اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افشاگری اندیشکده روسی درباره گروه «کلاه‌سفیدها» در سوریه

یک اندیشکده روسی بعد از تحقیقاتی میدانی، اعلام کرد هدف اصلی گروه موسوم به «کلاه‌سفیدها» در سوریه، انتشار اخبار و اطلاعات دروغ علیه حکومت بود.

افشاگری اندیشکده روسی درباره گروه «کلاه‌سفیدها» در سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس «بنیاد تحقیقات و مسائل دموکراسی ماکسیم گریگوریف» می‌گوید که فعالیت‌ گروه موسوم به «کلاه سفیدها» که تحت کنترل معارضان سوری است، با هدف انتشار اطلاعات دروغ و نادرست درباره شرایط سوریه و دولت آن است. 

بنیاد تحقیق و مسائل دموکراسی، اخیراً برای تحقیق درباره فعالیت کلاه سفیدها با تعداد زیادی از ساکنان مناطق سوریه که کلاه سفیدها در آنجا فعالیت می‌کنند، مصاحبه کرده است. 

گریگوریف که در پاریس در حال ارائه اطلاعات جمع‌آوری شده بنیاد خود بود، گفت: «کلاه سفیدها که خود را سازمانی غیردولتی معرفی می‌کنند به طور سیستماتیک مقدار زیادی اطلاعات نادرست و اشتباه درباره سوریه منتشر می‌کنند. از طریق راستی‌آزمایی همه اطلاعاتی که آنها منتشر کرده‌اند، این امکان برای ما فراهم شده است که اطلاعات آنها در زمینه حملات شیمیایی در سوریه را رد کنیم، همان‌هایی که مرتب مقامات سوریه را متهم می‌کردند».

وی با اشاره به سازمان همکار آنها یعنی سازمان «جیمز مسوریر» با سرویس‌های ویژه انگلیس، فاش کرد که در میان کلاه سفیدها هیچ نیروی داوطلبی نیست و همه آنها به صورت ماهانه در ازای فعالیت‌هایشان حق العمل دریافت می‌کنند. 

ماکسیم گریگوریف در ادامه تاکید کرد که تصاویر منتشر شده روی شبکه‌های اجتماعی تایید می‌کند که کلاه سفیدها در بیشتر مواقع در کنار معارضان در فعالیتهای خشونت‌زا علیه نیروهای حکومت سوریه دست دارند. 

وی در پایان فاش کرد که کلاه سفیدها از اجساد افرادی که توسط گروه‌های تروریستی اعدام شده‌اند برای ساخت تصاویر و ویدئوهای قربانیان حملات شیمیایی ساختگی استفاده می‌کنند. بعضی از این قربانیان شامل زنان و کودکان عمدا برای همین اهداف از سوی گروههای تروریستی اعدام شده‌اند. 

اخیرا، کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه نیز گفته بود که ارتش سوریه در غوطه شرقی و خان العسل از سلاح شیمیایی استفاده نکرده بود و فیلم‌های منتشر شده، ساخت و پرداخته کلاه سفیدها بود.

هیثم ابوسعید با تأکید بر اینکه «کلاه سفیدها، نقش منفی در سوریه داشتند، حقایق و اخبار و فیلم‌ها را جعل می‌کردند»، تصریح کرد : «این مسئله را کشف کردیم و آن را به نهادهای بین‌المللی فرستادیم، ولی فورا به ما فشار آوردند تا این کار را متوقف کنیم، ولی این اتفاق رخ نداد».

کلاه سفیدها یک گروه تروریستی است که از سال 2013 در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.

کلاه سفیدها مدعى هستند که تنها مأموریت آن‌ها در سوریه امدادرسانى به شهروندان آسیب دیده است و اعضاى این گروه در قبال تمامى طرف‌هاى درگیر در سوریه موضع‌ اتخاذ کرده و مى‌کنند.

این گروه فعّال در سوریه حدود یک سال و نیم پیش یعنى زمانى که فیلم «کلاه‌سفیدها» توانست در جریان هشتاد و نهمین مراسم اهداى جوایز اسکار، این جایزه را دریافت کند، در کانون توجهات قرار گرفت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول