اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فرهنگ اسلامی باید در دانشگاه‌ها حاکم شود

فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت حاکم شدن فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها، گفت: معنای فرهنگ‌سازی اسلامی در دانشگاه شعارنویسی مذهبی بر دیوارهای دانشگاه نیست، بلکه استاد و دانشجو باید با سبک و سیاق اسلامی آشنا باشند.

فرهنگ اسلامی باید در دانشگاه‌ها حاکم شود

حبیب‌الله فاضلیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، فرهنگ را مجموعه باورها و اعتقادات، بایدها و نبایدها، ارزش‌ها و ضدارزش‌ها دانست و گفت: سیاق رفتاری و سبک زندگی مردم، نوع معاشرت اجتماعی، آداب و سنن حاکم بر جامعه، همه تشکیل‌دهنده فرهنگ است.

وی با بیان اینکه در کشورهایی که ردی از ادیان الهی باشد، فرهنگ‌ها متأثر از ادیان است، توضیح داد: در جوامع اسلامی به واسطه‌ اینکه اسلام دینی کامل و اکمل است، دیگر دین زیرمجموعه فرهنگ نیست بلکه فرهنگ زیرمجموعه دین است.

فعال فرهنگی با بیان اینکه با وجود انقلاب و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور با تبلور فرهنگ دینی فاصله زیادی داریم، ابراز تأسف کرد: هنوز بقایای فرهنگ طاغوتی را در سطوحی از جامعه شاهد هستیم.

همچنان رگه‌هایی از تفکر طاغوتی در لایه‌هایی از جامعه دیده می‌شود

وی ادامه داد: با اینکه سال‌ها از برقراری نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد هنوز اندک مسؤولانی هستند که به سبک و سیاق طاغوت مدیریت و ریاست می‌کنند؛ این یعنی بخشی از مدیریت اجرایی هنوز با فرهنگ اسلام ناب در کشور ارتباط عملی برقرار نکرده‌اند، البته در لایه‌هایی از جامعه هم می‌توان رگه‌هایی از این تفکر را دید.

فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت حاکم شدن فرهنگ اسلامی در دانشگاه خاطرنشان کرد: معنای فرهنگ‌سازی اسلامی در دانشگاه این نیست که دیوارهای دانشگاه را شعارنویسی مذهبی کنیم، بلکه استاد و دانشجو باید با سبک و سیاق اسلامی آشنا باشند.

فاضلیان ادامه داد: استادی که سر کلاس درس صحبت‌های بی‌منبع و مأخذ به دانشجو ارائه می‌دهد و در صف اول نماز جماعت هم حضور دارد به‌عنوان استاد برجسته فرهنگ اسلامی شناخته نمی‌شود؛ این به معنی ممیزی در دانشگاه نیست، دانشگاه‌های ما باید محل طرح و تعامل همه افکار و اندیشه‌ها‌ باشد اما با تحلیل.

فرهنگ‌سازی اسلامی جزو اصول ریشه‌ای هستند، نباید فراموش شوند

وی تصریح کرد: علی‌رغم تأکیدات صریح مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف در ارتباط با نقش فرهنگ و فرهنگ‌سازی اسلامی، متاسفانه بخش عمده‌ای از مسؤولان و مدیران اجرایی کشور خود را گرفتار روزمر‌گی کرده و پرداختن به این اصول اساسی و ریشه‌ای را کنار گذاشته‌اند.

فعال فرهنگی با بیان اینکه برای نزدیک شدن به حکومت اسلامی به ویژه در حوزه فرهنگ عمومی، رفتاری و اداری خیلی عقب هستیم، افزود: چگونه می‌شود در جامعه‌ای که مردمش بر پایه اسلام انقلاب کردند و با اعتقاد عمیق قلبی به دین اسلام این انقلاب را به پیروزی رساندند هنوز در بسیاری از ابعاد فرهنگی اصول اولیه اسلام رعایت نمی‌شود.

فاضلیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امام علی(ع) در خطبه‌های نهج‌البلاغه نظم و انضباط را یکی از اصول اسلام عنوان کرده‌اند، گفت: نظم کلیدواژه و پیشران هرگونه پیشرفت و توسعه است که نظم اجتماعی، نظم سازمانی و اداری، نظم کاری، انضباط مالی، انضباط رفتاری و انضباط اخلاقی نمونه‌هایی از آن هستند.

وی با اشاره به اینکه مأخذ و الگو نزد ماست اما به آن‌ مقید نیستیم و دیگران از آن استفاده می‌کنند، بیان داشت: شاید دلیل آن همان باقی ماندن لایه‌هایی از فرهنگ طاغوت است.

فعال فرهنگی آموزه‌های فرهنگ اسلامی را با آنچه در جامعه می‌بینیم بسیار متفاوت دانست و افزود: ما همیشه در تعاملات اجتماعی برای خود حق تعیین می‌کنیم و برای دیگران وظیفه و هیچ‌گاه برای دیگران حق قائل نمی‌شویم؛ همواره به سمت موفقیت‌های فردی سوق داده شده‌ایم هیچ وقت به سمت کارهای جمعی نرفته‌ایم؛ رعایت حق دیگران و به حق خود قانع بودن را نداریم.

لزوم یک بسیج همگانی برای از بین بردن بقایای فرهنگ طاغوتی

فاضلیان با بیان اینکه یکسری منبهات فرهنگی داریم که یادگار فرهنگ طاغوت است و در جامعه ریشه دوانده، تأکید کرد: باید یک عزم عمومی و بسیج ملی برای پالایش فرهنگ صورت بگیرد و بقایای فرهنگ طاغوت از بین رود و مسؤولان باید در این زمینه پیش قدم شوند.

فاضلیان تشریح کرد: یکی از دلایلی که مقام معظم رهبری در جوان‌سازی مدیریت اجرایی کشور و حضور پررنگ جوان‌ها در همه عرصه‌ها و اینکه جوان‌ها باید به جامعه روح امید بدمند شاید این باشد که جوان‌ها خیلی راحت‌تر و بهتر می‌توانند پذیرای پالایش باشند و ما در نسل‌های بعد شاهد فرهنگ غنی اسلامی باشیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ حوزه گسترده‌ای دارد و همه چیز را در خودش جای می‌دهد، اظهار کرد: در جامعه کمتر چیزی را می‌شود پیدا کرد که در حوزه فرهنگ قرار نگیرد، حتی سیاست؛ سیاست ما باید بوی فرهنگ‌مان را داشته باشد و فرهنگ‌مان باید سیاست را ریل‌گذاری کند نه اینکه سیاست به فرهنگ سروشکل سیاسی دهد.

فعال فرهنگی ادامه داد: سیاست باید برآمده از فرهنگ دینی باشد حال اینکه افرادی بدون توجه به فرهنگ، رفتارهای سیاسی خاصی از خود نشان دهند زیبنده جامعه اسلامی نیست.

انتهای پیام/3339/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول