اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مردم هم چوب افزایش نرخ ارز را خوردند و هم از منافعش بی بهره ماندند

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارز 4200 تومانی یکی از بدترین مداخلات دولت در بازار ارز بود، گفت: مردم هم چوب افزایش نرخ ارز را خوردند و هم از منافع آن بی بهره ماندند.

مردم هم چوب افزایش نرخ ارز را خوردند و هم از منافعش بی بهره ماندند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی برنامه پایش، موضوعات شفافیت آرای نمایندگان مجلس و همچنین نقد عملکرد 6 ماهه دولت در سال رونق تولید در برنامه «پایش» 24 شهریورماه بررسی شد.

*امیدی به رای آوردن طرح جدید درباره شفافیت آرای نمایندگان ندارم

در بخش اول برنامه هادی سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی، در برنامه پایش در خصوص شفافیت آرای نمایندگان با تاکید بر اینکه سابقه این موضوع به آذرماه 96 بازمی گردد، گفت: طرح های مختلفی با موضوع شفافیت ارای نمایندگان به مجلس ارائه شد، اما هیچ کدام حد نصاب رای لازم را کسب نکردند.

وی ادامه داد: موضوع شفافیت آرا در مجلس به مثابه طنز می ماند. 190 نماینده این طرح را امضا می کنند، اما در زمان رای گیری طرح مذکور کمتر از امضاها رای آورد.

در همین زمینه سید امیرحسین قاضی زاده عضو هیئت رئیسه مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه پایش گفت: در آیین نامه داخلی مجلس ذکر شده که رای نمایندگان مخفی اعلام شده است. در صورتی که 10 نفر از نمایندگان تقاضای رای علنی داشته باشند، در صورتی که پیشنهاد آنها رای بیاورد، آرای نمایندگان علنی اعلام خواهد شد.

قاضی زاده افزود: گروهای مختلفی از نمایندگان متقاضی علنی شدن آرا بودند، اما تاکنون این مهم محقق نشده است. علنی کردن آرای مجلس نیاز به تغییر آیین نامه داخلی دارد که تغییر آن نیز نیاز به دو سوم آرا دارد. تاکنون سه بار در این زمینه تلاش شده اما نتیجه نداده است. با این حال طرح جدیدی آماده شده است که امیدوارم با همکاری نمایندگان رای بیاورد. اما با تجربه سه بار رای گیری گذشته، امیدی به رای آوردن این طرح ندارم.

*مردم هم چوب افزایش نرخ ارز را خوردند و هم از منافعش بی بهره ماندند

در بخش دوم برنامه مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی در زمینه عملکرد 6 ماهه دولت در سال رونق تولید گفت: ارز 4200 تومانی اساسا از ابتدا غلط بود. گاهی دولت تشخیص می دهد بعضی کالاها را با قیمتی خاص به بازار عرضه کند. اما داستان ارز 4200 تومانی یکی از بدترین مداخلات دولت در بازار ارز بود.

زمانیان با تاکید بر اینکه توزیع این نوع ارز در یک فضای غیر شفاف باعث فسادهای گسترده ای شده است، افزود: همین کار باعث شده است که اساسا امکان نظارت در این زمینه وجود نداشته باشد  و کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده با ارز آزاد بدست مردم برسد.

احمد جانجان کارشناس اقتصادی نیز اظهار داشت: اساسا اعلام نرخ 4200 تومان برای ارز نیز غیر کارشناسی بود. کارشناسان معتقد بودند که باید ارز تک نرخی شود اما با نرخ 4200 تومان مخالف و معتقد بودند نرخ واقعی ارز این میزان نیست. همچنین اعلام اینکه این ارز به همه تعلق می گیرد نیز امری اشتباه و مخالف مبانی اقتصاد بود.

زمانیان در این خصوص گفت: اساسا دولت متولی رفاه مردم است. مداخلات از این دست باعث رانت می شود و از طرفی رفاه مردم را نیز کاهش می دهد و باعث متضرر شدن آنها شد. به عبارت دیگر مردم هم چوب افزایش نرخ ارز را خوردند و هم از منافع آن بی بهره ماندند. در این زمینه باید سامانه تخصیص ارز به وجود می آمد که این کار انجام نشد.

*مهلت هیئت مقررات زدایی به دستگاه هایی اجرایی درباره مجوزهای کسب و کار

در ادامه برنامه، فیروزی رئیس مرکز پایش محیط کسب و کار وزارت اقتصاددر خصوص تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: ما قول داده بودیم مردم بر روی وب سایت ما بتوانند مجوزهای مورد نیاز خود را پیدا کنند. 85 درصد دستگاه های اجرایی نیز در این مدت نیز برای تسهیل صدور مجوزهای همکاری های خوبی با ما داشته اند. تا پایان شهریورماه هیئت مقررات زدایی به دستگاه های اجرایی مهلت داده است که همه مجوزهای کسب و کار باید ارائه و بر روی پایگاه اطلاع رسانی ما قرار داده شود.

در همین زمینه زمانیان نیز اظهار داشت: بر طبق قانون اساسی حق کسب و کار باید برای همه وجود داشته باشد. اما امروز میبینیم در بعضی کسب و کارها نظیر وکالت انحصار وجود دارد که بر خلاف قانون اساسی است.

*وارد بررسی جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه شده ایم

زهرا سعیدی نماینده مجلس در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: ما وارد جزئیات طرح شده ایم. بخاطر حساسیتی که این طرح داشت، جلساتی تشکیل شد و وزارت مسکن این قول را داده است که تا آخر سال سامانه ملی املاک را رونمایی کند. انشاالله تمام تلاشمان را خواهیم کرد که این طرح هرچه سریع تر به تصویب برسد. وزارت اقتصاد در این زمینه کند عمل می کند اما ما معطل وزارت اقتصاد نخواهیم ماند.

در پایان برنامه زمانیان در خصوص توزیع یارانه سوخت گفت: در این موضوع یارانه ها به شکل کاملا ظالمانه توزیع می شود. این وضعیت یارانه باعث شکست صنعت شده و آن را زمینگیر کرده است. سهیمه بندی بنزین کاری بود که این دولت در ابتدا آن را حذف کرد اما در حال حاضر دولت به دنبال اجرای آن است. سهمیه بندی بنزین طی 8 سال باعث شد که 100 میلیارد دلار صرفه جویی شود و مسئولان وزارت نفت باید به این موضوع جواب دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول