اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

دست اندازهای پیش روی شرکت‌های داروسازی برای تأمین مواد اولیه

رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو گفت: تمرکز بر تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور، اولویت پیدا کرده است، چرا که برخی شرکت‌های آسیایی از دادن مواد اولیه دارویی به ایران به خاطر تحریم ها ممانعت می‌کنند.

دست اندازهای پیش روی شرکت‌های داروسازی برای تأمین مواد اولیه

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل اداره دارو سازمان غذاودارو در حاشیه بازدید از گروه داروسازی خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس اهداف بازدیدهای منظم خود از خطوط تولید شرکت های دارویی را تشریح کرد و گفت: تاکنون به صورت هفتگی از هولدینگ های دارویی مختلف بازدید کرده ایم و در این جلسات تلاش می کنیم که مشکلات هولدینگ ها را مستقیما درحضور مسؤولین واحدها و زیرمجموعه‌های اداره دارو، بررسی کنیم.

وی ادامه داد: هدف آن است که از نزدیک در جریان فعالیت‌های گروه‌های بزرگ دارویی کشور قرار بگیریم.

مهرعلیان در خصوص تعهد تولیدکنندگان ماده اولیه دارویی برای تامین به موقع مواد اولیه شرکت های داروسازی تصریح کرد: طبق توافقی که با دو سندیکا داشتیم، قرار بر این شد که اگر تولیدکننده ماده اولیه داخلی، تامین ماده ای را متعهد شد و آن را تامین نکرد، پروانه ی تولیدش معلق شود.

به گفته مهرعلیان، اگر تولیدکننده داخلی ماده اولیه را به موقع به داروسازی ها نرساند، از ماده اولیه وارداتی استفاده خواهد شد.

وی در خصوص اینکه قیمت مواد اولیه تولید داخل، چقدر می تواند بیش از قیمت جهانی باشد، گفت: در حال کارشناسی و جلسات مسترک با نمایندگان هر دو سندیکا هستیم که بتوانیم به تعامل بهتری از لحاظ قیمت برسیم تا انگیزه خرید از تامین کننده داخلی را برای شرکت های تولید کننده بالا ببریم.

احمدشیبانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارو در جلسه بازدید مدیرکل اداره دارو سازمان غذاودارو از داروسازی خوارزمی با اشاره به فشار تحریم‌ها بر صنعت داروسازی کشورمان اظهار داشت: علی‌رغم همه مشکلات، فعالیت‌ها در حوزه دارویی، در جریان است و با وجود مشکلات و آسیب‌هایی که تحریم‌ها به صنعت داروسازی تحمیل کرده، ولی داروسازان کشورمان با هوشمندی، این تحریم‌ها را می توانند به فرصت تبدیل کنند.

وی افزود: بحث تکمیل زنجیره تامین دارویی، موضوع حائز اهمیتی است که باید نسبت به آن توجه شود و در این رابطه تمرکز بر تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور، اولویت پیدا کرده است، چرا که حتی برخی شرکت‌های آسیایی از دادن مواد اولیه دارویی به ایران به خاطر تحریم ها ممانعت می‌کنند.

شیبانی با تاکید بر ضرورت تسریع امور و گره گشایی از معضلات شرکت های داروسازی، افزود: مردم باید اطمینان داشته باشند که داروی داخلی با کیفیت است. بهمین دلیل باید موانع سرمایه گذاری در صنعت داروسازی کشور، برچیده شود تا با افزایش سرمایه گذاری، هر روز شاهد بهبود کیفیت داروهای تولید داخل باشیم.

محمد پوروزیری، رئیس گروه داروسازی شرکت گفت: نقش هولدینگ های دارویی در تامین داروی مورد نیاز مردم و تعادل بخشی به بازار دارویی کشور، غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که هلدینگ های دارویی به تغییرات بخشنامه ها و دستورالعمل ها حساس تر هستند و وقتی در یک هلدینگ دارویی تغییری به وجود می آید یا فشاری تحمیل می شود، ناگزیر به تمام قسمت های آن هلدینگ سرایت می کند.

وی افزود: اگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به مشکلات هولدینگ‌ها توجه کند و به عنوان یک صدای واحد، به نیازها و دغدغه‌های آن ها گوش فرا دهد، شاهد سرعت گرفتن رفع مشکلات صنعت داروسازی کشور خواهیم بود.  

مهدی لارابی، مدیرعامل پلاسمای این شرکت با اشاره به مشکلات صنعت پلاسما در داخل کشور اظهار داشت: برخی از محصولات و فرآورده های مشتق از پلاسما نظیر فاکتور 8 و 9  دارای حاشیه سود بسیار پایین هستند. ضمن اینکه چرخه بازگشت پول به این حوزه تقریبا بین 15 ماه تا 2 سال است. بنابراین وقتی در فرآیند تامین آن ها با سرعت گیرها و دست اندازها مواجه می شویم، یا اینکه بحث انتقال ارز و یا تخصیص آن، زمان بر می شود، به کلی فرآیند تامین این داروها، ضرر ده می‌شود.

وی تاکید کرد: این مسائل، تاثیر بسیار منفی روی اقتصاد شرکت های دارویی می گذارد و این موضوع باید مد نظر سیاستگذاران دارویی کشور، خصوصا در بحث قیمتگذاری این محصولات باشد.

پیمان ترحمی مدیرعامل شرکت مشکلات صنعت داروسازی کشور را در موازات سایر مشکلات اقتصاد کشور برشمرد و افزود: اقتصاد دارو، مظلوم واقع شده و این موضوعی است که در گلوگاه های مختلف، به کرات مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه دارویی افزود: برخی اوقات، مدت زمان درخواست تهیه ماده اولیه تا زمان تحویل آن، کمی طولانی است و مشکلات و نگرانی هایی را برای شرکت های داروسازی ایجاد می کند.

ترحمی ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست سازمان غذاودارو ،محدودسازی واردات مواد اولیه دارویی و تمرکز بر تولید آن ها درداخل کشور است، باید در خصوص احتمال عدم تامین مواد اولیه، آینده نگری و برنامه ریزی داشت. نگرانی جدی شرکت های داروسازی در خصوص عدم ایفای تعهد از سوی شرکت های تولیدکننده مواد اولیه داخلی، جدی است .  پیشنهاد ایشان در خصوص راه‌اندازی جدی برنامه‌ریزی رولینگ در حوزه مواد اولیه همانند محصولات نهایی، به منظور کنترل وضعیت تولید مواد اولیه است.

به گفته ترحمی، نقدی خریدن مواد اولیه و ملزومات و اقلام بسته بندی، از دیگر گرفتاری هایی است که نقدینگی شرکت‌های داروسازی را در خود بلعیده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات شرکت های داروسازی، پیچیده شدن ،  زمانبر  و پرهزینه بودن واردات نمونه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.­

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول