اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

عزاداری با چاشنی کوهنوردی و زیارت شهدا+فیلم و تصاویر

هیأت نورالشهدا هر سال در اولین جمعه بعد از روز عاشورا عزاداری متفاوتی را در دل ارتفاعات کلکچال برای رسیدن به مقبره شهدا راه می‌اندازد. برای آشنایی با این دسته عزاداری، گزارش را تا آخر دنبال کنید.

عزاداری با چاشنی کوهنوردی و زیارت شهدا+فیلم و تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: از عزاداری که سخن به میان می‌آید، ذهن‌ها به سمت مکان‌هایی مانند حسینیه، مسجد یا نهایتاً دسته‌های عزاداری خیابان‌ها و معابر شهر می‌رود، اما سوژه امروز گزارش ما یک عزاداری متفاوت در مکانی متفاوت‌تر است.

از ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ که ۸ تن از شهدای گمنام عملیات کربلای ۴ در تپه‌های نورالشهدای کلکچال به خاک سپرده شدند، این مکان به محلی برای دلدادگی‌های عاشقان اهل‌بیت علیه‌السلام و مسیر شهدا تبدیل شد. از سال ۱۳۹۲ که هیأت نورالشهدا با حضور جمعی از جوانان فعالیت خودش را آغاز کرد.

برنامه هفتگی و ثابت هیأت نورالشهدا، شب‌های جمعه در حسینیه کلکچال و همچنین، صبح‌های جمعه با قرائت دعای عهد و سخنرانی همراه است و اجرای ورزش‌های باستانی بخش جدانشدنی آن است.

اما یکی دیگر از برنامه‌های ثابت این هیأت، به صورت سالانه با تشکیل یک دسته عزاداری برگزار می‌شود؛ عزاداری‌ای که دلیل توجه و تهیه گزارش ما از هیأت نورالشهدا کلکچال شده است.

 جوانان هیأت نورالشهدا هرساله در اولین جمعه پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام، دسته عزاداری خود را در ارتفاعات کلکچال برپا می‌کنند و در نهایت در مقبره شهدای گمنام در تپه نورالشهدا عزاداری خود را به اتمام می‌رسانند.

این هیأت در روز جمعه بیست و نهم شهریور ماه سال ۹۸ ششمین آیین سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) خود را برای عزاداری در تپه‌های نورالشهدا به راه انداخت. براساس قرار همیشگی آنها در روزهای جمعه، ابتدا از ساعت ۶:۳۰ صبح برنامه قرائت دعای عهد و سخنرانی برگزار شد، سپس هیأتی‌ها زمزمه زیارت عاشورا را آغاز کردند و پس از یک صبحانه ساده، کم‌کم برنامه‌ها برای حرکت دسته عزاداری آغاز شد.

هر کجا نام شهید و رنگ و بوی ایثارگران و فداکاران انقلاب اسلامی باشد، قطعاً ذکر فداکاری‌ها و خاطرات هشت سال دفاع مقدس خالی از لطف نیست. آغاز برنامه‌های دسته عزاداری هیأت نورالشهدا نیز با روایتگری دلاوری‌های رزمندگان اسلام همراه بود.

پس از آن به یک‌باره صدای دمام‌زنی‌ها به راه افتاد که همراهی آن، با انعکاس زیبای صدا در ارتفاعات، به اتمسفر کلکچال رنگ و بوی امام حسینی بخشید. به گفته عزاداران و حاضران ارتفاعات کلکچال باتمام ارتفاعات و کوه‌های تهران متفاوت است. دلیل آن نیز تدفین شهدای گمنام است، به طوری که در این ارتفاعات کمتر شاهد برخی صحنه‌های زشت و غیراسلامی هستیم. به راه افتادن صدای دمام‌ هیأت نورالشهدا بسیاری از کوهنوردان صبح‌ جمعه کلکچال را به سمت ایستگاه ۳ کشاند و آنان نیز بر خیل جمعیت عزاداران افزوده شدند.

دسته عزاداری هیأت نورالشهدا کم کم مسیر خود را آغاز کرد و در راه، در حالی که دسته آقایان جلوتر و جمعیت بانوان در پشت سر حرکت می‌کرد. دودمه زیبایی نیز از سوی عزاداران زمزمه می‌شد، آقایان فریاد می‌زدند:

«حسین سرباز ره دین بود/ عاقبت حق‌طلبی این بود/ از سر نی گفت سبط پیمبر/ الله اکبر الله اکبر» و جمع خانم‌ها نیز می‌گفت: «قسم به اشک دیده فاطمه/ ندارم از دشمن دین واهمه/ سرم فدای زاده حیدر/ الله اکبر الله اکبر»

بعد از طی مسافتی دسته عزاداری در محل‌هایی می‌ایستاد تا مجدداً صدای دمام‌زنی، اتمسفر حاکم بر کوه را متفاوت کند و فضای دلنشینی در ارتفاعات فراهم سازد؛ به طوری که حتی کوه‌پیمایان گذری نیز با ذکر الفاظی همچون «قبول باشه» و «خدا قوت» از تغییر حال و هوای کوه با حضور دسته عزاداری استقبال می‌کردند. در زمان دمام زنی‌ها نیز عزاداران حسینی ذکر «یا زینب» و «یا حیدر» در دل کوه، سر می‌دادند که شکوه و جلوه زیبایی ایجاد کرده بود.

محسن احمدی مهر، یکی از خادمان هیأت نورالشهدا در خصوص فعالیت‌های این هیأت می‌گوید: «این هیأت برخلاف آن که برخی تصور می‌کنند وابسته به معراج شهدا یا بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و یا سپاه پاسداران است، به صورت کاملاً مردمی و با نذورات از سوی مردم اداره می‌شود».

عاشقان اباعبدالله علیه‌السلام در قالب دسته عزاداری هیأت نورالشهدا در مسیر پر پیچ و خم کلکچال مشق عشق و تمرین برای پیاده روی اربعین حسینی می‌کردند. پس از عاشورا، دل هر دلداده‌ای رهسپار و روز شمار پیاده‌روی و حماسه بزرگ اربعین است. برگزاری دسته عزاداری در دل کوه، به نوعی تمرین عملی برای طی مسیر در مشایة الاربعین، برای رسیدن به حرم سیدالشهدا علیه السلام است.

در پایان این مراسم نیز عزاداران حسینی به تپه نورالشهدا و محل تدفین شهدای گمنام رسیدند. مقام معظم رهبری در بازدید از این مکان فرموده بودند که باید همچون نگینی برای شهر تهران مبدل شود و امروز تپه نور شهدا با چراغ سبزی بر فراز خود از تمام نقاط شهر تهران مشخص و معین است و مقبره شهدا نیز همچون نگینی بر فراز این کوه طراحی شده است. دسته عزاداری در این مقبره به دمام زنی و عزاداری برای شهادت سیدالشهدا علیه السلام پرداخت.

در نهایت نیز همانگونه که حرکت این دسته با یادی از رشادت‌های رزمندگان دفاع مقدس آغاز شده بود، پایان بخش آن نیز روایت‌گری از ایثارگری‌های این افراد بود تا به گفته سردار جانباز رضا نامی راوی مراسم و از همرزمان شهید همت و شهید زین‌الدین، جوانان بدانند: «راه‌حل مشکلات و معضلات این کشور پیروی از ولایت فقیه و ایثارگری و فداکاری است همانگونه که شهدا در دفاع مقدس انجام دادند و در حالی‌که ایران بعد از یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی بدون آمادگی برای نبرد نظامی توانست در نهایت در نبردی ۸ ساله به پیروزی دست یابد».

در نهایت عزاداران بر سفره اباعبدالله الحسین علیه السلام مهمان شدند.

در ادامه فیلمی از دمام‌زنی این هیأت بر سر مزار شهدای گمنام تپه نورالشهدا کلکچال را مشاهده کنید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول