اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پرسه پلنگ در روستاهای بشاگرد/ در صورت تلف شدن دام بیمه جبران می‌کند

حضور حیوانات نادر و در حال انقراض در بشاگرد نشان دهنده تنوع زیستی بالای این منطقه است.

پرسه پلنگ در روستاهای بشاگرد/ در صورت تلف شدن دام بیمه جبران می‌کند

خبرگزاری فارس هرمزگان؛ حسن پیروز، شهرستان بشاگرد در شرق استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و کوهستانی بودن منطقه مکان بسیار بکری برای گونه‌های جانوری است.

پوشش گیاهی رشته کوه‌های بهم پیوسته بشاگرد جانواران وحشی بسیاری را در دل خود جای داده است. جانورانی که همانند مردم منطقه، بشاگرد را خانه خود می‌دانند.

خرس سیاه آسیایی، پلنگ ایرانی، شاه روباه، قوچ و ... از جمله حیوانات نادر و در حال انقراضی هستند که در زیستگاه‌های بشاگرد به سر می‌برند.

حضور حیوانات نادر و در حال انقراض در بشاگرد نشان دهنده تنوع زیستی بالای این منطقه است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

گاها مشاهده شده است که برخی از شکارچیان آسیب‌هایی را به گونه های جانوری منطقه زده اند در صورتی که مردم بومی روستاهای بشاگرد همواره حامی محیط زیست منطقه بوده اند و دوستداران طبیعت هستند و شکار بی رویه را محکوم می‌کنند.

پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد که یکی از زیستگاه‌های آن کوه‌های بشاگرد است.

گونه بالغ این پلنگ حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر طول دارد و وزن آن بعضاً تا ۷۰ کیلوگرم و ارتفاع آن به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد که با یوزپلنگ تفاوت دارد.

اصلی ترین تهدید پیش روی بقای این حیوان جدا شدن زیستگاه ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه‌های مختلف این حیوان است، کاهش طعمه بر اثر شکار انسان‌ها، گسترش زیربنایی، مزاحمت های انسانی و از میان رفتن زیستگاه شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام عواملی است که منجر به تکه تکه شدن زیستگاه های پلنگ ایرانی شده است.

بخش عمده رژیم غذایی پلنگ ایرانی از شکار حیواناتی همچون بز کوهی، گوزن، قوچ، میش، انواع غزال، گراز و خرگوش تامین می‌شود.

بیمه پلنگ ایرانی «بیمه ما» در اواخر سال ۱۳۹۴ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد و موضوعات تحت پوشش بیمه جامع پلنگ ایرانی شامل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات دام و خسارت خود پلنگ است.

بارها شاهد خبر حمله پلنگ به دام‌ها در شهرستان بشاگرد بوده ایم که این امر موجب نگرانی مردم شده است.

همچنین در 22 تیرماه سال 96 یک دامدار در روستای دستگرد بشاگرد که به محدوده زیست پلنگ وارد شده بود مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح، و این موضوع باعث رعب و وحشت بین مردم روستانشین شد.

شب گذشته نیز شایعاتی در خصوص پرسه پلنگ در روستای شه بابک بشاگرد در فضای مجازی دست به دست شد که خبرنگار فارس این ماجرا را پیگیری کرد.

یحیی شهسواری از اهالی روستای شه بابک در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: حدود ساعت 2 بامداد بود که از خانه خود خارج شدم و به طور اتفاقی پلنگ را مشاهده کردم.

شهسواری اظهار داشت: ابتدا فکر کردم که سگ یا جانوری دیگر هستند با دقت که نگاه کردم متوجه شدم دو قلاده پلنگ در حال عبور از جلو خانه ام هستند.

وی افزود: با دیدن این صحنه سریع به داخل خانه برگشتم و اهالی روستا را خبر کردم و صبح زود جهت صحت ماجرا مسیر پلنگ‌ها را دنبال کردیم و رد پای آن‌ها را نیز مشاهده کردیم.

عضو شورای اسلامی روستای شه بابک نیز گفت: پلنگ بارها به احشام این روستا خسارت وارد کرده است.

عباس شاهویی بیان داشت: در تیرماه سال جاری نیز شاهد حمله پلنگ به یک فرد در روستا بوده ایم.

وی اظهار داشت: مسوولان مربوطه قبل از اینکه این پلنگ‌ها خسارت جانی ایجاد کنند چاره‌ای بیاندیشند.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان بشاگرد نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان گفت: خبر حضور پلنگ در روستای شه بابک پیگیری می شود و در صورت تایید اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

غلامرضا نکویی ابراز داشت: مردم به صورت خود سرانه از حمله به پلنگ خودداری کنند چراکه در صورت کشتن هر قلاده پلنگ، مبلغ یک میلیارد ریال جریمه می‌شوند.

وی افزود: حیوانات در طبیعت تنظیم‌کننده چرخه‌های حیات و زیست محیط هستند.

رئیس محیط زیست بشاگرد گفت: خشکسالی و کمبود طعمه در طبیعت دلیل حمله پلنگ به دام است.

نکویی بیان داشت: مردم به صورت سنتی دام‌های خود را در کوه‌ها رها نکنند و به محدوده قلمرو پلنگ نزدیک نشوند.

غلامرضا نکویی اظهار داشت: پلنگ ایرانی بیشتر در شب شکار می‌کند و مشاهده آن در طول روز بسیار سخت است و این حیوان از انسان می‌ترسد.

وی گفت: پلنگ ایرانی توسط شرکت «بیمه ما» بیمه است و مردم در صورت مشاهده حمله پلنگ به دام‌ها به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

رئیس محیط زیست بشاگرد افزود: با بررسی کارشناسان محیط زیست و تایید نیروی انتظامی خسارت وارد شده به دامداران پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/ 88053

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول