اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

حال ناخوش صنعت دامداری در گلستان/ دامداران گلستانی قربانی دوگانگی قیمت سبوس گندم

در حالیکه قیمت مصوب سبوس از سوی وزارت جهاد کشاورزی 840 تومان اعلام شده است اما عرضه این محصول با قیمت یک‌هزار و 250 تومان انجام می‎شود.

حال ناخوش صنعت دامداری در گلستان/ دامداران گلستانی قربانی دوگانگی قیمت سبوس گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حالیکه دامپروری یکی از ظرفیت‎های بالقوه استان برای کسب درآمد و اشتغالزایی محسوب می‎شود اما متأسفانه مشکلاتی از جمله افزایش قیمت‎ نهاده‎ها، نامناسب بودن قیمت خرید شیر و عدم حمایت از دامداران موجب شده تا اکثر دامداران گلستانی با مشکلات عدیده‎ای مواجه شوند تا جایی که اغلب آنها یا مجبور به تعطیلی واحدهای دامداری خود شدند یا آنهایی که در عرصه تولید ماندند واحدهای دامداری‎شان به صورت نیمه‌فعال و با کمترین ظرفیت  مشغول به فعالیت هستند.

در کنار تمام مشکلات دامداران، چند ماهی می‎شود سبوس گندم که جزو یکی از خوراک‎های مهم دام محسوب می‎شود با افزایش قیمت مواجه شده است در حالیکه قیمت مصوب سبوس از سوی وزارت جهاد کشاورزی 840 تومان اعلام شده است اما عرضه این محصول با قیمت یک‌هزار و 250 تومان انجام می‎شود.

*هزینه بالای نگهداری دام و تعطیلی دامداری‎ها

در همین رابطه یکی از دامداران گلستانی از جمله مشکلات مهم دامداران را خوراک دام عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: حدود سه ماهی می‎شود دامداران با اختلاف قیمت سبوس گندمی که نرخ آن از سوی دولت اعلام شده و قیمتی که کارخانجات به دامداران می‎فروشند مواجه هستند در حالیکه نرخ دولتی سبوس گندم 840 تومان اعلام شده اما کارخانجات آن را به قیمت یک هزار و 250 تومان به دامدار می‎فروشند.

علی جعفری تصریح کرد: کارخانجات پول سبوس را از دامدار گرفته‎اند اما 30 درصد سبوس را نگه داشتند و آن را تحویل نمی‎دهند در واقع عنوان می‎کنند که باید با نرخ یک هزار و 250 تومان سبوس خریداری شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات در خصوص بهبود وضعیت واحدهای دام به سختی ارائه می‎شود، ادامه داد: در حالیکه قیمت خوراک دام افزایش یافته اما قیمت شیر افزایش چشمگیری نداشته از این رو بسیاری از دامداران مجبور به تعطیلی واحدهای دامداری خود شده‎اند.

این دامدار گلستانی با گلایه از هزینه بالای درمان دام، تهیه دارو و بحث پیشگیری از بیماری‎ها گفت: به دلیل هزینه بالای درمان دام، برخی دامداران ترجیح می‎دهند اقدامی برای دام مریض نداشته باشند در واقع هزینه بالای درمان به یکی از معضلات بزرگ دامداران تبدیل شده است و تمامی این مشکلات دست به دست هم می‎دهند تا دامدار روز به روز ضعیف‎تر شود چرا که دامدار هر روز شاهد افزایش هزینه‎ فرآورده‎های دامی است بدون اینکه هیچ سود و نفعی برای او داشته باشد.

* توسعه دام‎های 2 منظوره در گلستان

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مشکلات دامداران استان و نحوه ارائه تسهیلات بانکی گفت: حدود سه سالی می‎شود تسهیلات بانکی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‎شود متقاضیان و دامدارانی که درگیر مسائل و مشکلات مالی هستند برای دریافت تسهیلات باید به سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند درخواست آنها در کارگروه تسهیلات و رفع موانع تولید به دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل و طرح موضوع خواهد شد، از طرفی دامدارانی که معوقات بانکی دارند یا می‎خواهند برای نوسازی تجهیزات در واحدهای تولیدی خود اقدام کنند بعد از پرونده‌سازی در کارگروه رفع موانع از تسهیلات برخوردار می‎شوند.

عبدالغفار تخله تصریح کرد: از سال 1397 ارز 4 هزار و 200 تومانی به تمام نهاده‎های وارداتی تخصیص یافت امسال نیز تا پایان سال ارز 4 هزار و 200 تومانی برای نهاده‎ها در نظر گرفته شده است تمامی نهاده‎های اصلی از جمله جو،ذرت و کنجاله‎ها، مکمل و داروها در قالب ارز 4 هزار و 200 تومانی تأمین می‎شود و با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار می‎گیرد دامداران برای دریافت نهاده‎ها باید به تشکل‎های خود مراجعه و از طریق تشکل‎ها نهاده‎ها در اختیار دامداران قرار می‎گیرد.

وی اضافه کرد: طی سال‎های 1390 و 1391 کشور وارد یک بحران اقتصادی شد و تعدادی از دامداری‎های ما یا راکد شدند یا به صورت نیمه‎فعال درآمدند برخی مشکلات به اختلاف قیمتی که نهاده‎ها با قیمت تمام شده داشت بر می‎گردد از این رو از سال 1391 به بعد طرحی اجرا کردیم که طی آن مشکلات دامداران استان بررسی و نتایجی که از آن حاصل شد نشان داد بخشی از مشکلات مربوط به نوع نژاد است و بخش دیگر مربوط به مدیریت واحدهای دام است.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه توسعه دام‎های دو منظوره در سطح استان برخی از مشکلات دامداران رفع خواهد شد، گفت: در توسعه دام‎های دو منظور دام شیرده و گوشتی در سطح کشور حائز رتبه اول هستیم در راستای توسعه اصلاح نژاد بیش از 40 هزار رأس دام دو منظوره داخل استان تولید کردیم.

*اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی با کارگروه گندم و آرد در خصوص تعیین قیمت سبوس

تخله با اشاره به چگونگی دریافت تسهیلات دامداران گفت: تسهیلات از محل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، صندوق توسعه ملی و ثبت نام در سامانه cita ارائه می‎شود بعد از تشکیل پرونده به سازمان جهاد کشاورزی ارسال و بعد از تأیید برای دریافت وام به بانک ارسال خواهد شد.

وی در رابطه مشکلات مربوط به قیمت سبوس گندم گفت: وزارت جهاد کشاورزی توزیع سبوس گندم را از طریق سامانه توزیع نهاده‎ها انجام می‎دهد در سامانه قیمت 840 تومان است وزرات جهاد کشاورزی نیز بر این قیمت اصرار دارد اما متأسفانه کارگروه ملی گندم و آرد در اواخر خرداد ماه سال جاری قیمت سبوس گندم را یک هزار و 250 تومان اعلام کرد این امر بلافاصله مورد اعتراض قرار گرفت و اعلام شد این قیمت‌گذاری باید در ستاد تنظیم بازار کشور بررسی شود نه کارگروه آرد و گندم.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی عدم شفافیت قیمت سبوس گندم را موضوع ملی عنوان کرد و گفت: این موضوع استانی نیست بلکه تمام استان‎های کشور درگیر آن هستند طی آخرین مکاتبات صورت گرفته در استان قرار بر آن شد تا سهمیه تیر و مرداد سبوس گندم با نرخ 840 تومان بین دامداران توزیع شود.

براساس این گزارش، در حالیکه وجود مراتع و شرایط اقلیمی مناسب برای پرورش دام، زمینه مناسبی برای توسعه صنعت دامداری در گلستان فراهم کرده است اما وجود مشکلات زیاد در این صنعت چالش های فراوانی برای دامداران ایجاد کرده است تا جایی که در سال‎های اخیر تعداد قابل توجهی از دامداران مجبور به تعطیلی واحدهای دام خود در سطح استان شدند. دامداری در کنار کشاورزی یکی از شغل‎های مهم مردم گلستان محسوب می‎شود و می‎تواند اشتغال فراوانی برای جوانان این استان ایجاد کند بنابراین لازم است حمایت‎های لازم به طور جدی از سوی مسوولان امر صورت گیرد تا در سال حمایت از رونق تولید بیش از این شاهد خاموشی واحدهای تولیدی و بیکاری روز افزون جوانان نباشیم.

انتهای پیام/83017/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول