اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

برگزاری اولین استارت‌آپ ویکند ایمنی در سرچشمه رفسنجان

اولین استارت آپ ویکند ایمنی با محوریت تکنولوژی‌های هوشمند در سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

برگزاری اولین استارت‌آپ ویکند ایمنی در سرچشمه رفسنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، عصر امروز اولین استارت آپ ویکند ایمنی با محوریت تکنولوژی‌های هوشمند در مجموعه فرهنگی هنری آزادی سرچشمه رفسنجان آغاز به کار کرد.

رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در این آیین با اشاره به اهمیت ایمنی و بهداشت کار اظهار داشت: وظیفه اصلی وزارت صمت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار است که وظیفه‌ای سنگین به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: حفظ ایمنی کارگران در معادن یا واحدهای تولیدی خیلی سخت و سنگین است ایمنی در کشور ما به ویژه در صنایع هنوز اول راه است و خیلی راه داریم تا به جایگاه اصلی آن برسیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان بیش از۵۰ هزار کارگاه فعال دارد و بیش از ۳۲۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها کار می‌کنند که بیش از ۳۰ هزار نفرشان در معادن شاغل هستند، افزود: اگر بخواهیم در خصوص ایمنی بحث کنیم از تعویض لاستیک یک چرخ تا مسائل پیچیده‌تر باید پیش برویم که مباحث گسترده و وسیعی است و جای فعالیت دارد.

بیشترین حوادث ناشی از کار ساختمانی است

وی ادامه داد: اولویت ما ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی است چون بیشترین حوادث ناشی از کار منجر به فوت را دارند باید نگاه ما در کلان کم کردن حوادث در تمام ابعاد باشد و استارت آپ‌ها می‌توانند با خلق ایده در این خصوص کمک باشند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد حوادث در کار ناشی از خطای انسانی است، ۱۰ درصد مربوط به ماشین‌آلات بوده و ۲ درصد حوادث اجتناب‌ناپذیر است؛ ۸۸ درصد عدد خیلی بزرگی است که اگر بتوانیم خطای انسانی را کم کنیم کمک بزرگی در این راستا شده است.

وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص در حوزه ایمنی و بهداشت، افزود: واقعا افراد متخصص و تربیت شده در این حوزه کم است و کسانی در حوزه ایمنی و بهداشت کار می‌کنند که بعضا تخصص کافی ندارند.

این مسئول خلأ نرم‌افزارهایی در زمینه ایمنی و بهداشت را یادآور شد و گفت: اپلیکیشن‌های خیلی خیلی کم و محدودی در این حوزه داریم.

حسین احمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع  ایران مازاد تولید خود را به بازارهای جهانی عرضه می‌کند اظهار داشت: در شرکت مس تولید مس کاتدی ۹۹٫۹۹۹ که بهترین مس تولیدی جهان است که از خاک معدنی با عیار ۰٫۶ صد استخراج می‌شود.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان داشت: جایگاه شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه اول است و در دنیا جزء ۲۰ کشور اول در حوزه تولید مس کاتدی و محصولات جانبی است.

وی تصریح کرد: اگر در حوزه تولید و اثربخشی بخواهیم روند کار را ادامه دهیم اثربخشی عملیاتی که شرط لازم است اما کافی نیست برای ادامه راه به همگام بودن به تکنولوژی روز دنیا محتاجیم و در شرکت به آن توجه شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال گذر از نسل چهارم تکنولوژی هستیم قطعا در ادامه کار محتاج به استفاده از تکنولوژی بهینه در حوزه معدن و استخراج خواهیم بود که این حرکت آغاز شده و سیستم دیسپاچینگ و مانیتورینگ معدن از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: ۲۴۰۰ سفر خاک در روز با کامیون‌های ۱۳۵ تنی از معدن حجم سنگینی از عملیات معدنی به شمار می‌رود که باید با سیستم دیسپاچینگ این حجم را کنترل کنیم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با بیان اینکه رشد و توسعه متوازن در تمام حوزه‌های تولیدی و عملیاتی در دستور کار داریم، بیان کرد: در حوزه ایمنی باید رشد متوازن و همگام با صنایع را داشته باشیم اگر شرکت مس خود را در حوزه تولید و توسعه با تکنولوژی‌های روز دنیا مقایسه می‌کند باید در HSE هم بروز باشد و ضرورت داشت این همایش برگزار شود.

وی در ادامه عنوان کرد: سال ۲۰۱۷ در معدن شیلی که بزرگترین معدن دنیاست دو نفر فوتی در معادن زیرزمینی داشتند.

وی تصریح کرد: با تلاش مستمر و شعار تولید بدون حادثه توانستند به این نقطه برسند که ما هم تمام تلاش خود را گذاشتیم که این رویکرد در شرکت مس ایجاد شود و برای ما ایمنی مسأله غیرقابل مذاکره است.

مصطفی زیدآبادی از برگزاری نخستین همایش استارت آپ ویکند در شهر سرچشمه رفسنجان به مدت سه روز یاد کرد که امروز افتتاحیه آن است و اظهار داشت: به دنبال این هستیم که با استفاده از تکنولوژی نوین بتوانیم در پیشگیری و کنترل حوادث پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کشور ایران ۳۷۵ هزار نفر فوتی در سال داریم که تقریبا نیمی از آن مرگ زودرس یعنی قبل از ۷۰ سالگی است سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها و حوادث سهم قابل توجهی دارند و ۱۰ درصد فوتی‌های زودرس ناشی از حوادث است.

مدیر امور ایمنی و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: باید به سمت روش‌هایی برویم که بتوانیم دریچه‌ای نو باز کنیم تا حوادث را کم کنیم اگر بتوانیم یک نفر فوتی کم کنیم خیلی اهمیت دارد.

خسارت مالی ناشی از حوادث ۲۰ میلیارد دلار در سال است

وی خاطرنشان کرد: در ایران حوادث ناشی از کار ۲۰ میلیارد دلار خسارت مالی دارد که هم بحث انسانی و اخلاقی هم اقتصادی این مقوله مهم است.

دبیر اجرایی نخستین استارت آپ ویکند ایمنی شهر سرچشمه رفسنجان با اشاره به مراحل برگزاری این همایش از برگزاری ۱۰ جلسه هماهنگی بدین منظور و سه جلسه هم‌اندیشی با پارک‌های علم و فناوری کرمان و یزد و همچنین چهار پیش رویداد خبر داد و افزود: ۳۷۵ نفر ثبت نام کردند که ۳۲۲ نفر به عنوان ایده‌پرداز ۲۰ نفر برنامه‌نویس، هفت نفر گرافیست و ۲۶نفر در حوزه کسب و کار فعالیت دارند.

زیادآبادی عنوان داشت: ۱۲۷ ایده به عنوان ایده برگزیده انتخاب شدند و محورهای همایش استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند و هوشمندسازی است، در دنیای نوین شاید بشود با نصب یک سری تجهیزات در لحظه به فاکتورهای بالاتری رسید.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد حقوق و عوارض دولتی معادن در کشور از معادن استان کرمان پرداخت می‌شود، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که تعداد معادن فعال استان کرمان خیلی زیاد است و توجه به ایمنی معادن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین امری مهم است که این استارت آپ نقطه آغازی برای این مهم است که امیدواریم کمک کننده باشد.

گزارش از زهرا بمی‌نژاد

انتها پیام/۸۰۰۱۶

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول