اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

گفت‌وگویی با چند شهید...

امروز در جنگی نابرابر قرار داریم جنگی نرم که سخت ادامه دارد، باید به ندای رهبرلبیک بگوییم تا پیروز میدان باشیم، هر کس به اندازه توانایی‌اش وارد شود چه «پشت جبهه» چه «خط مقدم».

گفت‌وگویی با چند شهید...

خبرگزاری فارس؛ همدان ـ شروع مهرماه برای ما مصادف است با آغاز هفته «دفاع مقدس» هفته‌ای که در خود راز‌ها و حرف‌های بسیاری را پنهان کرده است، این جنگ و خاطراتش مانند درختی تنومند در جای جای ایران ریشه دوانده و هرگز با تبر نسیان از جا کنده نمی‌شود، ـ خطابمان به آنهایی است که شاید نام دفاع مقدس برایشان تکراری شده باشد ـ .

اگر سال‌ها از جنگ بگذرد هجوم زمانه نمی‌تواند حماسه ستودنی ایران را براندازد زیرا مالکش آن را از تجاوز سپاه ابرهه حفاظت می‌کند و روزی خواهد رسید که آسمان و زمین ایران گواه بر این جنگ نابرابر می‌دهند.

شاید تجسم جنگ برای نسل بعد از جنگ سیاه و کمرشکن باشد و عده‌ای هم خود را نسل سوخته بنامند، اما نباید تصور کرد جنگی در دهه 60 اتفاق افتاده و دیگر تمام! این جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی درد، سال‌هاست که شروع شده و تمامی ندارد.

خمینی کبیر فرمود «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌شناسد و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان راه اندازیم» امروز می‌بینیم که صدای پیر جماران تا مرزهای غرب هم پیش رفته و هدایت آن در نبود «سیدروح‌الله» به دست «سیدعلی» افتاده که هوشیارانه و مدبرانه انقلاب را هدایت می‌کند و به هیچ ابرقدرتی باج نمی‌دهد، او سربازانی دارد که تا آخرین قطره برای کشور، خاک و ناموس جان می‌دهند و دشمن سال‌هاست از این روایت هراس دارد.

اگر از جنگ گفتن برای عده‌ای، عذاب است، بدانند که نوک پیکان جهاد، مثلت «زر و زور و تزویر» را نشانه گرفته و استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو همین جهاد تحقق یافته و بر همین روش حضرت روح‌الله، عقبه فکری‌اش را استوار کرده بود.

جهاد و جنگ مقابل کفر، ترویج جنایت نبود، بلکه تاکید رشادت بود، آن هم در همه عرصه‌ها؛ از نفس و مال و قدرت و... نه یک درگیری ساده فیزیکی با ادوات نظامی... در این جنگ، ملت ایران دوست و دشمن خود را شناخت و در گامی فراتر، هیمنه دشمن را شکست، باز هم از اوست که فرمود: «ما در جنگ، ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم» و چنین هدفی، در سایه‌سار دفاع محقق شده است.

حال بعد از سال‌ها از پذیرش قطعنامه، در هفته‌ای که به نام دفاع مقدس است صفحات روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها پر می‌شود از مصاحبه‌ها و خاطره‌گویی از دلاورمردان آن زمان، از جانباز 70 و چند درصد تا قطع نخاعی، از پدران و مادران شهدا تا فرزندان پدرندیده‌.

و باز پیام‌هایی که آنها از دل سوخته‌شان دارند تیتر اول اخبار می‌شود، اخباری که شاید برای برخی رسانه‌ها می‌رود تا سالی دیگر؛ هرچند این تکرار خوب است تا فرصتی باشد از خواب غفلت بیدار شویم و باور کنیم جنگ ادامه دارد، روزی «سخت» بود و امروز «نرم»؛ نفوذی که تا پستوی خانه‌ها هم هجوم آورده.

در این برهه که دشمن به دنبال کمرنگ کردن فرهنگ جهاد و شهادت است و ذهن و قلب نسل کودک، نوجوان و جوان ما را هدف گرفته باید چراغ راه را از کجا جست؟ به دنبال پاسخگوی توانمندی بودم که جواب سوالاتم را بیابم، دست آخر به خود شهدا رسیدم و چه کسی بهتر از آنها؟! آنهایی که تا ابد زنده‌اند و تمام اتفاقات را به نظاره نشسته‌اند و هر چند وقت یکبار دوستانشان را به نام گمنام می‌فرستند تا ما را بیدار کنند که «ما هستیم؛ از ما یاری بجویید».

گزارشی که می خوانید حاصل گفت‌وگو با چند شهید دفاع مقدس است، چند شهید جوان‌.

انقلاب از دشمن نفوذی بیش از دشمن بیرون ضربه می‌خورد

فارس: در ابتدای کلام به موضوع جنگ امروز دنیا علیه اسلام و ایران اشاره می‌کنم  که دشمن با نسخه جدیدی به نام جنگ نرم به شکل‌ها و روش‌های مختلفی بر ما می‌تازد اولین راه برای مقابله چیست؟

شهید مهدی بشیری 24 ساله از شلمچه سریع پاسخ داد: به نظر من مردم باید نسبت به مسائل سیاسی کشور هوشیار باشند و دائم خطوط انحرافی را که در مقابل امام (ولایت فقیه) موضع‌گیری می‌کنند شناسایی کنند، این را بدانیم که هیچ وقت از بیرون آسیبی متوجه انقلاب نخواهد شد مگر اینکه دشمن نفوذی داشته باشد پس ضربات دشمن از بیرون بر جمهوری اسلامی وارد می‌شود.

در ادامه شهید عباس پورش همدانی 32 ساله از «شیخ محمد» گفت: امروزه استکبار جهانی با همه قوا به میدان مبارزه با اسلام آمده و هر روز بیشتر از پیش خود را مجهز می‌کند و تا صدای الله‌اکبر ما را خاموش نکند از پای نمی‌نشیند، پس ما باید با سرمایه‌گذاری روی جوانانمان به پا خیزیم و صدای خداوندان زر و زور و تزویر جهانی را در گلویشان خفه کنیم و فرصت یک نفس راحت را هم به آنها ندهیم.

راه ما چیزی جز پیروی از ولایت فقیه نیست

فارس: بسیار خوب! بفرمایید چگونه باید این کار را کرد؟

شهید لطیف یعقوبی 20 ساله از سومار گفت: به پیام شهدا گوش دهید که پیام خون ما همیشه این بوده که به رشته محکم ولایت فقیه و روحانیت اصیل وصل باشیم، تاکنون هر چه ضربه دیده‌ایم از خط مخالف با روحانیت بوده است بعد از مشروطیت کنار گذاشتن روحانیت باعث شد انگلیس و فرزند نامشروع آن آمریکا بر ما مسلط شود، به یاد داشته باشیم که روحانیت با رهبری امام امت بار دیگر سلطه امریکا و اجنبی را از سر ما کوتاه کرد پس به هیچ وجه دست از دامان امام و ولایت فقیه برنداریم.

شهید علی پرخو 20 ساله از پیرانشهر نیز در تأیید این حرف عنوان کرد: در این روزهای پر از فتنه که هر روز به شکلی نمایان می‌شود، راه ما چیزی جز پیروی از ولایت به حق فقیه نیست. شما روزی با سرود و شعار و زاری‌تان جسد خون‌آلود ما را به خاک سپرده‌اید، اگر چه جسم من راحت آرمیده است لیکن روحمان همچنان می‌خروشد و علیه ظلم و ستم بیداد و بیدادگر کفر و کفار و امپریالیسم جهانی می‌ایستد و در این خروش ما، شما را به یاری می‌طلبیم.

شهید علیرضا دهقانی 25 ساله از اروندرود هم به حضور مردم اشاره کرد و یادآور شد: مردم در صحنه باقی بمانند و فرمان ولی فقیه را مو به مو اطاعت کرده و به اجرا بگذارند؛ هرگز تحت تأثیر شایعات و جوسازی‌های دشمن ـ چه از بیرون مرزها و چه در درون ـ قرار نگیرند و مواظب شیطان‌های جنی و انسی باشند؛ مردم بدانند با کمک خداوند و اتحادشان تمام توطئه‌های داخلی و خارجی را در هم می‌کوبند، آماده جنگی ـ بزرگ ـ  باشند که پیام آن رفع فتنه در عالم است.

یکی از ترفند‌های دشمن در همه دوره‌ها تضعیف بسیج است

فارس: البته هستند افرادی که آن دوران را دیده و لمس کرده‌اند، ولی باز به تاکتیک دشمن بی‌تفاوت هستند، انگار نه انگار که باز جنگ ادامه دارد و حتی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، راهکار این مشکل چیست؟

شهید فتح‌الله زارعی 20 ساله از ام‌الرصاص افزود: من یک چیز که می‌خواهم بگویم راجع به بی‌تفاوتی است، این مرض بی‌درمان که هر کس در هر سمت و قدرتی است بیاید این وصیت‌نامه‌های ما را بخواند و به خودش بنگرد و ببیند که چقدر برای انقلاب کار کرده؛ یکی از ترفند‌های دشمن در همه دوره‌ها تضعیف روحیه بسیج است؛ شما مردم مبادا اجازه دهید دشمنان بسیج را تضعیف کنند زیرا ضعیف کردن بسیج ضعیف کردن سپاه است و سپاه بازوی ولایت فقیه است و آنها می‌خواهند با این تضعیف ولایت فقیه را تضعیف کنند.

شهید امیر پورش همدانی 20 ساله از سرپل ذهاب در تکمیل سخنان دوستش تصریح کرد: زمین هیچ وقت بی‌حجت نبوده اما تقریباً همیشه امام بی‌امت بوده و این مشکل بزرگ انسانیت است، پیام من به همه اقشار اعم از کشاورز و کارگر اداری و بازاری روحانی و دانشگاهی و... این است که اولا سعی کنند تقوای عبادی، اجتماعی، سیاسی و .. را حفظ کنند، ثانیاً بدانند راه خدمت به اسلام اطاعت محض از ولایت فقیه است.

جوانان  اوقات خود را بیهوده از دست ندهند

فارس: شما واقفید که تاکتیک دشمن کاملا عوض شده و با وجود شبکه‌های مجازی روح و روان پاک جوانان و حتی کودکان ما را نشانه گرفته و به دنبال این است که پایه‌های اعتقادی آنان را از کودکی ضعیف کند،‌ دشمن حتی از تحصیل‌کرده‌ها و اساتید دانشگاه  غفلت نکرده و برای آنها برنامه‌ها چیده،  برای این موضوع راه حلی دارید؟

شهید علی خوش‌بین 24 ساله از شلمچه عنوان کرد: به امر مهم و حیاتی دانشگاه باید توجه کافی داشته باشند، مسوولان بدانند که فرداهای انقلاب در گرو اهمیت دادن به این قضیه اساسی است؛ بدانید که حضور یک استاد و مسئول دانشگاه و یک نیروی مقید و در خط، دلسوز و مسلمان در صحنه دانشگاه خوشحالی و دلگرمی شهدا را فراهم خواهد ساخت، از طرفی دانشجویان بسیجی باید خوب درس بخوانند تا ثابت کنند که یک بسیجی در خط امام آنگاه که اراده نماید، می‌تواند با توکل به خدا در تمام صحنه‌ها الگو و نمونه باشد.

شهید مسعود رستمی 18 ساله از فاو در ادامه این سخنان تأکید کرد: جوانان نباید یک بعدی باشند که فقط درس بخوانند و به کارهای جمعی بسیج و انجمن‌ها و تشکلات دیگر مشغول نشوند، دانشجو باید سیاسی و به‌روز باشد و مسائل کشور و اطراف خود را واکاوی کند، از طرفی نکند خواندن چند کتاب در حوزه و چند واحد در دانشگاه حجابی شود که چراغ هدایت خدا در زمین (ولایت فقیه) را ندیده و با چشمانی نابینا در تاریکی و ضلالت با خیال خدمت به دستمایه این انقلاب خونبار خیانت کنند.

شهید عباس کیانیان 20 ساله از ماووت در تکمیل صحبت همرزمش گفت: اول اینکه بدانید اگر در جوانان همراه با خروش تندباد حرکات اجتماعی، سیاسی و نظامی نفوذ فرهنگی صورت نگیرد، درختی را رشد داده‌اید که از درون تهی و پوک است و برونی به ظاهر مقاوم و خوشرو دارد که باید منتظر یک گردباد طبیعی بود تا خود را نقش بر زمین ببیند، دوم اینکه در فراگیری علوم و معارف اسلامی و ادب و اخلاق همواره به سه نکته توجه کنید: اول، اعتدال در فراگیری و عمل، دوم امر به معروف و نهی از منکر و سوم اینکه به هر جا که رفتید و به هر مقامی که رسیدید حتماً دست چند نفر دیگر را هم بگیرید.

شهید عباس علافچی 21 ساله از شلمچه نیز یادآور شد: از ما که گذشت ولی به همه جوانان می‌گویم اوقات خود را بیهوده از دست ندهید، از رفت و آمدهایی که هیچ نفعی برای شما ندارد به شدت خودداری کنید، یکی از دسیسه‌های شیطان این است که انسان را به آنچه ندارد راضی می‌کند انسان باید سعی کند در کسب مقامات معنوی راهی برود که بن‌بست ندارد و چه راهی بهتر از بی‌نهایت.

تربیت اسلامی در مدارس و مراکز آموزشی نهادینه شود

فارس: می‌خواهم در مورد حجاب زن و غیرت مرد سوالی کنم،  به این موضوع همه واقفیم که زن ایرانی در هر دوره تاریخی خودش را ثابت کرده اما باید قبول کرد که ما در دوره‌ای غفلت کردیم و دشمن از این غفلت استفاده کرد و امروز عفت را در زنان و غیرت را در مردان نشانه گرفته دیدگاه و یا پیام شما در این زمینه چیست؟

شهید ابراهیم شیخ علیان 26 ساله از جزیره مجنون گفت: پیام من این است که مادران و خواهران با حفظ حجاب خود به جهانیان ثابت کنید شجاعت و عفت و پاک دامنی مردانمان در سایه همین عفت خودمان است که دشمن از آن وحشت دارد.

شهید محمد رضا فراهانی 26 ساله از سر پل ذهاب به نقش خانواده در تربیت کودک پرداخت و اظهار کرد: والدین خصوصاً مادران برای هوشیار کردن فرزندان خود بیشتر از باسواد کردن او اهمیت قائل شوند آنقدر که جسم کودک خویش را عزیز می‌دارند به فکر روح و روان و دین او هم باشند.

شهید مهدی شعبانیان 17 ساله از فاو ادامه داد: وظیفه امروز زنان ما این است که فرزندان خود را مانند علی اکبر(ع) تربیت کنند. جامعه الان ما، به یاران مهدی(عج) احتیاج دارد، این طور نباشد که فرزند طوری تربیت شود که نه تنها امام و رهبری را یاری نکند بلکه بخواهد به این انقلاب ضربه وارد کند، والدین باید از کودکی ذهن آنها را با نام و یاد خدا آشنا کنند تا در نوجوانی فرزندانشان خیالی آسوده داشته باشند.

شهید داوود محمودی 18 ساله از چنگوله افزود: البته نقش مربی و معلم را نباید نادیده گرفت، تربیت اسلامی باید در مدارس و مراکز آموزشی ما نهادینه شود، باید با معرفی کتاب‌های مفید و سازنده و یا برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس برای نونهالان در آینده جوانانی در خط امام پرورش داد والدین، مربی‌ها و معلمان نگذارید بچه‌ها بی‌تفاوت باشند و یا توسط گروهایی به انحراف کشیده شوند یکی از راه‌های جذب بچه‌ها به طرف کتاب و کتابخانه اخلاق و رفتار خود مربی است.

مملکت به نیروهای متخصص و متعهد نیاز دارد

فرمانده حسن ترک که تا این لحظه آرام نشسته بود و با تسبیح عقیقش ذکر می‌گفت و همه صحبت‌ها را با دقت گوش می‌داد با یک بسم‌الله وارد بحث شد و آن را تکمیل کرد و گفت: من به همه والدین یک توصیه مهم می‌کنم که در تربیت نسل خردسال و نوجوان خود بکوشید، زیرا آنها ضامن آینده اسلام هستند. این غنچه‌های نشکفته را دریابید، شما هستید که از این افراد می‌توانید بزرگان فردا را بسازید. از این زمینه‌های مناسب برای رشدی که شکل نگرفته استفاده کنیم و آنها را طبق احکام خدا شکل دهیم، پدران و مادران! در آشنایی فرزندانشان با قرآن و جلسات و برنامه‌های مذهبی بکوشند و تشویقشان کنند؛ البته دانش‌آموزان و دانشجویان متعهد و مسوول هم باید درس خود را ادامه دهند و تخصص‌های لازم را پیدا کنند که مملکت ما به نیروهای متخصص و متعهد نیاز دارد. وظیفه شما سنگین است چراکه ادامه راه شهیدان و رساندن پیام آنها به جهانیان به گردن شما است.

مساجد و پایگاه‌های بسیج را فعال کنید

فارس: و اما سوال پایانی، ایران در شرایط حساسی از لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... در جهان قرار دارد پیام آخر شما برای گذران از این پیچ‌های مهم تاریخی چیست:

شهید محمدرضا بهرامیان 25 ساله از قصر شیرین تأکید کرد: امروز تندبادی به نام جنگ نرم برخاسته که می‌خواهد جنگ را تنزل دهد و با عقل ابزاری مال‌اندیشش، مدام از صلح و دوستی و گل و بوته سخن می‌گوید که با دوستان مروت، با دشمنان مدارا و سمند تساهل را تندتر می‌راند اما این جهاد هر چند وقت یکبار پیش می‌آید که آزمایش خدا از بندگان است تا هر کسی درجه ایمانش را در ترازوی عمل نشان دهد.

فرمانده مصیب مجیدی 25 ساله از فاو مثل همیشه قاطعانه گفت: آنچه امروز بیش از بیش احساس می‌شود این است که مردم باید به هوش باشند این انقلاب و زمان پیش می‌رود، راه پر پیچ و خم می‌شود و انقلاب هر لحظه به نقطه حساستر نزدیک می‌شود و یاران انقلاب شهید. لذا شما باید در مقابل حیله دشمنان هوشیارتر باشید و همواره در خط ولایت فقیه.

آنان که حافظ انقلابند باید از خانواده‌های شهدا و محرومین حمایت کنند، اتحاد خود را حفظ کرده و مساجد و پایگاه‌های بسیج را هر چه بیشتر فعال کنند، این شهدا که همگی اینجا حضور دارند مدیون همین مساجد و هیئت‌ها هستند.

محمود رنجبران 28 ساله از شلمچه ادامه داد: وقتی امام زمانت حکم جهاد می‌دهد وظیفه توست که به ندای او لبیک بگویی حال هر کس به یک طریقی و هر کس به اندازه توانایی خودش، یکی در پشت جبهه و دیگری در خط مقدم جلوی دشمنان را می‌گیرد.

شهید بهرام مبارکی 30 ساله از اسلام‌آباد غرب گفت: من زندگی بشر را در جنگ با کفر و طاغوت می‌بینم و به شخصه عاشق این زندگی هستم و لذت می‌برم جوانان زیادی در این جنگ ساخته شدند و اکنون که جنگ ادامه دارد باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمام مسلمانان جهان را آزاد کنیم و جنگ با کفر بزرگترین دانشگاه است.

شهید حسین گلمحمدی 22 ساله از جزیره مجنون با آرامش کامل و با لبخندی پیروزمندانه گفت: مردم می‌دانند که از ابتدای انقلاب تاکنون شهدای زیادی در راه اسلام و برپایی قوانین الهی تقدیم شده که همه آنها دو نکته را متذکر شده‌اند، یک اینکه امام را تنها نگذارید و دوم راه ما شهیدان را ادامه دهید و با توجه به این دو پیام پویندگان راه امام و شهدا و آنانی که دلسوز نظام و رهبر هستند هیچگاه نمی‌گذارند اسلحه ما زمین بیافتد.

فارس: ممنون از وقتی که گذاشتید،‌ صحبت‌هایتان بسیار دلنشین بود امیدوارم آنها را در ذهنمان قاب کنیم و آویزه گوشمان تا یادمان نرود در جنگی سخت‌ قرار داریم، جنگی که ظاهرش با باطنش فرق دارد و دشمنانش مصمم‌ترند به ویران کردن مرزهای خاکی، آبی و عقیدتی مردمان این سرزمین.
خداوند شما را با سیدالشهدا محشور کند، انشاءالله شفیع ما در آخرت باشید، مثل همیشه برای سربلندی ایران دعا کنید.

------------------------------------------
 گفتارها: برگرفته از وصیت‌نامه شهدای همدان

مکان ذکر شده: محل شهادت  

--------------------------------                                                                   

گزارش از الهام شهابی

انتهای پیام/89001/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول