اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ثروت سبز گلستان متولی ندارد/ پیوست حفظ زمین حلقه مفقوده در «زیارت»

روستای «زیارت» گرگان یکی از ثروت‌های سبز خطه شمالی در استان زیبای گلستان است؛ این نقطه طبیعی به جای احیا حالا در حصار بناهای غیرمجاز اسیر شده تا توان خودنمایی این ثروت ملی در قالبی زمخت برای عامه و خاصه جامعه به تصویر کشیده شود.

ثروت سبز گلستان متولی ندارد/ پیوست حفظ زمین حلقه مفقوده در «زیارت»

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، برخی کارشناسان استان گلستان از حدود 800 هزار بنای غیرمجاز در منطقه زیارت خبر می‌دهند که آمار نگران‌کننده‌ای است، دردناک‌تر آنکه ردپای قصور آشکار برخی مسؤولان در این منطقه پرجاذبه مشهود و این در حالی است که متولیان امر اعتقاد دارند از دهه 80 تا سال 1393 درباره «زیارت» کوتاهی شده است، نقطه‌ای که در قالب یک طرح گردشگری قابل مدیریت و ساماندهی بود حالا همچون یک تراژدی تلخ بر مدار کم‌توجهی و ندانم‌کاری ادوار و اذهان مختلف مردم مرور می‌شود.

«زیارت» دیگر بهشت گمشده گلستان نیست، منطقه‌ای بکر که حالا از حالت بافت سنتی خارج شده و صورت سبز خود را با سیلی سرخ سودجویان در انبوهی از ساخت‌وسازهای قانونی و غیرقانونی به خطر انداخته است، خدشه‌ای که بر پیکره زیارت افتاد ناشی از یک بی‌برنامگی بود، آلارم خطری که نتوانست مسوولان را برای مصونیت‌بخشی و علاج‌گزینی این ثروت سبز ملی بیدار کند اما برای شکارچیان طبیعت نقطه قوتی بود تا بر بیت‌المال بتازند و آن را بتارانند.

 

برای اینکه عمق فاجعه در زیارت برای مخاطبان خبرگزاری فارس به راحتی لمس شود، از جنبه‌های مختلف به این موضوع پرداختیم؛ پای صحبت‌های برخی مسوولان متولی در استان نشستیم تا از یک جنبه به این مهم نپردازیم.

* توقف طرح‌های گردشگری در «زیارت» با مخالفت صریح محیط زیست گلستان

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز و آسمان‌خراش در منطقه «زیارت» گرگان گفت: آنچه در «زیارت» اتفاق افتاده یک شبه نبوده است، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آن منطقه از سال ۱۳۸۰ شروع شد، مانند «زیارت» چند نقطه دیگر هم در کشور وجود دارد اما همه اینها تحت عناوین «شهرک گردشگری یا منطقه نمونه گردشگری» به نوعی ساماندهی شدند.

خسروی با اشاره به ارائه چندین طرح مختلف برای ساماندهی ساخت‌وساز در روستای «زیارت» تصریح کرد: در سال ۱۳۸۴ طرح گردشگری در قالب «بافت شهر» برای «زیارت» ارائه شد، سال 1387 طرح گردشگری محور «زیارت - ناهارخوران» را داشتیم، سال 1388 متولی اجرای این طرح میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، طرح گردشگری محور «النگدره - زیارت تا آبشار» را نیز داشتیم، به هر حال باید بپذیریم که این طرح‌ها در جامعه انعکاس داشته اما هیچ کدام از طرح‌ها در استان اجرا نشد.

وی افزود: از سال 1384 الی 1387 همه این طرح‌ها با مخالفت صریح محیط زیست استان مبنی بر اینکه اینجا منطقه حفاظت شده جهان‌نماست و هیچ طرحی قابل اجرا نیست، روبرو شد.

* مسوولان محیط زیست پاسخ دهند چه اقدامی در جلوگیری از بنای غیرمجاز انجام دادند

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: اگر «زیارت» منطقه حفاظت شده بوده جای این سوال از مسوولان محیط زیست استان وجود دارد که چه اقدامی برای جلوگیری از ساخت و سازها انجام دادید؟ آنها فقط از اجرای طرح جلوگیری کردند، اگر این طرح‌ها به موقع انجام می‌گرفت وضعیت فعلی زیارت بهتر از این بود.

خسروی با تاکید بر اینکه طبق قانون امور اراضی جهاد کشاورزی مسئول اراضی زراعی و باغی است و تشخیص این موارد بر عهده این سازمان است، گفت: ادارات موظف هستند که نظر جهاد کشاورزی را رعایت کنند، نظر جهاد کشاورزی برای مراجع رسمی دادگستری به منزله نظر کارشناس رسمی دادگستری است.

وی ادامه داد: لکه‌هایی در «زیارت» وجود دارد که شیب بالای 50 درجه دارند، زمین سنگی است و اصلاً قابلیت طرح دعوای ما را ندارد و بعضا به لحاظ طرح دعوی از سوی جهاد کشاورزی، این شکایات به دلیل اینکه برابر قانون نبوده؛ مرجع قضایی نیز به درستی افراد را تبرئه کرده است.

* ساخت و ساز در زمین‌های بالای 50 درجه شیب در حوزه عملکرد جهاد کشاورزی نیست

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در کنار ساختمان‌های با سبک مذکور؛ مجوز 10 ساختمان دیگر نیز صادر می‌شود، ابراز کرد: براساس قانون؛ اراضی که زراعی و باغی باشد باید طرح دعوی کنیم.

وی ادامه داد: حالا یک زمینی که بالای 50 درجه شیب دارد و اصلاً نمی‌شود در آن نقطه ایستاد، در زمان قدیم هم به طور سنتی کشت در آنجا صورت می‌گرفته؛ یا گاوجفت بوده و اصلا تراکتور نمی‌توانست وارد آن اراضی شود این زمین اصلاً در حوزه عملکرد جهاد کشاورزی نیست، ما هم اگر شکایت کنیم، فرد یا افراد تبرئه می‌شوند.

خسروی با بیان اینکه تعداد زیادی احکام تبرئه وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر این؛ ما رای 759 با عنوان «وحدت رویه» را داریم، جرم تغییر کاربری درجه هفت تعریضی است و مشمول مرور زمان می‌شود.

وی با تصریح اینکه همه این ساخت‌وسازها پنج الی 10 سال پیش ساخته شدند، گفت: اکنون اگر ما شکایت کنیم بر اساس قانون باید تبرئه شوند و ‌نمی‌توان کاری کرد.

* شهرداری در جلوگیری از ساخت و سازهای حریم «زیارت» دخالت کند

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: ما نگاه‌مان در مورد «زیارت» با توجه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که قانونی و لازم الاجراست، از «سرخ چشمه» تا ورودی روستای «زیارت»؛ ساختمان‌هایی که بالای 9 متر نباشند «البته به یکسری آیتم‌ها هم ایراد گرفته شد که باید برطرف شود و قابلیت اجرایی پیدا کند» باید محدوده تعیین تکلیف شود.

خسروی بیان کرد: ما همه تلاش‌مان این است که بعد از روستا به طرف آبشار اتفاقی که این طرف روستا افتاده در آن طرف نیفتد، آن طرف روستا محدوده‌ای به مساحت حدود 200 الی 300 متر در دو طرف جاده تا مسیر آبشار جزو حریم شهر گرگان است که این هم مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.

 وی با تاکید بر اینکه حفظ حریم یکی از مسائلی است که شهرداری باید در بحث جلوگیری از ساخت و سازها در آن دخالت کند، گفت: آنجا دیگر واقعا در محدوده اختیارات جهاد کشاورزی نیست.

* تخریب بیش از 15 ساخت‌وساز غیرمجاز توسط جهاد کشاورزی در «زیارت»

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه بیشترین اقدامات در زمینه جلوگیری از بنای غیرمجاز را جهاد انجام داده است، افزود: هر جا که تشخیص دهیم ساخت و ساز در اراضی زراعی اتفاق افتاده طرح دعوی می‌کنیم، در زمینه اراده برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در مدت چهار ماهه امسال بیشترین تخریب را در اجرای تبصره دو ماده 10 و احکام قضایی داشتیم.

خسروی از تخریب بیش از 15 ساختمان در اجرای احکام مطروحه فوق خبر داد و گفت: بالای 50 مورد در اجرای تبصره ۲ ماده 10 با کمک مراجع قضایی و نیروی انتظامی در بدو امر جلوگیری شده است، جا دارد که از شهردار گرگان نیز تشکر کنم که ادوات برای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اختیار ما گذاشت.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در زمینه تخریب ساخت و ساز غیرمجاز با ما همکاری نمی‌کند، ابراز کرد: این اتفاق نه فقط در مورد «زیارت»؛ بلکه در هیچ جای دیگری این همکاری وجود ندارد، این عدم همکاری برای این است که برای بخش خصوصی تبعات وجود دارد؛ معمولا باید از ادوات تخریب دستگاه‌های دولتی استفاده کنیم که متاسفانه دستگاه دولتی غیر از شهرداری با ما همکاری نمی‌کنند.

* نیروی انتظامی در تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز نیاز به دستور قضایی و دادستان دارد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به دیگر مشکلات برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: در تبصره 2 ماده 10 آمده که در بدو امر اگر ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق می‌افتد با نیروی انتظامی می‌توان هماهنگ کرد تا نسبت به تخریب اقدام شود، این تبصره به واسطه تاکید رئیس کل دادگستری تصریح شده است که نیاز به رای ندارد ولی نیروی انتظامی دستور قضایی و دستور دادستان را می‌خواهد تا اجرای حکم کند تا آنها با ما همکاری لازم راداشته باشند.

خسروی ادامه داد: اعتقاد داریم در حوزه زیارت اگر همین طرح‌هایی که تهیه شده؛ برای آن هزینه شده، مشاور و کار مطالعاتی برای آن تامین و صورت گرفته اگر اجرا می‌شد قطعا بسیاری از این ساخت و سازهای غیرمجاز را نداشتیم یا ساماندهی شده بود، حداقل مرز بین اراضی ملی و مستثنیات افراد مشخص می‌شد که ساخت و سازهای غیرمجاز وارد انفال نشود.

* دستگاه‌های اجرایی متولی در «زیارت» برای مردم برنامه‌ای نداشتند

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی معماری و  شهرسازی در سال 1395 به استان‌ها ابلاغ ولی اجرا نشده است، گفت: نتوانستیم حتی بخشی از این اتفاقات را ساماندهی کنیم.

خسروی با انتقاد از ارائه طرح و برنامه از سوی مسوولان برای ساماندهی زیارت بیان کرد: در منطقه زیارت دستگاه‌های اجرایی متولی برای مردم برنامه‌ای نداشتند، بنابراین یک عده رفتند و برای خودشان برنامه تعریف کردند.

وی با اشاره چندباره نسبت به بی‌برنامگی دستگاه‌های اجرایی در منطقه زیارت تصریح کرد: یک عده در این شرایط به دنبال سوءاستفاده هستند تا به مقاصد خود برسند، عامه مردم که متخلف نیستند، آنها تابع قانون هستند.

* «زیارت» در گیر و دار موازی‌کاری ادارات متولی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تغییر کاربری غیرمجاز در محدوده زیارت نداریم، در پاسخ به این سوال که آیا ریشه‌کنی ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق خوش آب و هوای استان قابل تحقق است، گفت: قطعاً؛ ما در استان تغییر کاربری غیرمجاز را کنترل کردیم، حتی در سال 1397 نسبت به 1396 بالای 20 درصد کاهش تغییر کاربری‌های غیرمجاز را در سطح استان داشتیم.

خسروی؛ موازی‌کاری را هدر دادن نیرو و امکانات دانست و ابراز کرد: در استان یک یگان حفاظت منابع طبیعی، یک یگان حفاظت محیط زیست وجود دارد، برای جهاد کشاورزی نیز پیشنهاد یگان حفاظت را اخیراً ابلاغ کردند، یعنی سه دستگاه و سه یگان حفاظت در استان وجود دارد.

وی در خصوص مقصران ساخت و سازهای غیرمجاز در «زیارت» گفت: دستگاه‌های متولی هر کدام مسئولیت‌شان را به گردن دستگاه دیگری انداختند، با وجود مشکلاتی نظیر عدم شناسایی، عدم همکاری، عدم امکانات و نیروی انسانی ولی ما از فعالیت در این زمینه از کار ننشستیم.

خسروی عنوان کرد: سایر دستگاه‌های متولی باید گزارش عملکرد بدهند و بگویند که در راستای جلوگیری از ساخت و ساز چه کردند؛ اداره راه و شهرسازی در خصوص «حریم جاده»، اداره آب در خصوص «حریم رودخانه»، منابع طبیعی در خصوص «حفظ کاربری»، محیط زیست در راستای «منطقه حفاظت شده جهان‌نما» عملکردشان را برای مردم اعلام کنند.

* برای ساخت و ساز غیرمجاز «زیارت» باید ساختار تعریف کرد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: زیارت از قدیم الایام دارای پهنه‌های کوچک بوده اما از دهه 40 که زمین‌ها واگذار شده تا الان؛ زمین‌های ورثه‌ای تقسیم شدند و شاید قابلیت کشاورزی خود را از دست دادند، آنجا که تشخیص دادیم قابلیت زراعی دارد خودمان طرح دعوی کردیم.

خسروی تاکید کرد: لازم است همه دستگاه‌ها وظایف خود را نه در زمان بروز بحران بلکه به موقع انجام دهند، تا شاهد اتفاقات ناگوار و ناخوشایند نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای ساخت و ساز غیرمجاز باید ساختار تعریف شود، تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز یک پدیده اجتماعی است باید بپذیریم که برخورد با یک پدیده اجتماعی باید در قالب ساختار باشد، با بگیر و ببند و اقدامات این چنینی نمی‌شود جلوی آن را گرفت، چراکه دنیا هم به این نتیجه رسیده است اما بعد از ۱۸ سال به این نتیجه رسیدیم که در منطقه زیارت بیاییم گیت بگذاریم که مصالح از آنجا بالا نبرند.

* از دهه 80 تا سال 1393 همه دستگاه‌های در مورد روستای «زیارت» کوتاهی کردند

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: در دنیا بدون داشتن مجوز؛ حتی یک گرم مصالح فروخته نمی‌شود تا عده‌ای بخواهند ساخت و ساز غیرمجاز انجام دهند اما در این مناطق بستر برای ساخت و ساز فراهم است، در حوزه شهرستان گرگان بالای 100 هزار هکتار زمین است اما تمرکزمان را فقط به «زیارت» معطوف کردیم.

خسروی با تاکید بر اینکه زیارت در قالب یک طرح گردشگری قابل ساماندهی بود، اظهار کرد: ما نه تنها از این فرصت استفاده نکردیم بلکه آن را تبدیل به بحران برای استان و حتی نظام کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه بیشترین وظیفه‌مندی را بر عهده داشت اما تعلل کرد، گفت: در یک برهه همه کوتاهی کردند، از دهه 80 تا سال 1393 همه کوتاهی کردند، حتی جهادکشاورزی در آن برهه اقدامی در این باره نداشت، در دهه 80 متولی‌گری منطقه زیارت را استانداری به عهده گرفت که آنجا گیت گذاشت اتفاقاً همان سال‌ها بیشترین تخلفات صورت گرفت و بیشترین ساخت و ساز غیرمجاز انجام شد.

خسروی با بیان اینکه همه اقدامات جهاد کشاورزی در برخورد با این پدیده از سال‌های 1392 و 1393 به بعد است، اظهار کرد: در این مدت جهاد کشاورزی بالای 400 شکایت کرد، اما انتظار این است سایر دستگاه‌های متولی در حوزه «زیارت» از سال 1393 به بعد عملکردشان را ارائه کنند، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای باید به افکار عمومی پاسخ بدهند.

* همه در برابر ساخت و ساز غیرمجاز احساس مسئولیت کنند

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه عملکردمان کاملاً معلوم و شفاف است، تصریح کرد: تصمیمات کلان که در سطح استان از جمله مطالعات محور ناهارخوران به «زیارت» در رابطه با طرح گردشگری توسط گروه مشاورین «بافت شهر» با مسؤول دفتر فنی استانداری تایید و مورد تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه در سال 1384 صورت گرفت همچنین تهیه مطالعات امکان سنجی نمونه گردشگری آبشار «زیارت» در سال 1387 و طرح جامع گردشگری محور ناهارخوران به «زیارت» تا آبشار در سال 1388 با مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی بود و اعلام آن به عنوان منطقه گردشگری همچنین الحاق و محدوده ناهارخوران تا آبشار به حریم شهر شد؛ خودش باعث رغبت ساخت و سازها شده است.

خسروی گفت: اکنون محدوده‌ای که بعد از روستای «زیارت» تا آبشار یک پهنه 300 متر در دو طرف جاده تا مسیر آبشار است در حریم شهر گرگان قرار دارد؛ سوال اینجاست که این مصوبه بر چه اساسی انجام شده که این محدوده وارد حریم شهر شود حتی هیچگونه خدماتی هم آنجا ارائه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان برای «زیارت» باید برنامه تعریف کنند، افزود: ساخت و ساز غیرمجاز جرم است پیامدهای بسیار بدی برای جامعه دارد، حاشیه‌نشینی خودش هزاران بزهکاری را در پی دارد؛ همه در برابر ساخت و ساز غیرمجاز باید احساس مسئولیت کنند.

* طرح‌های دولتی علاوه بر «پیوست محیط زیست» نیازمند «پیوست حفظ زمین»

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه طرح‌های دولتی پیوست محیط زیست دارد باید پیوست حفظ زمین را هم داشته باشد، گفت: اگر مردم آثار حفظ کاربری را در طرح‌های دولتی ببینند آن وقت خودشان هم رعایت می‌کنند.

خسروی بیان کرد: وقتی در زمین‌های کشاورزی درجه یک، جاده ایجاد و اصول فنی هم رعایت نمی‌شود چطور می‌توان از مردم انتظار داشت در ساخت و سازها رعایت قوانین و مقررات را داشته باشند.

اهمیت منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست؛ موج منفی این اتفاقات تا بدان جا در سطوح ملی و فراملی رسانه‌ای شده که محمد حمیدی فرماندار گرگان انتظار داشت در کنار نقاط ضعف مسؤولان در زیارت به آینده‌نگری و نقاط پرامید آن هم بپردازیم، از توسعه کشت گیاهان دارویی تا تقویت اشتغال و بازگشت مردمی بومی به منطقه؛ در این ارتباط خبرنگار فارس از دریچه نگاه فرماندار گرگان به ابعاد و زوایای دیگر زیارت پرداخت که در پی می‌آید.

 * متولی روستای «زیارت» مشخص نیست

فرماندار گرگان در خصوص نابسامانی بنای غیرمجاز در روستای «زیارت» گفت: ساخت و سازهایی که به صورت قارچ‌گونه در آن منطقه زیاد شده چند عامل دارد، نخست آنکه متولی «زیارت» مشخص نیست، از یک طرف منطقه حفاظت شده است و محیط زیست متولی آنجاست، از یک طرف جنگل است و منابع طبیعی مسوولیت حفاظت از آنجا را بر عهده دارد از سوی دیگر امور اراضی جهاد کشاورزی خود را متولی آنجا می‌داند.

محمد حمیدی تصریح کرد: چند متولی بودن در منطقه زیارت فضا را برای کسانی که می‌خواهند تخلف کنند باز گذاشته است، وقتی دستگاه‌های متولی به اجماع نرسند فضا برای تخلفات ساختمانی باز می‌شود، نکته بعدی اینکه «زیارت» منطقه‌ای خوش آب و هواست جاذبه‌های زیادی دارد، این جاذبه در کنار آن عدم هماهنگی قبلی باعث شده که عملاً ساخت و ساز در منطقه «زیارت»  به خصوص در چند سال اخیر به صورت غیرمجاز زیاد شود.

وی افزود: به عنوان فرماندار سیاست نخست را در کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز پیش خواهم گرفت و در گام بعدی برخورد با این تخلفات است، برای اینکه در کنترل تخلفات موفق عمل کنیم باید متولیان منطقه زیارت مشخص شوند، اگر چنین اتفاقی بیفتد قوانین و مقررات در حیطه ساخت و ساز؛ سه دستگاه را به عنوان متولی ساخت و ساز قرار می‌دهد؛ در یک محدوده و حریم شهر باید شهرداری‌ها نظارت داشته باشند، در محدوده روستا مسوولیت بر عهده دهیاری‌هاست و خارج از اینها سازمان همیاری و یا هر متولی که استانداری مشخص کند.

* لزوم بازنگری در طرح هادی روستایی «زیارت»

فرماندار گرگان ادامه داد: این سه متولی باید در زیارت مشخص شود، که کدام یک از آنها می‌خواهند خدمات بدهند، اتفاقی که در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز در زیارت افتاد، خارج از محدوده روستایی زیارت است و بین آن دستگاه‌ها نیز اختلاف وجود دارد بنابراین باید تعیین تکلیف شود تا ما بتوانیم جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم.

حمیدی بر لزوم اجرای طرح هادی روستای «زیارت» با یک بازنگری جدید که شمولیت کامل داشته باشد تاکید کرد و گفت: ساخت و سازهایی که مهندسی هستند و قابل مدیریت دارند باید آنها را مدیریت کنیم تا در محدوده روستا قرار بگیرند که البته همه ساخت‌وسازها را شامل نمی‌شود.

وی بیان کرد: بخش زیادی از ساخت و سازهایی که اتفاق افتاده نرسیده به منطقه زیارت است که به یک شهر تبدیل شده و اصل مشکل ما اینجاست که آن منطقه داخل محدوده شهر نیست، داخل محدوده روستا هم نیست که شهرداری بتواند جلوگیری کند، این را یا باید بیاوریم داخل حریم شهر که شهرداری آن را در ماده ۱۰۰ قرار دهد یا در محدوده روستا که در ماده ۹۹ قرار بگیرد، آن‌هایی که قابل جریمه است جریمه کنیم و آنهایی که باید تخریب شود تعیین تکلیف کنیم.

* کشت زعفران در «زیارت» با کیفیت عالی جواب داد

فرماندار گرگان با تاکید بر افزایش ماندگاری مردم روستای زیارت در آن منطقه با ایجاد اشتغالزایی گفت: حتی کسانی که از منطقه زیارت رفتند باید بستر برگشت آنها را با رونق اقتصادی، کشت و توسعه گیاهان دارویی ایجاد کنیم، با توجه به اینکه اراضی زیارت مستعد کشت است امسال ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید 7.5 تن پیاز زعفران گذاشتیم و رایگان در اختیار کسانی که در زیارت زمین دارند قرار می‌دهیم تا زعفران بکارند.

حمیدی با بیان اینکه سال گذشته یک نفر به صورت آزمایشی در زیارت ۳۰۰ متر زعفران کاشت و ۶ میلیون تومان برداشت کرد، افزود: کشت زعفران در زیارت با کیفیت عالی جواب داده است. ترویج توسعه کشت این محصول در زیارت از اولویت‌هایی است که پیگیر آن هستیم تا مردم اراضی کشاورزی در این منطقه را برای ساختمان سازی نفروشند.

وی ادامه داد: توسعه کشت زعفران، گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و گل گاوزبان از جمله برنامه‌های توسعه اشتغال در منطقه زیارت است، امسال ۸ هزار نهال گل گاوزبان از طریق جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان زیارت قرار خواهد گرفت، بستر چندین هکتار زمین کشاورزی در زیارت فراهم شده و لازم است مردم با همکاری دهیاری آموزش‌های لازم را فرا بگیرند و به جای ساختمان‌های زمخت در زیارت به سمت توسعه اشتغال، گیاهان دارویی و توسعه گردشگری حرکت کنیم.

* تقویت اشتغالزایی در «زیارت» از رویکردهای اقتصاد مقاومتی

حمیدی؛ تقویت اشتغالزایی را یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی دانست و این مهم را از نیازهای اصلی جامعه برشمرد و بر لزوم همکاری همه جانبه در این زمینه تاکید کرد.

این روزها چهره منابع طبیعی در سایه تغییر کاربری رنگ باخته؛ طبیعت در مواجهه با این حجم از دست‌درازی کمر خم کرده و حالا نوبت آن است قانون در برابر متخلفان کوتاه نیاید.

انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول