اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فرماندهان، دفاع مقدس را به‌درستی به نسل بعد منتقل کنند

استاندار خراسان رضوی گفت: ضرورت دارد کسانی که نقش بی‌بدیلی در جنگ داشتند و فرماندهان عالی و تعیین‌کننده در دوران دفاع مقدس بودند، دفاع مقدس را به‌درستی به نسل بعد منتقل کنند.

فرماندهان، دفاع مقدس را به‌درستی به نسل بعد منتقل کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد علیرضا رزم حسینی امروز در نشست شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در دفتر استاندار برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت‌های مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: مراسم تجلیلی که هر سال به‌مناسبت دفاع مقدس برگزار می‌شود، تجلیل از جنگ نیست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاریخ نشان داده که هیچ وقت جمهوری اسلامی ایران جنگ‌طلب نبوده است، اظهار کرد: ما با یک جنگ تحمیلی مواجه شدیم و باید نسل جوان و نسل نو بدانند و گفته شود تا در مواجهه با اطلاعات غلطی که در شبکه‌های مجازی وجود دارد، به بیراهه نرود.

وی علت گرامیداشت هفته دفاع مقدس را تجلیل از مردمی که بنا به تکلیف و برای خدا با دست خالی و جانانه و به فرمان رهبری امام خمینی(ره) به مقابله با دشمن برخاستند، دانست و بیان کرد: در هفته دفاع مقدس یاد می‌کنیم از فداکارانی که بدون ادعا و با شجاعت و فداکاری پا به میدان‌ جهاد گذاشتند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه این ایام عده‌ای با شبهه‌افکنی می‌خواهند جنگ تحمیلی را خلاف واقع نشان دهند، عنوان کرد: ضرورت دارد کسانی که نقش بی‌بدیلی در جنگ داشتند و فرماندهان عالی و تعیین‌کننده در دوران دفاع مقدس بودند، دفاع مقدس را به‌درستی به نسل بعد منتقل کنند.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: لازم و ضروری است که مصادیق را به نسل جوان منتقل کنند و به آن‌ها بگویند که اگر ما پافشاری و ما مقاومت نمی‌کردیم اتفاقی برای کشور می‌افتاد.

وی عنوان کرد: شهدا امروز نیاز ندارند که ما از آن‌ها تجلیل کنیم، بلکه نسل امروز، مردم و ما نیاز داریم بدانیم که اسطوره‌هایی بوده‌اند.

رزم حسینی افزود: شاید اینکه کسانی با دست خالی و با کمترین هزینه، پایمردی کردند و جان بر کف در مقابل دشمن ایستادند، برای نسل امروز افسانه و خیال به‌نظر برسد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه خرمشهر با تجهیزات ناچیز و کمترین هزینه آزاد شد، اظهار کرد: بسیاری از فتوحاتی که ما در هشت سال دفاع مقدس با کمترین هزینه و تلفات انجام شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که امروز کشور ما با آن دست به گریبان است، دشمن با تحریم‌هایش می‌خواهد مردم را از این حکومت جدا کند، بیشتر از گذشته نیازمند گفتن اتفاقاتی که در هشت سال دفاع مقدس افتاده است، هستیم.

رزم حسینی ادامه داد: باید ارزش‌های انسجام و وحدت را ترویج کنیم، اختلاف‌ها را دور بریزیم و همبستگی ملی، فداکاری و فرهنگ مقاومت را با تدبیر و درایت را تبلیغ کنیم. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه اگر ما استقامت کنیم همه مردم پای کار می‌آیند، افزود: متأسفانه نتوانستیم نهضت فرهنگی، بسیج مردمی و مقاومت مردم در مقابل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی را در جامعه تبیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در هشت سال دفاع مقدس مردم از نان خود می‌گذشتند تا به جبهه‌ها کمک کنند، ادامه داد: اگر این فرهنگ را در جامعه تبیین می‌کردیم امروز مردم خودشان داوطلبانه به کمک دولت می‌آمدند و با قدرتی که در منطقه داشتیم، می‌توانستیم به‌راحتی از این تحریم‌ها عبور کنیم.

ایجاد نمایندگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تمام شهرهای استان

در ادامه این برنامه مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه، همچنان جاری است، گفت: بیش از ۱۷ هزار و ۵۶۴ شهید بانام و بی‌نام(شهید گمنام)، ۴۹ هزار و ۱۲۷ جانباز، ۳ هزار و ۳۹۵ آزاده و بیش از ۳۰۰ رزمنده بسیجی در استان داریم، همچنین بیش از یک هزار و ۴۰۰ نقطه شهید با نام و ۹۸ نقطه شهدای گمنام در خراسان رضوی تدفین شده‌اند.

سردار حسینعلی یوسف علیزاده اظهار کرد: دستورالعمل گرامیداشت هفته دفاع مقدس تیرماه به استان ارسال شد و از طریق شبکه دولتی به همه دستگاه‌ها اعلام شد، بعد از اعلام بیش از ۵۰۰ برنامه از سوی دستگاه‌ها برای ما ارسال شد که از این میان ۷۸ عنوان پرتکرارترین دستگاه‌ها را پیشنهاد دادیم.

وی با بیان اینکه در ۱۰ هزار نقطه استان برنامه هفته بزرگداشت دفاع مقدس برگزار می‌شود، ادامه داد: دبیرخانه دفاع مقدس در طول سال فعال بوده است و خوشبختانه همه دستگاه‌ها همکاری کردند.

 مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی عنوان کرد: در این هفته چند برنامه شاخص نیز برگزار می‌شود، از جمله رژه نیروهای مسلح که در ۳۱ شهریور ماه به مسئولیت سپاه برگزار می‌شود و سایر نیروهای نظامی اعم از نیروهای ارتش و ناجا در این برنامه شرکت می‌کنند.

یوسف علیزاده افزود: غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا نیز با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود که فردا نیز قرار است، هماهنگی‌های اجرایی برای این مراسم انجام شود.

وی با بیان اینکه برای هفته دفاع مقدس چند خواسته از استاندار داریم، گفت: کمیته نظارت بر کیفیت کار با محوریت یکی از مدیران استاندار تشکیل شود تا بر حسن انجام کار نظارت شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان کرد: در هفته دفاع مقدس مدیران، مسؤولان و کسانی که در سال دفاع مقدس نقش داشتند در مجامع حضور پیدا کنند و بخش‌های مختلفی را که امروز نیاز دارند تا برایشان این رویداد بزرگ بازخوانی شود را بازخوانی کنند.

یوسف علیزاده افزود: همچنین گزارش اقداماتی که در هفته دفاع مقدس صورت گرفته است را تا ۱۵ مهرماه به دبیرخانه بزرگداشت هفته دفاع مقدس ارائه دهند تا منعکس شود.

وی عنوان کرد: امسال همزمان با هفته دفاع مقدس کنگره ۱۸ هزار شهید استان خراسان تا ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به برگزاری نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس در هر شهر استان گفت: با توجه به اینکه مشهد پیشکسوتان زیادی دارد، هر سازمان بین ۱۰ هزار پیشکسوت در دفاع مقدس داشته است و نتوانستیم یک برنامه منسجم برگزار کنیم، پیشنهاد من این است که یک برنامه مستقل برای پیشکسوتانشان برگزار کنند.

یوسف علیزاده از تشکیل نمایندگی بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر استان خبر داد و افزود: پیشکسوتان و داوطلبان باتجربه پای این کار آمدند و ما به‌صورت مردم نهاد در سراسر استان دارای تشکیلات شبکه‌ای شدیم.

وی ادامه داد: در رابطه با دانشنامه دفاع مقدس نیز پیرو جلسه گذشته، با تدبیری که صورت گرفته تدوین دانشنامه دفاع مقدس با جدیت آغاز شده است و کادرسازی برای این دانشنامه نیز صورت گرفته تا به‌خوبی این دانشنامه تکمیل شود.

بازسازی عملیات مرصاد در نیشابور

مسؤول حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) نیز در این جلسه گفت: در سال جاری در برنامه رژه یک جابجایی مکانی داریم و با مسئولیت سپاه در بلوار نماز برگزار می‌شود. 

علی مددی ادامه داد: مقدمات برنامه بازسازی عملیات مرصاد در نیشابور انجام شده و در هفته دفاع مقدس این بازسازی ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای هفته دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده، نمایش فرهنگی رزمی است که در مجتمع آیه‌ها برگزار می‌شود.

مسؤول حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه امام رضا(ع) اظهار کرد: برنامه‌ای با عنوان «خراسان در جنگ» را برنامه‌ریزی کردیم که در آن به آغاز جنگ، نبردها، عملیات‌ها و هر آنچه که مرتبط به هشت سال دفاع مقدس و استان ماست، برگزار می‌شود.

غبارروبی یک هزار و ۴۶۰ گلزار شهدا در هفته دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز در ادامه در رابطه با برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: به‌مناسبت هفته دفاع مقدس دیدار با دو هزار و ۷۰۰ خانواده شهید در استان برنامه‌ریزی شده است که قرار است این دیدار توسط مسؤولان مختلف انجام شود.

حجت‌الاسلام حسین معصومی اضافه کرد: در هفته دفاع مقدس یک هزار و ۴۶۰ گلزار شهدا در استان غبارروبی می‌شود، در مشهد برنامه غبارروبی گلزار بهشت رضا(ع) را سپاه امام رضا(ع)، گلزار خواجه‌ربیع را ارتش و شهدای گمنام را نیروی انتظامی اجرا می‌کنند.

وی یکی‌دیگر از برنامه‌های هفته دفاع مقدس را پیام‌آوران ایثار عنوان کرد و گفت: این برنامه در مدارس، دانشگاه‌ها و اقشار مختلف برگزار می‌شود، به‌علاوه ۲۰ نفر از همسران و مادران بالای دو شهید مصاحبه تصویرشان در هفته دفاع مقدس با همکاری صداوسیما خراسان رضوی پخش می‌شود.

گفت‌وگو با ۲۰ همسر و مادر در صداوسیمای خراسان رضوی

در ادامه جلسه قائم مقام صداوسیمای خراسان رضوی در رابطه با برنامه‌های این ایام گفت: علاوه بر برنامه‌های روتینی که با محوریت دفاع مقدس برگزار می‌شود، ویژه برنامه‌ای با عنوان دفاع ۳۵۹ از این شبکه پخش می‌شود.

علیرضا ابوترابی افزود: این برنامه که مستندی از خاطرات جنگ هشت سال دفاع مقدس است در جشنواره صداوسیما مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پخش زنده ارتباط با مناطق جنگی از دیگر برنامه‌های برنامه‌ریزی  شده برای این هفته است.

قائم مقام مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی اظهار کرد: در حال ضبط گفت‌وگو با 20 همسر و مادر شهید که دارای دو شهید یا بیشتر هستند، هستیم که در ایام هفته دفاع مقدس در این شبکه پخش می‌شود.

محمدرضا کلائی، شهردار مشهد نیز در این برنامه گفت: در این ایام فضاسازی هفته دفاع مقدس و برگزاری کارهای فرهنگی هنری را در سطح شهر داریم.

رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب در هفته دفاع مقدس

در ادامه این جلسه معاون فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جهاد، ایثار و شهادت جزوه حلقه‌های اصلی ویژگی‌های امام رضا(ع) است، گفت: برنامه‌هایی که برای دفاع مقدس آستان قدس رضوی در نظر گرفته است که با همین رویکرد برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محسن بذرگری هاشمی ادامه داد: برای هفته دفاع مقدس ۲۰ عنوان برنامه پیش‌بینی شده است، از جمله در پایگاه کتاب از دهه کرامت با نگاه توسعه پایگاه معرفتی آغاز شده است و در این هفته نیز کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد:  برگزاری نمایش‌های آیینی در حرم، حضور روایتگران دفاع مقدس در صحن‌ها به‌خصوص در صحن جامع و رواق امام خمینی(ع)، شب شعر ویژه هفته دفاع مقدس از جمله برنامه‌های این هفته در حرم مطهر رضویی است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: سرکشی به خانواده‌هایی که دو شهید تقدیم اسلام کرده‌اند، خانواده شهدای مدافع حرم و خانواده‌های جانبازان اعصاب و روان از دیگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در ایام هفته دفاع مقدس است.

بذرگری هاشمی ادامه داد: ایجاد کانون خادمیاران خانواده شهدا در بخش ایثارگران آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌ها است.

وی افزود: همچنین به‌مناسبت هفته دفاع مقدس ۴۰ عنوان کتاب کودک و بزرگسال، رونمایی از انیمیشن و یک چند رسانه‌ای انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول