اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

به‌جای مقابله با تخریب‌کنندگان جنگل‌های هیرکانی با چند دامدار ساده برخورد می‌شود

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس گفت: متاسفانه قانون و یا مدیری به‌جای برخورد با تخریب‌کنندگان «جنگل‌های هیرکانی» با کشاورزان و دامدارانی که بیش از 70 سال از جنگل و مرتع برای چند راس دام خود استفاده می‌کنند، مورد شماتت، برخورد قانونی و مدیران مربوطه قرار می‌گیرند.

به‌جای مقابله با تخریب‌کنندگان جنگل‌های هیرکانی با چند دامدار ساده برخورد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، قرجه طیار عصر سه‌شنبه در جلسه رونق تولید و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در فرمانداری گنبدکاووس اظهار کرد: استان گلستان و به ویژه شمال این استان مستعد پرورش 250 گونه مختلف گیاهان دارویی است که تبدیل این گیاهان به عصاره دارویی 160 برابر ارزش افزوده برای گلستان دارد.
وی تصریح کرد: استان گلستان به ویژه گنبدکاووس ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی و معدن دارد که در حوزه دانش‌بنیان مغفول مانده است.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت معدن «صدف کوهی» در شمال گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر صدف کوهی تنها به صورت پودر تولید و صادر می‌شود در صورتی که استخراج و استحصال شورابه «ید» در این معدن می‌تواند برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

* متاسفانه سازمان صمت گلستان بدون در نظر گرفتن مشکلات زیست‌محیطی16 مجوز استخراج ید صادر کرد
طیار با بیان اینکه 16 مجوز برای فعالیت استخراج «ید» در گلستان صادر شده است، گفت: متاسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بدون در نظر گرفتن عوامل و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی اقدام به صدور 16 مجوز برای فعالیت در حوزه «ید» کرده است.
وی با بیان اینکه 99 درصد محصولات گلستان به صورت خام از استان خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 25 دلار ارزش افزوده استان از فروش محصولات به صورت خام است که اگر این محصولات در استان فرآوری شود ارزش افزوده آنها به 40 دلار افزایش پیدا می‌کند.
نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایجاد بستر فیزیکی و سخت‌افزاری در سطح کشور برای نخبگان سبب آشنایی آنها با یکدیگر و بررسی و تبادل اطلاعات و تجربیات خود برای ارائه ایده‌های دانش‌بنیانی خواهد بود که به نظر می‌رسد در این مسیر مدیران موفق، چهره‌های علمی و دانشگاهی نیز ارتباط بیشتری داشته باشند.
وی استفاده از ابراز قانونی در کنار مدیریت صحیح را از ضروریات جامعه در عصر کنونی دانست و گفت: متاسفانه آن طور که باید از ابزار قانونی به شکل صحیح استفاده نمی‌شود به طور مثال تخریب «جنگل‌های هیرکانی» توسط عده‌ای در حال انجام است اما قانون و مدیری با این اشخاص برخورد نمی‌کند ولی کشاورزان و دامدارانی که بیش از 70 سال از جنگل و مرتع برای چند راس دام خود استفاده می‌کنند مورد شماتت و برخورد قانونی و مدیران مربوطه قرار می‌گیرند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در استان گلستان اکوسیستم و زیست بوم نوآوری و فناوری مناسبی وجود ندارد و اگر این شرایط نباشد تحول و توسعه‌ای در حوزه شرکت دانش‌بنیان نخواهیم داشت.
مهدی غفاری وجود مرکز و کارخانه نوآوری را در گلستان ضروری دانست و افزود: این مرکز نوآوری می‌تواند محلی برای  فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان توانمند و دارای ایده بکر دانش‌بنیانی باشد تا ایده‌های خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند.
وی تصریح کرد: برای ایجاد زیست بوم و اکوسیستم در گلستان باید فضای فیزیکی برای استقرار جوانان، حمایت‌های مالی از ایده‌های آنها و آموزش مناسب برای ایده‌پردازی وجود داشته باشد.

* صندوق نوآوری و شکوفایی کشور بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد
رئیس پارک علم و فناوری گلستان ادامه داد: امروز سه مکان در شهرهای علی‌آبادکتول، گنبدکاووس و گرگان برای ایجاد مرکز نوآوری در نظر گرفته شد و امید داریم صندوق نوآوری و شکوفایی دانش‌بنیان نیز هر چه سریع‌تر در استان راه‌اندازی شود تا بتوانیم حمایت‌های خوبی از نخبگان داشته باشیم.
غفاری گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی کشور بیش از 3 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و با تعامل اتاق بازرگانی در شکل‌گیری این صندوق در گلستان می‌توان حمایت‌های مالی خوبی را از این صندوق جذب کنیم.
وی با اشاره به ظرفیت خوب استان گلستان در حوزه آی‌تی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت خوب استان در این حوزه و با همکاری بزرگترین شرکت «استارت آپ» کشور می‌توان این ظرفیت را فعال کرده و این میسر نیست مگر اینکه همه استان با ما همکاری کند.
رئیس پارک علم و فناوری گلستان یادآور شد: استان گلستان نسبت به استان‌های دیگر در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان عقب‌مانده است که با تشکیل اکوسیستم و تلاش مضاعف می‌توان آن را جبران کرد.

* گردشگری و کشاورزی محور توسعه گلستان است/ ایجاد صنایع بزرگ توجیه اقتصادی در کشور و استان ندارد
نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: کشاورزی و گردشگری محور توسعه گلستان است و باید حوزه گردشگری به عنوان یک ظرفیت قوی در گلستان تقویت شود.
شهرام کوسه‌غراوی افزود: با توجه به اعتبار 3 هزار میلیارد تومان صندوق نوآوری و شکوفایی کشور انتظار داریم سهم استان گلستان با توجه به محرومیت و عقب‌ماندگی آن نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر باشد.
نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با توجه به ایجاد آلودگی زیست‌محیطی توسط صنایع بزرگ و دیگر مشکلات ناشی از آن، راه‌اندازی صنایع بزرگ در راستا تولید و اشتغال توجیه اقتصادی ندارد.
اسدالله قره‌خانی افزود: برای رشد و تحول در کشور و استان باید از طرح‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم تا تولید و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: استان گلستان در همه حوزه‌ها حرفی برای گفتن دارد ولی سرانه استان نسبت به دیگر استان‌ها همواره پایین است.

انتهای پیام/83002/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول