اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

موسوی: استفاده از «مکانیسم ماشه» از همین الان مُرده/اگر نگاه چپ به جزایر سه‌گانه ایرانی بیندازند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: اگر اروپایی‌ها استفاده از «مکانیسم ماشه» در ذهنشان است، از همین جا اعلام می‌کنم این اقدام از همین الان «مُرده» است.

موسوی: استفاده از «مکانیسم ماشه» از همین الان مُرده/اگر نگاه چپ به جزایر سه‌گانه ایرانی بیندازند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه  امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

وی در ابتدا یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و سرداران جنگ تحمیلی را گرامی داشت و سپس به تحرکات دیپلماتیک در روزهای اخیر پرداخت؛ از جمله نشست مجمع عمومی که هیات ایران در آن حضور داشت.

به گفته موسوی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک دیدارهای پرباری داشت و «طرح صلح هرمز» را برای امنیت منطقه ارائه و با ۱۵ تن از سران کشورها دیدار کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت: ظریف هم در این سفر روزهای فشرده کاری داشت و با هفت نفر از مقامات سازمان ملل دیدار داشت، با وزرای خارجه هم ملاقات و در برخی نشست‌ها شرکت کرد و هشت مصاحبه با رسانه‌های بین‌المللی و ۱۰ دیدار با نخبگان در آمریکا داشت و عصر امروز به همراه رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس اوراسیا عازم ارمنستان است.

وی همچنین یادآور شد که سفر روحانی به ارمنستان علاوه بر شرکت در اجلاس اوراسیا، سفری دوجانبه نیز تلقی می‌شود.

* جزییات ابتکار صلح هرمز به زودی منتشر می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره «ابتکار صلح هرمز» گفت که جزییات آن به زودی منتشر می‌شود و افزود: این طرح مجموعا هشت کشور را در بر می‌گیرد، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه ایران و عراق.

* آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند از دیدگاه ایران اقدامات دفاعی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران درباره حملات یمن به عربستان گفت: آنچه یمنی‌ها انجام می‌دهند از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران اقدامات دفاعی است. ما دفاع مشروع ملت یمن، دولت قانونی این کشور را علیه متجاوزان مورد حمایت قرار می‌دهیم. چهار سال و نیم است که یمنی‌ها زیر شدیدترین و فجیع‌‌‌ترین جنایات جنگی قرار دارند و طبیعی است بعد از مدتی خودشان اقدامات متقابل را انجام دهند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه حمایت معنوی و سیاسی خود را از یمنی‌ها انجام داده است.

*اتهاماتی که جز شرمساری حاصلی برای بن سلمان ندارد

سید عباس موسوی درباره اتهامات «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد رژیم سعودی علیه ایران نیز گفت که خودشان هم می‌دانند اتهامات مزبور اساس و پایه‌‌ای ندارد و جز شرمساری و فرافکنی برای ایشان حاصلی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که تنها راه خروج آبرومندانه اینها (متجاوزان به یمن) از این مخمصه و بحران، پذیرش آتیش بس، توقف حملات به غیرنظامیان و آغاز گفتگوهاست که متاسفانه تاکنون جواب ندادند و امیدواریم راه مسالمت‌آمیز و عاقلانه را انتخاب کنند که هم به نفع عربستانی‌ها هم مردم یمن و هم به نفع صلح و ثبات در منطقه ماست.

* اقدامی که از همین الان مرده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و مطلب روزنامه گاردین درباره تهدید اروپا به خروج از برجام نیز گفت: از تهدید اروپا خبر ندارم، اما اگر منظورشان این است که اگر ایران گام چهارم را بردارد، آنها از برخی مکانیسم‌ها استفاده می‌کنند، چنین اقدامی غیرقانونی و غیرحقوقی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقدامی مثل بردن مسئله به شورای امنیت و استفاده از مکانیسم ماشه در ذهنشان است، از همین جا اعلام می‌کنم این اقدام از همین الان مرده است. چون ما اقدامات جبرانی برای خودمان و طرف مقابل در برجام پیش‌بینی کرده بودیم. اقدامات جبرانی ما این بود که اگر جمهوری اسلامی برجام را نقض کند آنها می‌توانند از اسنپ بک (مکانیسم ماشه) و ... استفاده کنند و اقدام جبرانی ایران هم این بود که اگر آنها اقدام به نقض برجام کنند ایران در قالب بندهای 26 و 36 برجام اقداماتی را به صورت مرحله‌ای یا دفعی انجام دهد.

این دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: اگر آنها بخواهند در مقابل اقدامات جبرانی ما اقدامات جبرانی انجام دهند، خنده‌دار و غیرقابل قبول است و خیلی خودشان را به زحمت نیندازند.

 

 

* عبدالمهدی هر زمان تشریف بیاورد قدمش روی چشم

سخنگوی وزارت خارجه درباره امکان تحول در روابط تهران و ریاض و بحث سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق گفت: همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفتگو وجود دارد. ایران تلاش‌های کسانی که بخواهند در منطقه ناامنی و بی ثباتی را از بین ببرند، رد نمی‌کند. هم آماده هستیم و کسانی که زحمت می‌کشند و با حسن نیت تلاش می‌کنند میانجیگری کنند، نفی نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای زیادی در منطقه ما، اروپا و شرق آسیا این تلاش را کردند و به ایران اطلاع دادند و ایران هم پذیرفت، عنوان کرد: ایران اعلام کرد از تلاش‌هایشان استقبال می‌کند و آماده هستیم اگر اختلافاتی وجود دارد را رفع کنیم، ولی طرف مقابل براساس برخی محاسبات یا توهمات این آمادگی را ندارد و هر زمان این آمادگی در طرف مقابل ایجاد شد، ایران بلادرنگ آماده است.

وی درباره سفر عبدالمهدی به تهران گفت که اگر تشریف بیاورند قدمشان روی چشم است.

موسوی با این حال گفت که این سفر هنوز قطعی نشده و اگر قطعی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* نمایندگان کنگره بعد از تحریم ظریف کمی ملاحظه کردند و از دولتشان ترسیدند و تلاش کردند رایزنی‌ها تلفنی باشد نه حضوری

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف با تعدادی از نمایندگان کنگره گفت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند همیشه وجود داشته، تا قبل از تحریم ظریف می‌آمدند و در محل اقامت با ایشان دیدار می‌کردند و چیز پنهانی نبوده، ولی بعد از تحریم یک کمی ملاحظه کردند و خودشان از دولتشان ترسیدند و تلاش کردند که این رایزنی‌ها از طریق مکالمات تلفنی باشد و نه حضوری. بیشتر هم مسائل دوجانبه بین ایران و آمریکا و برخی مسائل منطقه‌ای را مطرح و سعی کردند نقطه نظرات ایران را بشنوند.

*از انتقال پایگاه‌های آمریکا از قطر اطلاعی ندارم

این دیپلمات ارشد درباره انتقال پایگاه‌های آمریکا از قطر به کارولینای جنوبی گفت: این خبر را اخیرا دیدم، در حال حاضر از صحت و سقم خبر اطلاع ندارم و باید بررسی کنیم.

* مناسبات اروپا با آمریکا به خودشان مربوط است

خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات حسن روحانی در نیویورک مبنی بر اینکه ما دو راه‌حل اروپایی و آمریکایی را پیش می‌بردیم و راه‌حل اروپایی که ماکرون دنبال می‌کرد عملا به نتیجه منجر نشد، از موسوی پرسید آیا می‌توان گفت که این راه‌حل با بن بست مواجه شده و هیچ نتیجه‌ای برای آن نمی‌شود متصور بود؟ که وی پاسخ داد: همیشه ابتکار و پیشنهاد هست. برخی ابتکارات را ایران ارائه کرد. آنچه فعلا برای ما مهم است و در درجه اول اهمیت قرار دارد این است که اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند و بعد از حدود 17 ماه گامی را بردارند که ایران قانع شود گام‌های بعدی خود را بر ندارد، ولی متاسفانه آن را به موضوع آمریکا و مناسبات ایران و آمریکا و اجازه‌ای که باید از آنها بگیرند، گره زدند.

 

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این طرح آنهاست و هنوز امیدواریم خودشان راه‌حلی برای طرحی که خودشان ارائه کردند، پیدا کنند. مناسبات اروپا با آمریکا به خودشان مربوط است و ما دخالتی در این قضیه نداریم. راه ما روشن است و اعلام کردیم تا وقتی اقدام عملی و قابل توجه که ما را قانع کند، ایجاد نشود، ایران براساس برجام فعلا به کاهش تعهداتش خودش ادامه خواهد داد تا توازنی بین تکالیف و حقوق ما ایجاد شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره مسیرهای دیگری که رئیس جمهوری عنوان کرد به جز مسیر فرانسه وجود دارد نیز گفت: مسیر دیپلماسی باز است.

 

 

*اگر نگاه چپ به جزایر سه‌گانه ایرانی و تمامیت ارضی ایران کنند، عواقب خواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای بی اساس بحرین و امارات در خصوص سه جزیره ایرانی گفت: گزافه‌گویی است، هر از چند گاهی این حرف‌های بی اساس تکرار می‌شود. پاسخ ایران و ملت ایران به این کشورهای حاشیه خلیج فارس این است که هرگونه نگاه چپ به جزایر ایرانی و تمامیت ارضی ایران عواقب خواهد داشت. امر بیهوده‌ای است و مسموع و قانونی نیست.

وی تصریح کرد: حاکمیت ایران در این منطقه و جزایر سه‌گانه ایرانی مسلم است و حرف‌های بی اساس آنها هیچ اعتباری ندارد.

*شرطی که اوج رذالت بود/ می‌خواستند یکی از محکومان امنیتی آمریکا که در ایران محکوم و حبس شده آزاد شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره شرطی که آمریکایی‌ها برای دیدار ظریف با تخت‌روانچی (سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل) مطرح کرده و نام شخصی که آمریکایی‌ها خواستار آزادی آن شده بودند، گفت: شرط آنها اوج رذالت بود و اینکه یک مسئله انسانی را به یک مسئله بدیهی حقوقی، قضایی و امنیتی گره بزند نشانگر سقوط اخلاقی دولت آمریکاست. آنها برای یک دیدار و عیادت چند دقیقه‌ای ظریف از دوست و همکار 40 ساله خود این شرط را مطرح کردند که طبیعتا مسموع نبود.

وی عنوان کرد: اسم خاصی را نشنیدم، اما خواسته بودند یکی از محکومان امنیتی آمریکایی که در ایران محکوم و حبس قطعی گرفته، آزاد شود که این شرط غیراخلاقی و غیرعملی بود و نپذیرفتیم.

موسوی افزود: امیدواریم آقای تخت‌روانچی که یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای، اخلاق‌مدار و توانمند ایران است هر چه سریع‌تر بهبود یابد. حال عمومی ایشان بهتر است و عمل جراحی که انجام شده بود تقریبا جواب داده و امیدواریم این مراحل تسریع شود و ایشان به سلامتی کامل برگردد.

 

 

* طرح ویژه‌ای از سوی عمران خان ارائه نشد
خبرنگاری با اشاره به اظهارات عمران خان نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه از سوی آمریکا ماموریت دارد با ایران مذاکره کند و با رئیس جمهور ایران نیز صحبت‌هایی در این خصوص داشته، از موسوی پرسید آیا مشخصا طرحی از سوی پاکستان ارائه شده و آیا این طرح متفاوت از طرح فرانسه و ژاپن است؟ که وی پاسخ داد: ما از همه اقدامات دوستانی که خواهان رفع اختلافات و کاهش تنش‌ها هستند، استقبال می‌کنیم و از آقای عمران خان تشکر می‌کنیم. ولی آنچه مسلم است این است که طرح ویژه‌ای ارائه نشد جز درخواست دیدار و گفتگو که جمهوری اسلامی ایران موضع قاطع خود را اعلام کرده که تا تحریم‌ها برداشته نشود و تا آمریکا به مکانیسم قبلی در قالب 1+5 برنگردد، هیچ دیداری با آنها صورت نخواهد گرفت که صورت هم نگرفت.

وی بار دیگر تأکید کرد: طرح ویژه‌ای در این زمینه نبوده است. در راستای تلاشی بود که بقیه انجام دادند و ایشان هم این تلاش را صورت داد.

* اروپایی‌ها تعهداتشان را به درخواست آمریکا گره زدند

یکی از خبرنگاران با بیان اینکه روحانی در نیویورک بحثی را مطرح کرد مبنی بر اینکه ایران حاضر است در بخش‌هایی از برجام مذاکراتی را داشته باشد از موسوی پرسید آیا ایران در گفتگو با طرف‌های اروپایی این موضوع را مطرح کرد و آیا از این طرح استقبال شد؟ که وی عنوان کرد: مدت کوتاهی که این سفر انجام شد تلاش‌های زیادی شد طرح‌ها و ابتکاراتی ارائه شود، ولی متاسفانه همه طرح‌ها منوط به یک چیز شد، دیدار با آقای ترامپ و قطعا در این شرایط قابل حصول نبود.

موسوی ادامه داد: فکر نمی‌کنم این موضوع مطرح نشده باشد، این موضوع به عنوان یک ابتکار قبلا جداگانه مطرح شده بود و اعلام کردیم که ایران آماده است اگر بن بستی هست آن را بشکند.

وی افزود: حرف اول ما فعلا با اروپایی‌هاست به ویژه سه کشور اروپایی عضو برجام که به تعهداتشان عمل کنند، موضوع آمریکا ثانویه است و متاسفانه اروپایی‌ها تا الان نتوانستند خودشان را جدا کرده و تعهداتشان را به درخواست آمریکایی‌ها گره زدند. اروپایی‌ها استقلال عمل لازم را نداشتند، البته باز به خودشان مربوط است.

*راه را به آمریکایی‌ها نشان دادیم

خبرنگاری با اشاره به اظهارات موسوی مبنی بر اینکه ایران ابتکاراتی برای خروج از بن بست داشته و از طرفی آمریکا آن را به بعد از دیدار منوط کرده است، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید الان «پلن - بی» (طرح بی) چیست؟ که وی گفت: ما همین مقاومت دیپلماتیک خودمان را ادامه خواهیم داد که در چارچوب سیاست مقاومت فعال نظام است و راه را به آمریکایی‌ها نشان دادیم. راه را مقامات ارشد ایران نشان داد و همه می‌دانند راه چیست.

* دیپلماسی ورزشی فعال ایران

یکی از خبرنگاران درباره فشار مضاعف رژیم صهیونیستی برای تحریم برخی فدراسیون‌های ورزشی ایران سؤال کرد که وی گفت: رژیم‌های جعلی و نامشروع همیشه سعی می‌کنند از هر راهی برای خودنمایی استفاده کنند و خودشان را جا بیندازند. این رژیم در صدر این فهرست است. در سال‌های اخیر با به کار گرفتن برخی ورزشکاران خارجی در میادین ورزشی کسب اعتبار و امتیاز کنند. 

وی با بیان اینکه دیپلماسی ورزشی ما در این زمینه فعال است، افزود:‌ ایران رژیم نامشروع صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و موضوع بازی کردن افراد و تیم‌ها با آنها نیست. نه ضعف داریم و نه نگرانی، موضوعی است که ما موجودیتی به نام این رژیم را هیچ وقت به رسمیت نمی‌شناسیم و اعتباری برای ما ندارد که ورزشکاران غیور ما با آنها مسابقه بدهند.

*جلوی یکجانبه‌گرایی قلدرمآبانه آمریکا گرفته شود

وی درباره تحریم چند شرکت چینی از سوی آمریکا گفت: این اقدام آنها نشان می‌دهد که خیلی روی قدرت اقتصادی خود حساب باز می‌کنند و دیر یا زود این قدرت آنها برای حربه آنها کند خواهد شد. هر چقدر از این حربه استفاده کنند به خودشان باز خواهد گشت و این اقدام آمریکا مخالف قوانین آزاد تجاری بین کشورهاست و این یکجانبه‌گرایی قلدرمآبانه اگر جلوی آن گرفته نشود دیر یا زود گریبان خیلی از کشورها را خواهد گرفت.

موسوی عنوان کرد: البته دولت و ملت و شرکت‌های چینی مقاومت خوبی کردند. یکجانبه‌گرایی آمریکا را نپذیرفتند، چون چین با برخی از کشورهایی که اراده‌ای از خودشان ندارند، متفاوت است و این مسائل زودگذر است.

* ابتکار صلح هرمز، منطقه‌ای است

وی درباره «ابتکار صلح هرمز» عنوان کرد: این طرح منطقه‌ای است و ایران از آنجایی که معتقد است همه کشورهای منطقه باید به صورت فراگیر در آن مشارکت داشته باشند ارائه شده است.

*اطمینانی که از سوی ایران به کشورهای منطقه داده شده

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مقامات اماراتی برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا گفت: کشورها براساس منافع خودشان و شرایطی که دارند تصمیم می‌گیرند. ما همواره اعلام کردیم با تک تک کشورهای منطقه از جمله امارات به صورت تک تک یا جمعی گفتگو و اختلافات و سوء تفاهمات را برطرف کنیم. از طرف ما این اطمینان به کشورهای منطقه داده شده که ایران خواهان صلح، ثبات، امنیت و پیشرفت در منطقه است و این کار نه با خرید امنیت از خارج، بلکه با استفاده از مکانیسم‌هایی که پیشنهاد کردیم در درون منطقه عملی است.

وی افزود: امیدواریم مقامات اماراتی دیر یا زود به این نتیجه برسند.

* ایران حامی افغانستانی با ثبات و امن

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره اهمیت انتخابات اخیر ریاست جمهوری در افغانستان و راه‌حل تأمین صلح در این کشور سؤال کرد که موسوی عنوان کرد: ایران موافق هرگونه اتخاذ شیوه‌های مسالمت آمیز و دموکراتیک برای کشورها در منطقه است. اینکه رویکرد انتخابات انتخاب شده و گزینه دولت و ملت افغانستان است، ایران از این رویکرد حمایت می‌‌کند. راه‌حل مسائل موجود در افغانستان را حضور همه نیروها و کنشگران سیاسی در افغانستان می‌دانیم که با حمایت و هدایت دولت مرکزی افغانستان وارد پروسه‌ای شوند که منجر به صلح و ثبات در این کشور و به تبع آن در منطقه شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حامی افغانستانی با ثبات و امن است و همواره در گفتگوهایی که با گروه‌های افغان داشته بر این سیاست خود پافشاری کرده و به آن ادامه می‌دهد.

* تکذیب هرگونه کمک مادی ایران به یمن

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص ارسال کمک‌های مادی ایران به یمن، هرگونه حمایت مادی ایران از یمن را رد کرد و گفت: یمن تحت شدیدترین محاصره است و به قول عوام کبریت هم وارد آنجا نمی‌شود و سازمان‌های بشردوستانه اعلام کردند در ارسال کمک به یمن دارای مشکل هستند.

وی افزود: ما آمادگی داریم اگر محاصره یمن برداشته شود ایران کمک‌های انسانی خود به ویژه کمک‌های دارویی و غذایی خود را به مردم جنگ زده یمن برساند، ولی متاسفانه همین راه هم بسته است و تاکنون باز نشده است. امیدواریم بعد از آتش بس راه را برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به یمن باز کنیم.

* امنیت و تمامیت ارضی عراق، اولویت ایران

سید عباس موسوی درباره اظهارات ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد مبنی بر اینکه اگر ایران مورد حمله قرار بگیرد ایران آمادگی پاسخ به حملات آمریکایی را دارد، گفت: امیدواریم جنگی در منطقه ما رخ ندهد، ولی امنیت عراق، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور برای ایران مهم و از اولویت برخوردار است. روابط بسیار خوبی را با دولت و ملت عراق داریم و برخی فضاسازی‌ها به این روابط مستحکم دو همسایه خدشه وارد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران است و ریشه ناامنی حضور نیروهای بیگانه در منطقه و کشورهای اطراف ماست و امیدواریم این حضور هر چه سریعتر خاتمه یابد و منطقه روی ثبات و آرامش را ببیند.

* همین را که فعلا داریم اجرا کنیم

به گزارش فارس، خبرنگاری با اشاره به اظهارات بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در نیویورک درباره مذاکرات برجامی جدید که برخی مسائل منطقه را در بر بگیرد، از موسوی پرسید آیا ایران حاضر به گفتگو درباره برجام جدید و طیف‌ وسیع‌تری از مسائل است؟ که وی در این باره عنوان کرد: همین را که فعلا داریم انشاءالله اجرا کنیم.

 

 

* هماهنگی روحانی با مجلس؟

خبرنگاری با اشاره به اظهارات حسن روحانی در نیویورک درباره برخی تغییرات جزیی در برجام از موسوی پرسید آیا روحانی با توجه به اینکه این تغییرات باید با مجوز مجلس انجام شود، این هماهنگی را در داخل انجام داده است یا خیر؟ گفت: حتما اینگونه است. رئیس جمهور به عنوان نماینده عالی و رئیس قوه مجریه صحبتی که می‌کنند با پشتوانه همه ارکان نظام است.

* جزییات طرح آبه شینزو/این طرح هنوز قابلیت اجرایی دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات طرح ابتکاری «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت: آقای آبه هم در سفری که به ایران داشت و دیدارها با مقامات جمهوری اسلامی و هم بعدها که پیگیری کردند و سفری که ظریف به ژاپن داشت، خواستار ارائه راه‌حل‌ها و پیشنهاداتی بود که بی عهدی اعضای برجام حل شود.

وی افزود: ایشان هم در قالب حسن نیتی که داشت طرحی را از طرف خودش ارائه کرده بود که یک طرح مشابه ماکرون بود ولی در قالب روابط دوجانبه ما و ژاپن بود که بتوانند نفت ما را بخرند و در مقابل آن اعتباری به ما تخصیص بدهند که برخی بن بست‌های پیش رو شکسته شود که این طرح هنوز قابلیت اجرایی دارد و قابل پیگیری است. 

موسوی خاطرنشان کرد: اگر این طرح هم منوط به موافقت این و آن نشود، می‌شود این طرح را دنبال کرد. اگر چه ژاپن عضو برجام نیست، ولی از دوستان قدیمی ایران است و براساس حسن نیت و در راستای کاهش تنش در سطح منطقه و جهان این پیشنهاد را ارائه کرد و اگر به نتیجه برسد ایران استقبال می‌کند.

* رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین؟

خبرنگاری درباره برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان و اقیانوس هند و پیام و هدف آن و ارتباط بین آن و ابتکار صلح هرمز سؤال کرد که موسوی گفت من چنین خبری را نشنیده‌ام.

* از جزییات طرح واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به ایران خبر ندارم

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری مدیریت بندر لاذقیه به ایران عنوان کرد: من از جزییات این طرح خبر ندارم؛ ولی بنا به درخواست دولت قانونی و مستقر سوریه، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه در مسائل سیاسی از این دولت حمایت کرده است، اگر درخواست کمک اقتصادی و حضور شرکت‌های خصوصی و دولتی ایرانی در سوریه مطرح شود، قطعا این کار را خواهد کرد. 

* حضور پررنگ هیأت ایرانی در نشست هفتاد و چهارم مجمع عمومی

خبرنگاری از موسوی پرسید آیا ایران به اهداف مورد نظرش در سفر روحانی به نشست مجمع عمومی رسید؟ گفت: حتما این گونه بوده است. متاسفانه سعی کردند با موضوع دیدار این سفر مهم را به حاشیه ببرند. آمریکایی‌ها مایل نبودند هیأت جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کند. روادید را در ساعات آخر صادر کرده و تعداد روادیدهای صادره برای هیأت‌های دیپلماتیک را تقلیل دادند برای اینکه ایران شرکت نکند و مواضعش مطرح نشود.

وی افزود: علیرغم تضییقاتی که اعمال شد، هیأت ایرانی شرکت کرد و حضوری پررنگ داشت. هر چند سعی کردند با برخی مسائل حاشیه‌ای این حضور را کمرنگ کنند، ولی چنین نشد. ایران یکی از فعالان مجمع هفتاد و چهارم بود.

* طرح استیضاح ترامپ مسائل داخلی آنهاست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دیدگاه ایران در خصوص طرح استیضاح ترامپ گفت: مسائل داخلی آمریکا را در محاسبات سیاسی خودمان دخالت نمی‌دهیم. آنچه در داخل آمریکا اتفاق می‌افتد مربوط به خود دولت و ملت آمریکاست. اگر تخلفاتی هست بررسی و به آن رسیدگی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه آقای ترامپ حرف‌های ضد و نقیض زیاد زده، در حالی که بسیاری از آنها دروغ است و ایران هم هیچ اراده‌ای را برای اجرایی کردن آنها ندیده است. در حالی که اعلام کرده خواهان دیدار با رئیس جمهور ایران است، همزمان در مجمع عمومی سازمان ملل در سخنرانی خود اعلام می‌کند نه تنها تحریم‌ها را بر نمی‌‌داریم، بلکه افزایش می‌دهیم و این نشانگر سردرگمی در اذهان سیاستمداران و تصمیم گیران در آمریکا در قبال ایران حاکم است و این تغییرات داخلی خیلی برای ما ارزش و اعتبار ندارد.

موسوی ادامه داد: همانگونه که در موضوع بولتون نیز مطرح کردیم، جابه‌جایی مهره‌ها خیلی مهم نیست. مهم رویکرد و عمل و اقدام آنهاست که تاکنون جز حرف و ژست هیچ چیز خاصی نداشته است.

* پرونده نگار قدس کنی

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده «نگار قدس کنی» شهروند ایرانی که به جرم دور زدن تحریم‌ها در استرالیا زندانی و از آنجا به آمریکا مسترد و در نهایت هم آزاد شد، گفت: ایشان الان آزاد شده و در کشور به سر می‌برد. اصل دستگیری این افراد که حدود 20 نفر در کشورهای مختلف به ویژه آمریکا هستند، بی مبنا و بی اساس و براساس تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه آمریکا بوده است. 

 

 

وی افزود: برخی کشورها به این امر غیرقانونی گردن گذاشته و اقدام به بازداشت این افراد کرده و برخی هم به آمریکا مسترد کردند. خانم نگار قدس کنی، در استرالیا بازداشت و در شرایط بسیار سختی نگهداری شد و در زندان هم فرزندش را به دنیا آورد و متأسفانه به آمریکا مسترد شد و 27 ماه در استرالیا بازداشت بود و قاضی آمریکایی 27 ماه برای آن حکم برید و بلافاصله آزاد شد. 

موسوی اظهار داشت: ما پیگیر هستیم و نهادهای ذیربط در این امر و وزارت خارجه به دنبال پیدا کردن راه‌حل برای این موضوع هستند و اعلام کردیم اگر از دید مسائل انسانی نگاه کنیم ایران آماده است درباره سرنوشت این عزیزان و آزادی آنها مذاکراتی را داشته باشد که همین ابتکار نیز با عدم آمادگی طرف آمریکایی مواجه شد.

* هنوز تاریخ نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و آذربایجان مشخص نشده

خبرنگاری درباره تاریخ نشست سران روسیه، ایران و آذربایجان که به تعویق افتاد سؤال کرد که موسوی گفت: هنوز مشخص نشده، طرفین در حال کار هستند که درباره تاریخی که برای هر سه رئیس جمهور مناسب باشد توافق کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول