اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

حکایت زائرانی که با دفاتر غیرمجاز به سفرهای معنوی می‌روند

یکی از زائرانی که 10 شهریور امسال از یک دفتر جهانگردی به سفر معنوی عتبات و عالیات اعزام شد درباره ماجرای اعزامش گفت: وقتی به همراه 23 نفر از زائران وارد فرودگاه دشت‌نازشدیم فردی به استقبال ما آمد و بعد از سه روز در نجف ما را تنها گذاشت و متواری شد.

حکایت زائرانی که با دفاتر غیرمجاز به سفرهای معنوی می‌روند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در طول عمرش تمام آرزویش این بود زائر امام حسین شود و دستش به ضریح مبارک این امام برسد اما هر باری که خواست عازم شود مشکلاتی پیش رویش بود تا این بار قرعه به نامش افتاد و راهی این سفر رسید، سفری که سال‌ها برایش چشم‌انتظاری کرد.

با دلی پرامید راهی این سفر معنوی شد اما به‌دلیل عدم اطلاع کافی با مشکلات بسیاری مواجه شد، و این حکایت بسیاری از زائرانی است که با دفاتر غیرمجاز به این سفر معنوی اعزام می‌شوند.

سیداصغر میرنواللهی یکی از زائرانی که 10 شهریور ماه امسال از یک دفتر به این سفر معنوی اعزام شد از ماجرای اعزامش به فارس، گفت: وقتی وارد فرودگاه دشت‌ناز به همراه 23 نفر از زائران شدیم فردی به استقبال ما آمد و بعد از سه روز در نجف ما را تنها گذاشت و متواری شد.

وی افزود: با وجود اینکه هزینه این سفر را واریز کردیم تمام هزینه‌ها را برعهده ما گذاشت دل‌مان طاقت نیاورد به همین دلیل با هزینه خودمان راهی کربلا شدیم.

این زائر ادامه داد: بهتر است از شرایطی که داشتیم صحبتی نکنم هر وقت یادش می‌افتم گریه‌ام می‌گیرد و در طول سفر تنها لبخند مصنوعی داشتم، چرا که حتی غذایی برای خوردن نداشتیم بالاخره بعد از گذشت روزهای سخت بار سفر را بستیم و برگشتیم.

 

وی گفت: با وجود اینکه مبلغ کامل را به حساب مدیر کاروان واریز کردیم اما با چنین مشکلاتی مواجه شدیم که تقاضای شدیدترین مجازات را برای اینگونه افراد دارم. 

در طول سال‌های اخیر زائران بسیاری به‌دلیل عدم آگاهی کافی فریب کاروان‌های غیرمجاز را خورد و نتوانستند شیرینی این سفر را که سال‌ها در انتظارش بودند لمس کنند حتی چه بسیار افرادی که در طول سفر فوت شدند و به‌دلیل اعزام با کاروان‌های غیرمجاز هزینه‌ای چندبرابری بر دوش خانواده‌هایشان تحمیل شد.

مدیرکل حج و زیارت مازندران درباره کاروان‌های غیرمجاز، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی گسترده‌ای درباره کاروان‌های غیرمجاز داشتیم حتی اسامی این دفاتر را ازطریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم اما همچنان مردم فریب آنان را می‌خورند.

سیدحبیب‌الله ساداتی افزود: بارها و بارها فریاد زدیم مردم فریب نخورند و نشانه این دفاتر هم دریافت وجه به‌صورت نقدی است اما این کاروان‌ها با هر ترفندی زائران را فریب می‌دهند.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 100 پرونده در محاکم قضایی استان در دست بررسی است و حتی برخی منتج به رای شده هم آزادبرها درحال فعالیت هستند.

 

مدیرکل حج و زیارت مازندران تصریح کرد: یکی از مشکلات در بحث دفاتر جهانگردی است که اقدام به اعزام زائران می‌کنند که نیمی از دفاتر جهانگردی در بحث حج و زیارت دارای مجوز هستند که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

علاوه بر افرادی که به‌صورت غیرمجاز کار می‌کنند برخی از دفاتر جهانگردی نیز دارای مجوز نیستند که این موضوع مشکلاتی را برای زائران به دنبال دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: 220 دفتر خدمات سیاحتی و جهانگردی در سطح استان فعال است.

مهران حسنی افزود: دفاتر الف در بحث هواپیمایی، ب در بحث گردشگری و اجرای تور و پ در بحث حج و زیارت فعال هستند.

وی اضافه کرد: البته برخی از دفاتر جهانگردی در سطح استان دارای هر سه مجوز هستند.

معاون اداره کل گردشگری مازندران بیان کرد: وجه تمایز دفاتر گردشگری مجاز با افرادی که به‌صورت گروهی نام تور را برای خود انتخاب می‌کنند داشتن تابلو و امکانات است که دفاتر گردشگری غیرمجاز فاقد چنین امکاناتی هستند.

حسنی تصریح کرد: البته بیشتر افرادی که به‌صورت غیرمجاز فعال هستند در فضای مجازی در حال فعالیت بوده و فاقد دفتر و امکانات هستند.

اما نکته جالب اینکه در کنار آزادبرها نیمی از دفاتر جهانگردی که اقدام به اعزام زائر می‌کنند دارای مجوز نیستند و همین موضوع  موجب سرگرانی بسیاری از زائران شده است که ضرورت دارد در این زمینه تدبیری جدی اندیشیده شود.

انتهای پیام/86034/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول