۲۰۳۰ را دنبال می کنند.

این استاد دانشگاه گفت: آمریکایی ها می‌خواهند توان نظامی ایران را توانی متجاوزانه و خارج از عرف معرفی کنند در حالی‌که تمامی تسلیحات ایران بر اساس قدرت بازدارندگی و دفاعی طراحی شده است آنها انتظار دارند حضور و نفوذ ایران در منطقه با خط قرمز غرب هماهنگ باشد. 

وی تاکید کرد: آمریکا تلاش دارد کشورهای کوچک، فقیر و غیرقدرتمند در غرب آسیا تشکیل شود، برای همین هم طرح خاورمیانه جدید را مطرح کردند.

زارعی گفت: آمریکا چنین شروطی را دارد و نام این را هم را مذاکره می‌گذارد اما تفاوت این مذاکره با تهاجم نظامی چیست؟ در تهاجم نظامی کشور مهاجم به دنبال تقسیم کشور دیگر، خلع سلاح آن، عقب‌نشاندن آن کشور از مواضع خود و یا پذیرش یک رژیم در منطقه است. مذاکره برای همین خواسته‌ها در واقع جنگ سیاسی است که در آن ژنرال‌ها با کت و شلوار بر سر میز می‌نشینند ولی صدای شمشیر و جنگ‌افزارها به گوش می‌رسد.

وی با اشاره به اعمال فشار حداکثری علیه کشورمان گفت: آمریکا با استفاده از این واژه نشان داد فشار کم و متوسط جواب نداده و کشوری که مدعی ابرقدرتی است نمی‌تواند با فشارهای کم و متوسط به نتیجه برسد پس با اعمال فشار حداکثری به بی‌نتیجه بودن قدرت خود و افول هژمونی آمریکا اعتراف کرد.

زارعی یادآور شد: فشار متوسط آمریکا 98 درصد بود که ما آن را تحمل کردیم برای همین بحث فشار حداکثری یا  ۱۰۰ درصدی تنها یک عملیات روانی است. فشار حداکثری آمریکا هم چهار سال است که ادامه دارد و مقاومت چهار ساله ما نشان از شکست این فشارها دارد.

وی با بیان اینکه ترامپ فردی متوهم است، گفت: شما توئیت‌های ترامپ را بررسی کنید؟ مسلما شاهد مجموعه‌ای از اوهام خواهید بود. سخنان وی نشان می‌دهد که ترامپ دچار یک توهم است.

زارعی در ادامه افزود: تنها ترامپ نیازمند یک عکس با رئیس جمهور ایران نیست بلکه اوباما هم نیازمند عکس با رئیس جمهور ایران بود و در مجموع آمریکا به این نیازمند است. شکست‌های متوالی سبب شده آنها برای بازسازی چهره آمریکا یک عکس یادگاری به نشانه پیروزی سیاست خارجی ثبت کنند. 

وی در پایان گفت: ما شاهد شکل‌گیری یک همکاری در منطقه هستیم. البته ایران به دنبال ایجاد هژمونی نیست. ادبیات هژمونی متعلق به آمریکا بوده که به دنبال استعمار و تجاوز به حقوق سایر ملت‌ها است، ایران با احترام به حقوق دولت‌ها و ملت‌ها رفتار می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول