اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اهتزاز پرچم عاشورا در ۱۰۰ کشور جهان/ ۵۰ شهید طلبه مدافع حرم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در عاشورا از ۱۰۰ کشور گزارش رسیده که پرچم عاشورا به اهتزاز درآمد که این اقدام قبل از انقلاب وجود نداشت.

اهتزاز پرچم عاشورا در ۱۰۰ کشور جهان/ ۵۰ شهید طلبه مدافع حرم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز آیت‌الله علیرضا اعرافی امشب در آیین بزرگداشت سی‌ و هشتمین سالگرد دومین شهید محراب( آیت‌الله شهید مدنی) که در مسجد شهید مدنی(شکلّی) تبریز برگزار شد، اظهار کرد: شهر تبریز علاوه بر جایگاه بزرگی که در تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران دارد، در طول قرن‌های متمادی این شهر، نقش‌آفرین بوده است و سرزمین آباد و موثر در سرنوشت در ایران بود.

وی افزود: این شهر تربیت کننده دانشمندان و صاحب علم و ادب بوده و علاوه بر آن، تبریز از ارکان مهم حوزه‌های علمیه در طول تاریخ است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه اگر تاریخ حوزه‌های علمیه را ورق بزنیم، قطعاً با عالمان بزرگ تبریزی صاحب کُرسی آشنا خواهیم شد، تصریح کرد: در قرن حاضر نیز برخی از عالمان نیز از این خطه برخاسته‌اند به طوریکه این منطقه در دفاع مقدس بسیار خوش درخشید.

وی بیان کرد: دو شهید محراب تبریزی نیز مزید افتخار ایران و خطه آذربایجان است و حضور در مراسم گرامیداشت آنها برای ما افتخار است که باید آفرین بر مردم تبریز گفت که چنین مراسمی را برگزار کردند.

حوزه علمیه خاستگاه شهداست / مدعی نیستیم که حوزوی و روحانی بدون مشکل است

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه خاستگاه عالمانی مانند شهید مدنی و سلسله نورانی شهداست که در تاریخ ایران و جهان اسلام نقش قابل تامل داشتند، افزود: ما مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانی هیچگاه اشکالی ندارد و  همچنین مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانیت نباید نقد شده و مصون از خطا به طور کامل است و قطعاً این ادعا را نداشته و کسی هم چنین ادعایی داشته باشد، کارش درست نیست.

وی ادامه داد: اما مدعی هستیم که نهاد روحانیت و پایگاه معنوی حوزه از جایگاه رفیع در تاریخ بیش از هزار ساله ما برخوردار است و این نهاد افتخار ارائه خدمت در ابعاد مختلف به امت و جامعه داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور توضیح داد: خطا بر هر کسی و نهادی یحتمل  می‌باشد و جای نقد دارد ولی اینکه یک نهاد که ذات جوشان و خروشان و پاک و الهی و آسمانی است مدعای ماست.

وی ابراز کرد: پس از عصر غیبت نهاد حوزه علمیه  و مراکز دینی شکل گرفت و گسترش یافت که اکنون بنده فرصت آن را ندارم تا به ۱۰ مرحله حوزه علمیه و تشکیل آن اشاره کنم.

آیت‌الله اعرافی گفت: امروز آمده‌ایم تا با شهید مدنی پیمان ببندیم که ما آمده‌ایم تا به شما بگوییم پای آرمان‌‌های شما ایستاده و پیام شما را پاس داشته و در جامعه امروز از آن صیانت می‌کنیم از این‌رو ای مسوولان، مردم این پیام‌ها خطاب به شماست و باید حوزه و دانشگاه همانند گذشته در همه عرصه‌ها علمای بزرگی تربیت کنند.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در تاریخ بیش از هزار ساله خود، مرکز تولید علم و دانش و پرورش اخلاق و معنویت و جایگاه خدمت اجتماعی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی بوده است و در حوزه انسان‌های بزرگی پرورش یافتند که خود را خادم مردم و خاک پای امت دانسته و همیشه مروج فکر درست بودند.

شناسنامه فرهنگی مردم متصل به حوزه است

وی با اشاره بر اینکه اگر به شناسنامه فرهنگی خود مراجعه کنیم، خواهیم دید  که تاریخ به حوزه وصل است، توضیح داد: ما یک شناسنامه ظاهری و شکلی داریم که در آن نام پدر و مادر و تاریخ تولد و محل تولد ثبت شده است ولی یک شناسنامه فرهنگی و معنوی هم داریم که در آن چیزهایی ثبت و ضبط شده است که باید  نسل به نسل با آن آشنا باشیم.  

مدیر حوزه‌های علمیه کشور متذکر شد: حتی افرادی که مسلمانان نیستند نیز حتما در سلسله تاریخی و فرهنگی‌شان روحانیت و نهاد حوزه وجود دارد.

وی اضافه کرد: شناسنامه فرهنگی را اگر بررسی کنیم علما و فقها، فلاسفه از قبیل همین علمایی که از این خطه رشد کرده‌اند، خواهیم دید که در تاریخ موثر بودند.

آیت‌‌الله اعرافی ابراز کرد: علامه طباطبایی مصداقی از فقهای این خطه است که نگین شهر و افتخار حوزه در تمام فرهنگ ایران و جهان اسلام بوده اثرگذار در طول تاریخ می‌باشد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: یک صف طولانی از علما و فقها و چهره‌های تابناک در فرهنگ و تمام زندگی ما اثرگذار و نورافشان بود که یکی از آنها علامه طباطبایی است که با یک المیزان و روش رئالیسم در تاریخ امت اسلام اثرگذار بوده و خواهد بود.

اهتزاز پرچم عاشورا در ۱۰۰ کشور جهان

وی با بیان اینکه بنده شاهد شکل‌گیری مراکز دینی در حدود ۱۰۰ کشور جهان بوده‌ام که به برکت مجاهدت و انقلاب اسلامی است، گفت: در عاشورا از ۱۰۰ کشور گزارش رسیده که پرچم عاشورا به اهتزاز درآمد که این اقدام قبل از انقلاب وجود نداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه اشکالات و ضعف‌هایی داریم و باید درصدد جبران برآییم، گفت: ولی برکات انقلاب در جهان نمایان است.

وی تصریح کرد: چه کسی فکر می‌کرد که دو میلیون شیعه مستضعف و محروم لبنان که در چهار دهه قبل به عنوان شهروند درجه دو و سه به شمار می‌آمدند، الان این جمع کم و ناچیز به شمار که برای آنها ارزش قائل نبودند به یک پایه بسیار مهم قدرت در عالم اسلام تبدیل شده‌ باشد.

خاطره‌ای از دیدار و گفت‌وگوی چند ساعته با دبیر کل حزب‌الله لبنان

آیت‌الله اعرافی با اشاره به دیدار و گفت‌وگوهای چند ساعته با سید حسن نصرالله طی سالهای گذشته تصریح کرد: الان خون‌های شهدا به جایی رسیده است که الان همه دنیا روی لبنان حساب باز می‌کنند و به یک قدرت بازدارنده تبدیل شده است.

وی یادآور شد: اگر از حوزه و روحانیت، دانشگاه سخن می‌گوییم، قدرت آنها نیز به خود شهدا و مردم برمی‌گردد چراکه ما هیچ چیز منهای ملت نداریم.

اعرافی با اشاره بر اینکه در شناسنامه فرهنگی ما حوزه ثبت شده است و علمای ما در طول تاریخ در پیشرفت نقش بزرگی ایفا کرده‌اند، گفت: علم و دانش و تولید علمی اولین گام حوزه‌ها بود به طوریکه در یک صد سال اخیر در کنار حوزه دانشگاه مغتنم و عزیز گرامی را داریم ولی در طول قرن‌های پیش همیشه مرکز دینی  نقش‌آفرینی کرده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه حوزه‌ها از پایگاه‌ها بسیار مهم تولید علم و اندیشه است، گفت: اگر از قرن ۴ به حوزه بغداد اشاره کرد که فقط دو قرن عصر شکوفایی آن بود می‌توان دید که چه ثمره گرانبهایی داشته است به طوریکه محصولات علمی حوزه الان نیز در زندگی ما جاریست.

وی اضافه کرد: قبول داریم که در عرضه علمی حوزه‌ها کوتاهی داشتیم ولی در بسیاری از کشورهای دنیا دیده‌ام که می‌توان در قالب‌های جذاب این علوم را عرضه کرد.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: ما الان عزیزانی در حوزه داریم که در روستایی دورافتاده تبلیغ می‌کند که برای ما، آنها عزیز هستند زیرا حوزه جای علم و دانش و فکر است.

وی با بیان اینکه شهید مدنی مدرس عالی‌مقام در نجف بود، گفت: در ذات حوزه‌های علمیه اخلاق و معنویت نهادینه شده است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور افزود: آداب و سنن اخلاقی در حوزه‌های علمیه رُکنی غیرقابل انکار می‌باشد که مصداق آن در وجود شهید مدنی جاری و ساری بود.

۵۰ شهید طلبه مدافع حرم

وی یادآور شد: در سال ۵۰ بنده  طلبه شده‌ام که ریشه آن مربوط به علامه طباطبایی است چراکه همیشه جوانان جمع شده و به چهره نورانی علامه حین خروج از حرم نگاه می‌کردند که چنین چهره‌ای را از آیت‌الله شهید مدنی نیز سراغ دارم چراکه نگاه به او همه را تکان می‌داد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: آیت‌الله شهید مدنی در یک سخنرانی در مدرسه فیضیه بین علمای سطح بالا یک آیه شریفه مبنی بر " تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ " را بیان کرد و کل فیضیه را به گریه و تکان واداشت.

وی ادامه داد: مساله اجتماعی و مردمی بودن یک روحانی و حوزوی از مسائل و شاخص‌های حوزه علمیه است زیرا  اگر حوزوی و روحانی از مردم فاصله گرفت و خود را خادم نبیند، نباید او را روحانی نامید ولو اینکه عمامه بر سر داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان داشت: زانوی ادب زدن در محضر فقیران از جمله سفارشات اسلام است که جزو شاخص‌های یک حوزوی نیز به شمار می‌رود.

وی گفت: شهید آیت‌الله مدنی مرد خدمت به مردم و تواضع در پیشگاه مردم و طبقات مردم بوده است.

آیت‌الله اعرافی از جمله ویژگی دیگر روحانی پاک در طول تاریخ بردباری، صبوری برشمرد و گفت: علامه امینی با الغدیر از مفاخر کم‌نظیر عصر ما بوده و مصداق این ویژگی است.


وی خاطرنشان کرد: از قبل از انقلاب شکوهمند ایران، دوره ترورها، دفاع مقدس و مدافع حرم شهدای طلبه زیادی داشتیم به طوریکه  بیش از ۵۰ شهید روحانی در مدافعان حرم و بیش از ۳۰۰ شهید  از بزرگان روحانیت در ادوار گذشته و ۵ هزار شهید طلبه در دفاع مقدس تقدیم اسلام شده است.  

شخصیت آیت‌الله شهید مدنی از نگاه مدیر حوزه‌های علمیه کشور

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه شهید مدنی با یتیمی درس خود را ادامه داده است ولی تمام عمر خود را با مجاهدت گذرانده است، گفت: او اهل مجاهدت، مبارزه و قیام بوده و در این راه خستگی‌ناپذیر پیش رفته که در نهایت پایان آن شهادت شد.

وی افزود:  اخلاق و ادب او به یک سخن نافذ تبدیل شده که ۱۰۰ عالم بزرگ حوزه را تکان می‌دهد.

آیت‌الله اعرافی در خاتمه با تدصیف صفات بارز شخصیتی آیت‌الله شهید مدنی، گفت: با اینکه شهید مدنی از این تبعیدگاه به یک تبعیدگاه دیگر منتقل می‌شد ولی هیچ گاه خم بر ابرو نیاورد و خسته نشد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول