اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رتبه نخست ایران در حوزه تولید دارو در بین کشورهای منطقه

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر توانستیم رتبه نخست در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی را بین کشورهای منطقه کسب کنیم.

رتبه نخست  ایران در حوزه تولید دارو  در بین کشورهای منطقه

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مرتضی خیرآبادی عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه کتاب‌های علوم پزشکی و دارویی، اظهار داشت: نمایشگاه ایران فارما، نمایشگاهی تخصصی برای نمایش علم و قدرت صنایع دارویی ایران است.

وی با بیان اینکه در سال 97، 14 میلیارد دلار ارز برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافت، اظهار داشت: از این مبلغ 3.5 میلیارد دلار به حوزه دارو تخصیص داده شد. این اتفاق در حالی رخ داد که کشور عراق با یک سوم جمعیت ما برای تأمین دارو 21 میلیارد دلار ارز اختصاص داده است.

 عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: اگر این قدرت دارویی در کشور ما وجود نداشت باید چندین برابر ارز تخصیص یافته را صرف تأمین دارو برای مردم جامعه می‌کردیم.

خیرآبادی تأکید کرد: خوشبختانه با تمهیدات و استفاده از ظرفیت‌های انسانی و تکنولوژی می‌توانیم اعلام کنیم که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کشور اول منطقه هستیم. 

وی با بیان اینکه ایران در حوزه دارو بسیار قدرتمند است،‌گفت: در حال حاضر قراردادهایی برای انتقال تکنولوژی با کشورهای روسیه و ترکیه امضا شده است و اولین شرکت بایوتک توسط شرکت‌های ایرانی در کشور ترکیه تأسیس شد.

 عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: در یک دوره مواد اولیه زیادی از خارج از کشور وارد می‌شد اما در حال حاضر 85 کارخانه ایرانی مواد اولیه دارویی را تولید می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد در این صنعت اشتغالزایی خوبی صورت گرفته است و نمایشگاه ایران فارما نیز می‌تواند زمینه همکاری صنایع داروسازی با یکدیگر را فراهم کند.

خیرآبادی با بیان اینکه در حوزه بسته‌بندی محصولات تمام نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود، گفت: بسیاری از ماشین‌آلات ساخت ملزومات شرکت‌های داروسازی از قبیل شیشه در داخل کشور تولید می‌شود. 

وی ادامه داد: کمترین آمار مهاجرت در رشته‌های داروسازی است و خوشبختانه مهاجرت معکوس طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. 

 عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تصریح کرد: در حال حاضر 1.4 میلیارد دلار برای واردات داروها هزینه می‌کنیم که برای قطع این موضوع باید برنامه‌ریزی در حوزه تولید انجام دهیم. 

خیرآبادی در پایان با اشاره به استقبال کشورهای خارجی از داروهای گیاهی توضیح داد: در  نمایشگاه امسال از شرکت‌های تولیدکننده داروهای گیاهی نیز دعوت به عمل آمده تا بتوانند فرصت رقابت و معرفی محصولات خود را داشته باشند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول