اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

از کنکور ارشد تا پرواز اربعین در «فارس من»/ چه کسی به داد کارگران هپکو خواهد رسید؟

از اعتراضات داوطلبان به آزمون ارشد تا معضلات کارگران کارخانه خصوصی‌سازی‌شده «هپکو»؛ گزارشی که می‌خوانید نگاهی است به مهم‌ترین پیگیری‌های هفته گذشته «فارس من».

از کنکور ارشد تا پرواز اربعین در «فارس من»/ چه کسی به داد کارگران هپکو خواهد رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «نان نداریم شب بخوریم. اول مهر است؛ با کدام پول برای بچه‌ها کفش و کیف و کتاب بخرم؟ با استرس قسط و قرض و اجاره‌خانه، اعصاب باقی نمانده که...» این‌ها بخشی از درددل‌های کارگران هپکو است. مردان شریفی که دست‌های چروک‌افتاده‌شان گواه رنج‌هایشان است. حق دارند اگر معترض باشند؛ برای همین کمپین هزار نفره‌ی آنها روی میز پیگیری‌های «فارس من» قرار داشت. خبرنگار ما هفته گذشته به سراغشان رفت؛ پای حرف‌هایشان نشست و برای حل‌وفصل مشکلات از این مسؤل و آن نماینده پیگیری کرد.

پیگیری‌های ما برای مطالبات شما منحصر در «هپکو» نبود. بررسی اعتراضات و مطالبات داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد هم در لیست کارهای انجام‌شده هفته گذشته است. موضوع حذف عنوان «شهید» از برخی معابر تهران و مطالبه شما برای پیگیری قیمت پروازهای اربعین هم در دستور کار همکاران من قرار داشت.

 

اول| هپکو؛ غولی که به خاکستر نشست/ چه کسی به داد کارگران بی‌نوا می‌رسد؟

هپکو سوژه نیست؛ تراژدی است. نماد مدیریت فشلی که یکی از نام‌آوران صنعت مملکت را به خاک سیاه نشاند. یک غارت تمام‌عیار آن هم در لوای «خصوصی‌سازی». آن سال‌ها هزاران کارگر داشت با یک انبار پُر از محصولات ریز و درشت. حالا چند صد کارگر مانده‌ و ماه‌ها مُعوقات. تصویر تلخی که اوضاع این روزهای انبار کارخانه را با سال ۸۵ مقایسه می‌کرد، حسابی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. حق دارند آن بی‌نواها اگر معترض باشند. کمپین آن‌ها در «فارس من» نزدیک به ۱۰۰۰ حامی دارد. برای همین پیگیر موضوع شدیم.

همکاران من در دفتر اراک به‌سراغ کارگران این کارخانه رفتند. مردمان رنجوری که روزی چرخ‌های بزرگ‌ترین کارخانه ماشین‌آلات ساختمانی غرب آسیا روی دوش آن‌ها می‌چرخید. ابوالفضل رنجبر عضو شورای اسلامی کارگران این کارخانه هم با خبرنگار ما گفت‌وگو کرده: «هپکو عظیم ترین واحد تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی است، عظمت و تجهیزات آن زمانی تعجب بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا را بر انگیخته بود، بسیاری از کارخانجات صاحب‌نام جهان در برخی موارد در برابر دانش بومی شرکت هپکو سر تعطیم فرود می‌آوردند. اما امروز خصوصی‌سازی اشتباه موجب شده کارگران این شرکت در برابر زن و فرزند سرشکسته باشند.»

 

آقای رنجبر هم‌چنین تأکید می‌کند خواسته کارگران این مجموعه کاملاً «صنفی» است و هیچ انگیزه دیگری پشت‌پرده ندارند. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «به عنوان نماینده شرمنده کارگرانی هستم که علاوه بر بی‌پولی و بیکاری در اعتراض به احقاق حَقشان کُتک خورده و انگ و تهمت را هم تحمل کردند.» مشروح گفت‌وگو با کارگران هپکو را در این گزارش بخوانید.

دولتی‌ها اگرچه دیر؛ اما پذیرفته‌اند که اشتباه کردند. روز یک‌شنبه آقای رئیس‌جمهور با ابلاغ یک دستور فوری خواستار فسخ قرارداد واگذاری این شرکت شد. علیرضا صالح معاون وزیر اقتصاد و رئیس تازه سازمان خصوصی‌سازی، از تشکیل مجدد جلسه هیأت واگذاری برای تعیین تکلیف این شرکت خبر داده و به خبرنگار ما گفته: «جلسه هیأت واگذاری برگزار شد. قرار شد دستور رئیس‌جمهور مبنی بر یافتن راهکارهای حقوقی برای حل مشکلات هپکو بررسی شود، به گونه‌ای که این دستورات بتواند عملیاتی شود و هپکو دوباره به مسیر تولید برگردد.»

 

وی تأکید کرد: «شرکت ماشین‌سازی تجهیزات سنگین هپکو از هیدرو اطلس بعنوان خریدار عمده گرفته شد. در این زمینه کارهای حقوقی انجام می‌دهیم و جایگزین مناسبی برای خریدار هپکو پیدا می‌کنیم.»

 

به گفته وی به محض اینکه منابع دریافت شود، به زودی حقوق کارگران پرداخت می‌شود. همچنین برای مالک جدید هپکو شرط و شروطی می‌گذاریم که مهمترین شرط آن ادامه تولید است که هپکو به روزهای اقتدار خود برگردد.

 

فارس من هم‌چنان پیگیر ماجرا است. باید به فکر مردم بود؛ به فکر کارگران و مستضعفان بیشتر. تصمیمات تازه خصوصی‌سازی امیدواریم گشایشی در امورات کارگران ایجاد کند.

 

دوم| ماجرای شهیدزدایی از معابر تهران/ عضو شورای شهر: شهرداری باید نظارت می‌کرد
انتشار تصاویر کوچه‌های بدون «شهید» در شبکه‌های اجتماعی حسابی سر و صدا کرد. صدها نفر از مردم هم با تشکیل یک کمپین در «فارس من» خواستار رسیدگی و توضیح شهرداری در این‌باره شدند. در این کمپین آمده بود: «علاوه بر حذف این واژه مقدس از نام برخی کوچه‌ها؛ لفظ شهید در ایستگاه‌های BRT هم اعلام نمی‌شود. جست‌وجوی نام شهید در بنرهای شهرداری هم بی‌فایده است!» همکاران من پیگیر ماجرا شدند. روابط عمومی شهرداری پاسخ‌گو بود.

آقایان روابط‌عمومی با انتشار یک بیانیه از عموم شهروندان خواستند چنان‌چه با چنین مواردی مواجه شدند، آن را به سامانه 137 گزارش کنند. در این بیانیه هم‌چنین آمده بود: «پیرو برخی اخبار و اطلاعات واصله مبنی بر عدم درج عنوان مقدس «شهید» در تعداد اندکی از معابر مزین به نام شهدا، شهرداری تهران از ۲۰ مردادماه با پیگیری مجدانه شهرداران مناطق نسبت به بررسی این موارد اقدام نمود و تمام معابری که نیاز به اصلاح داشتند، به‌سرعت مورد رسیدگی قرار گرفتند.»


حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر هم معقتد است حذف نام «شهید» از تابلوها هرچند به‌صورت سهوی، «تخلف» است. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «شهرداری در زمینه نظارت‌ها تعلل داشته است. کمیته‌ای برای بررسی این موضوع به صورت ویژه تشکیل شده و افراد می‌توانند به صورت مکتوب مشکلات در این زمینه را اعلام کنند تا آن را بررسی کنیم.»

 

امیدواریم. شهید چشم و چراغ شهر ما است. این موضوع هم‌چنان روی میز«فارس من» قرار دارد؛ اگر مواردی از تخلف شهرداری سراغ دارید برای ما ارسال کنید.

 

سوم| مروری بر یک داستان تکراری؛ بلیت‌های نجومی هواپیما اربعین امسال هم تکرار می‌شود؟

«هر سال ایام اربعین علیرغم وعده‌های مسؤلین، شاهد قیمت‌های نجومی بلیت هواپیما هستیم. انتظار می‌رود دولت محترم برای یک‌بار هم که شده این موضوع را مدیریت کند. از دستگاه‌‌های نظارتی و قضائی هم خواستار برخورد قاطع و بدون اهمال‌کاری با سودجویان هستیم. برای مثال نرخ بلیط پرواز رفت در ایام اربعین سال گذشته از مشهد مقدس به نجف اشرف، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود در حالیکه هم اکنون نه برای اربعین بلکه برای روز «دوم محرم»، به بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی قریب به ۶۰ درصد افزایش! که قطعا غیرقانونی و غیرمنصفانه است.» شما نوشته بودید. در کمپینی که برای مقابله با نرخ‌های فضائی پرواز در آستانه اربعین تشکیل شده بود.

پیگیری کردیم؛ مسؤلین سازمان هواپیمایی اطمینان دادند امسال نرخ‌گذاری‌ها قبلاً انجام شده و هر متخلفی که اقدام به گران‌فروشی کند، به دستگاه قضا معرفی خواهد شد. جعفرزاده مسؤل روابط عمومی این سازمان به خبرنگار ما می‌گوید: «فروش بلیت فقط از طریق مراکز معتبر مشخص شده در سایت سازمان هواپیمایی و آژانس‌های دارای مجوز بند الف امکان پذیر است و غیر از این، ارائه بلیت در هر سایت‌‌ که بدون مجوز اقدام به فروش بلیت می‌کند، غیرقانونی است.»

 

وی تأکید کرد: «همچنین شرکت‌های هواپیمایی ملزم شده‌اند در صورت مواجهه با سایت‌ها و مراکزی که بلیت آنها را خارج از نرخ مصوب می‌فروشندف این متخلفان را ‌به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کنند؛ به هر حال این متخلفان با گران‌فروشی اعتبار شرکت‌های هواپیمایی را زیر سؤال می‌‌برند.»

 

آقای جعفرزاده هم‌چنین درباره نرخ مصوب پروازهای اربعینی گفت: «همانطور که از قبل اعلام شد، نرخ بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ مهر ماه مشخص شده است. نرخ بلیت پروازهای تهران ـ نجف ـ تهران و تهران ـ بغداد ـ تهران ۲.۲ میلیون تومان و نرخ بلیت مشهد ـ نجف ـ مشهد و مشهد ـ بغداد ـ مشهد ۲.۸ میلیون تومان تعیین شده است. نرخ بلیت‌های یک‌طرفه در مسیرهای تهران ـ نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در مسیر مشهد ـ نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.»

 

چهارم| درباره یک کمپین ده‌ها هزار نفری؛ همه اعتراضات دانشجویان به کنکور ارشد

اجرای سهمیه‌های تازه در کنکور کارشناسی ارشد امسال، حواشی فراوانی به‌وجود آورد. شرکت‌کنندگان زیادی باوجود این‌که تصور می‌کردند با درصد و رتبه‌های مکتسبه می‌توانند به سنت سال‌های گذشته قبول شوند، مردود شدند. برای همین معترض بودند. یک کمپین ثبت کردند در «فارس من»؛ کمپینی که خیلی زود حد نصاب ده‌هزار امضا را پشت سر گذاشت.

در کمپین آن‌ها آمده بود: «ما همیشه و در همه حال مدیون رشادت های خانواده های شاهد و ایثارگر هستیم و این سرافزاری ایران عزیزمان را مدیون آنانیم که برای دیدار دوست از هر غیر دوست بریدند و رفتند. با این همه تقاضامندیم قانون سهمیه‌های ایثارگری به‌نحوی اصلاح شود که حقوق داوطلبان سهمیه آزاد تضییع نشود.»

 

همکاران من مطلب را مطابق وعده پیگیری کردند. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش که معتقد است فقط قانون را اجرا کرده و در این زمینه اختیار خاصی ندارد. وی به خبرنگار ما می‌گوید: «برای اصلاح قوانین مرتبط با سهیه‌ها باید ماده ۹۰ قانون برنامه ششم اصلاح شود. این موضوع نیاز به دو سوم رأی نمایندگان مجلس دارد. اگر نمایندگان قانون را اصلاح کردند، ما هم اجرا می‌کنیم.»

 

بچه‌های گروه سیاسی هم موضوع را از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات پیگیری کردند. محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون هم مثل خدایی معتقد است سازمان سنجش تنها به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچ اشتباهی در اعلام نتایج رخ نداده است. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفته: «آنچه در صحن مجلس تصویب شود ملاک عمل است. سنجش هم دقیقاً همان را عمل کرده. اگر اشکالی وجود دارد اشکال به قانون وارد است نه به سازمان سنجش.»

 

علیرضا سلیمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش البته می‌گوید بررسی موضوع در دستور کار است. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «قرار بود کمیسیون‌های مجلس پس از ۲ هفته تعطیلی تابستان از این هفته آغاز به کار کنند که با دستور هیات رئیسه مجلس، جلسات این هفته کمیسیون ها تعطیل شد. البته این موضوع از موضوعات مهم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و به زودی فردا یا هفته آینده در کمیسیون مطرح می‌شود.»

 

مشروح آرا و نظرات دیگر نمایندگان مجلس را در جدول زیر می‌توانید ملاحظه کنید:

گزیده نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره آزمون ارشد
نام نماینده تیتر پیوند
احمدی لاشکی از سازمان پیگیر می‌شوم/ اعتراض به نتایج کارشناسی ارشد ۹۸ fna.ir/dc0j5s
علیرضا سلیمی قانون سهمیه کنکور ایثارگران که در مجلس تصویب شد با قانون چاپ‌شده تفاوت دارد fna.ir/dc0jb5
میرحمایت میرزاده ساماندهی سهمیه‌های کنکور در طرح مطالعاتی نظام کنکور در ایران fna.ir/dc0jd8
محمد مهدی زاهدی  اشتباه و کار غیرقانونی در کنکور ارشد ۹۸ انجام نشده است fna.ir/dc0qov
سید جواد ساداتی‌نژاد اعتراض‌ها به نتایج کنکور ارشد، در کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌شود fna.ir/dc0r0k
محمود صادقی سهمیه ایثارگران عملا در کنکور ارشد امسال افزایش یافت fna.ir/dc0r4l

فارس من پیگیر سوژه‌های شما است؛ برای ثبت سوژه یا سفارش یک موضوع به خبرنگاران فارس به این آدرس بروید. به سادگی و در سه گام می‌توانید مطلب را برای ما ثبت کنید. بسم‌الله! منتظر شما هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول