اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

بناهای تاریخی و ثبتی کرمانشاه توسط ایتالیی‌ها مستند‌نگاری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری این اداره‌کل با دانشگاه «ساپینزا رم» ایتالیا در راستای مستندنگاری برخی از آثار تاریخی استان خبر داد.

بناهای تاریخی و ثبتی کرمانشاه توسط ایتالیی‌ها مستند‌نگاری می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، امید قادری امروز در جلسه با تیم مستندساز دانشگاه ساپینزا رم ایتالیا که در سرسرای جلسات طاق‌بستان برگزار شد، اظهار داشت: با پیگیری های این اداره‌کل و حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تیم مستندساز ایتالیایی از آثار تاریخی استان بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ساپینزا رم، سابقه دیرینیه‌ای در مطالعات ایران‌شناسی و تاریخ و تمدن فلات ایران را در پرونده تجربیات خود دارد، افزود: کشور ایتالیا نیز از نظر تاریخ و تمدن بشری بسیار مهم و دارای اهمیت جهانی است و این تیم مستندساز می‌تواند تجربیات ارزشمند کشور خود را در کرمانشاه عملیاتی کند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه یادآور شد: کرمانشاه با بیش از 4 هزار و 200 اثر تاریخی دومین استان کشور از نظر کثرت بناهای تاریخی است که این سرمایه گرانسنگ این استان تاریخی محسوب می‌شود.

قادری فراهم آوردن بستر مناسب برای شناخت و معرفی ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی آثار حوزه میراث فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین و معبد آناهیتا کنگاور به منظور ارتقا همکاری‌های بین‌المللی و به روزرسانی اسناد تاریخی را مهمترین هدف بازدید این گروه ایتالیایی برشمرد.

وی ادامه داد: کاخ فیروزآباد، زیج منیژه، آتشکده چهارتاقی، عمارت خسرو، سرخه دیزه، نهر شاهدار، زیج انزل، کتیبه آنوبانی نی، قلعه مریم، و قلعه یزدگرد از دیگر بناهای مورد بازدید و مستندنگاری این تیم ایتالیایی خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اظهار داشت: دانشگاه ساپینزا ایتالیا هزینه‌های سفر این تیم مستندساز را تقبل کرده و میراث فرهنگی هم تعهداتی در مقابل آن‌ها خواهد داشت.
 
قادری افزود: همواره تیم‌های داخلی مستندگار داخلی نیز در راستای معرفی ارزش‌های تاریخی کشور تلاش می‌کنند، ولی از تجربیات گرانسنگ این گروه ایتالیایی در حوزه راهکارهای علمی و عملیاتی و پلان های مرمتی نیز بهره خواهیم گرفت.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول