اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آغاز به کار موکب سیدالشهداء از 15 مهرماه

مدیرکل اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین گفت: موکب سیدالشهداء در نجف‌اشرف که متعلق به سازمان اوقاف است، از ۱۵ مهر ماه آمادهٔ خدمت‌رسانی به زوار اربعین است.

آغاز به کار موکب سیدالشهداء از 15 مهرماه

حجت‌الاسلام مصطفی مجیدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین در نشست خبری که صبح امروز با اصحاب رسانهٔ استان داشت، اظهار کرد: استان قزوین قریب به 2هزار و 600 موقوفهٔ منفعتی و انتفاعی دارد.

وی در ادامه افزود: از 757 موقوفهٔ منفعتی استان قزوین، بالغ بر 500 موقوفه به نیت سیدالشهداء و مخصوص عزاداری امام‌حسین(ع) است.

مجیدی عنوان کرد: حجم موقوفات استان قزوین حدود 18 درصد از اراضی کل استان است، یعنی حدود یک‌پنجم استان قزوین موقوفه و هم‌چنین 13 درصد اراضی کشاورزی استان قزوین جزء اراضی وقفی است.

وی تصریح کرد: طی بررسی‌های جامع، آمار دقیق بقاع متبرکهٔ استان قزوین 214 بقعه است.

این مسؤول در رابطه با طرح بصیرت عاشورایی بیان کرد: این طرح از ابتدای ماه محرم آغاز شده که به موجب آن در 115 بقعهٔ متبرکهٔ استان برنامه‌هایی انجام شده است که این برنامه‌ها شامل طرح لبیک یاحسین، احلی‌من‌العسل، ردپای ۳ ساله، همایش رهروان زینبی و همایش شیرخوارگان حسینی، به انضمام برنامه‌های هیئات در بقاع متبرکه است.

وی در ادامه اذعان کرد: طرح متمرکز شمیم حسینی نیز که به‌صورت کشوری اجرا شد، به این صورت بود که قبل از آغاز ماه محرم تقاضای هیئات مذهبی و مساجد استان جهت کمک را جمع‌آوری نموده و موجودی درآمدهای موقوفات متعلق به سیدالشهداء را بین آن‌ها توزیع کردیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین گفت: در این طرح قریب به 100 مسجد و هیئت مذهبی و هم‌چنین ۳ موکب از حمایت‌های موقوفات سیدالشهداء در استان قزوین بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به نام این موکب‌ها بیان کرد:موکب سیدالشهداء در نجف‌اشرف، موکب بی‌بی زبیده‌خاتون در کربلای‌معلی و موکب حرم حضرت‌زینب(س) در ایام ۲۸ صفر در سوریه جزء موکب‌های بهره‌مند شده از حمایت‌های موقوفات سیدالشهداء هستند.

مجیدی در ادامه افزود: ارزش ریالی بهره‌مندی این موکب‌ها، هیئات مذهبی و مساجد از موقوفات سیدالشهداء مجموعاً ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که نسبت به سنوات گذشته رشد چشمگیری داشته است.

این مسؤول ادامه داد: موکب سیدالشهداء موکب جامعی است که از پانزدهم مهر ماه خدمات خود را در نجف‌اشرف، روبروی مقبرهٔ حکیم آغاز خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این خدمات شامل پذیرایی در ۳ وعدهٔ اصلی غذایی به‌صورت گرم است که روزانه با توجه به میزان تردد زوار بالغ بر 15 الی 18 هزار پرس غذای گرم در این موکب توزیع خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین خاطرنشان کرد: هم‌چنین در این موکب خدمات پزشکی، خیاطی، کفاشی، فرهنگی و دیگر خدمات ارائه خواهد شد.

مجیدی در ادامه در خصوص طرح‌های عمرانی سازمان اوقاف و امور خیریهٔ استان قزوین گفت: طی ۶ ماه گذشته چند طرح عمرانی در سازمان اوقاف به تصویب رسیده است که ارزش ریالی سرمایه‌گذاری آن ۱۶ میلیارد تومان بوده است؛ یکی از این طرح‌ها کشت انگور در زمینی به وسعت ۵ هکتار در موقوفهٔ عنایت‌الله بوئینی در شهرستان بوئین‌زهرا است که اولین باغ انگور کشت‌بافت در ایران محسوب می‌شود.

وی در بحث احداث بقاع متبرکه نیز گفت: تصمیم بر این است که بنای 3 بقعه در استان قزوین به‌صورت جدید احداث گردد؛ امامزادگان سنگاوین آبگرم، اسد بهشتیان آبگرم و ولی ضیاءآباد تاکستان جزء بقاع جدیدالاحداث هستند.

این مسؤول در پایان گفت: در خصوص بقاع نیمه‌تمام نیز تکمیل 30 بقعه به مساحت 15 هزار مترمربع در قالب طرح مودت انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول